- niklaskb
- Medlem ●
- Stockholm
En liten rolig grej jag har lagt märke till på detta forum; Så fort nån verkar nämna nåt om Windows så ska det alltid poängteras hur j*vla dåligt windows är och att man är helt IQ-befriad om man använder det.
Jag har aldrig sett nåt liknande hat mot en specifik plattform i den utsträckningen, inte ens på linuxforum där man verkligen borde vara motståndare till microsoft
Skulle vara intressant att höra era teorier och om ni upplever samma sak...
Väldigt många som hänger här har använt Windows, och ledsnat.
Man skulle kanske kunna säga att de allra mest missnöjda Windows-användarna går över till Mac eller Linux, och de flesta ångrar sig inte. När man har gått igenom det, så har man svårt att förstå att andra inte har blivit upplysta också.
Ptolemy: Håller med, tycker också det är larvigt. Själv är jag datorintresserad. Det vill säga, alla nya datorer jag stöter på är jag nyfiken på. Macarna är fina men ofta lite väl dyra för min smak. Men då får man inte säga att det finns andra prisvärda alternativ, för de alternativen är inga alternativ. Ty att ha fönsterstängningsknapparna på vänster sida i stället för höger sida är för vissa värt många, många sköna tusenlappar. Och att utbudet är mycket sämre på Mac-sidan får man inte heller ibland tvingas inse, utan på sådana ställningstaganden är det 99% skygglapp som gäller...
Det klagas hela tiden på att pcn inte fungerar som den ska och att windows är så ostabilt. Jag förstår inte alls det. Tycker det funkar hur bra som helst och jag har inte haft en endaste datorkrasch sen jag installerade w2k och nu win xp då... men men ska ändå byta till mac. Men det är av andra orsaker
Det skulle faktiskt vara lika störande om någon helt plötsligt började skapa tio trådar om dagen som handlade om hur bra skärmen är på Powerbooken... så det är ju inte heller bara ett hat mot Windows, jag tror man blir störd av att läsa samma skit hela tiden också.
Skrevs ursprungligen av stfm
Väldigt många som hänger här har använt Windows, och ledsnat.
Väldigt många här verkar associera PCs med DOS och Windows 95. Är själv ingen större PC fan men utvecklingen har ju gått framåt en bit sedan dess.
Ska man få någon PC användare att bli intresserad av en Macs positiva egenskaper så får man ju inte vara helt oinsatt i PC'ns nuvarande för och nackdelar.
Skrevs ursprungligen av jazzper
Väldigt många här verkar associera PCs med DOS och Windows 95. Är själv ingen större PC fan men utvecklingen har ju gått framåt en bit sedan dess.
Ska man få någon PC användare att bli intresserad av en Macs positiva egenskaper så får man ju inte vara helt oinsatt i PC'ns nuvarande för och nackdelar.
Det beror inte på det. Men låt nu för Guds skull inte det här rinna iväg och bli en sån diskussion också. Kan vi inte bara säga att vissa föredrar rött, andra blått och en tredje grönt, och helt enkelt lämna det vid det.
Tror - som antytts - det handlar om att de flesta mac:are har erfarenhet av att jobba på (fullt moderna) Winburkar och blir lacka på alla som inte ids kolla på alternativen utan bara tragglar på med Win...
På samma sätt så finns det ju en uppfattning om att en peze kan man plocka ihop hur som helst av lösa delar från närmsta datorbutik (som om det inte fanns umpteen inkompatibla modeller på socklar, moderkortsdrivisar, minnesbryggor, yada yada), medans en Mac bara går byta delar på med grejor som finns på AppleStore...
Det är helt enkelt stereotyperna man blir lack på, och dom som bevarar dem
medans en Mac bara går byta delar på med grejor som finns på AppleStore...
jaså
då har jag andra upplevelser
lycka till
Ibland kanske det handlar om att man vill motivera även för sig själv varför man har betalat 30 000 kr i stället för 12 000 kr för sin dator? Jag håller med om att det blir lite överdrivet ibland – det är ju rena sporten här att skälla på Windows.
Men det handlar nog även mycket om att de som klagar mest på PC själva har fått höra så många gånger att de måste vara dumma i huvudet som väljer Mac, för 90% av alla datoranvändare verkar ju "veta" att Macen inte ens är en riktig dator. "Vad då? Kan man surfa på Internet med en Mac? Men då måste det ju vara speciella Mac-siter, för den fungerar ju inte som en PC!"
Skrevs ursprungligen av stfm
Det beror inte på det. Men låt nu för Guds skull inte det här rinna iväg och bli en sån diskussion också. Kan vi inte bara säga att vissa föredrar rött, andra blått och en tredje grönt, och helt enkelt lämna det vid det.
Visst men om vissa som gillar rött samtidigt ihärdigt påstår att blått inte alls är blått utan grönt. För att få fler blå anhängare att gilla rött så blir ju switch argumenten inte så trovärdiga.
Grönt och gult är vårens färger. Jag skulle aldrig säga att blått var grönt! Ta tillbaka. För övrigt så äger rött alla andra färger. Blått är väldigt passé.
Prova att matcha en blå jumper med rutiga byxor. DET GÅR INTE. Jag har försökt, tro mig. När jag sedan bytte till rött så bara funkade det. Jag byter aldrig tillbaka igen.
Använder båda plattformarna..
Macen till att jobba med och peze till spel och DC.
kollar på film pezen oxå men det är bara för att den har ett tv-ut.
önskar att mina spel fanns till Macen..
Båda hänger sig ibland, den ena inte mycket mer än den andra, största problemmet är nog att pezen har en förmåga att lägga filer överallt och det kan ibland vara riktigt svårt att styra hur man vill att systemmet ska uppföra sig. nätverk på pezen ska vi inte tala om(bläh)
kompabiliteten i Macen är inte heller alltid så lysande.
XserverOS kunde varit jävligt! mycket bättre(grrrr)
båda plattformarna är bra/dåliga på olika saker, båda är precis lika mycket puckade som bara en dator kan vara...
men i slutändan är den nog Macen mitt hjärta klappar för, av någon anledning har den mera "själ"....
Skrevs ursprungligen av ptolemy
En liten rolig grej jag har lagt märke till på detta forum; Så fort nån verkar nämna nåt om Windows så ska det alltid poängteras hur j*vla dåligt windows är och att man är helt IQ-befriad om man använder det.
De flesta har nog en lite mera sansad uppfattning om windows, men det är ju fanatikerna som brukar komma till tals oftast. Alltså: de som säger sånt representerar knappast alla macanvändare. Men de som har en mera nyanserad syn på windows känner inte samma behov av att konstant uttrycka sin uppfattning om windows (de är ju inte därför vi är här).
Synd om du uppfattar alla macanvändare här på det sättet.
Skrevs ursprungligen av ptolemy
Jag har aldrig sett nåt liknande hat mot en specifik plattform i den utsträckningen, inte ens på linuxforum där man verkligen borde vara motståndare till microsoft
Skulle vara intressant att höra era teorier och om ni upplever samma sak...
Så jäkla farligt har inte jag upplevt det och jag har ju ändå hängt här ca 2 år. Så det är ju skarpögt att kunna göra den bedömningen efter endast 19 dagar som medlem här...;)
Att det i detta forum finns en visst övervikt av Mac kontra PC-förespråkare tycker jag inte känns så konstigt. Som många före mig påpekat finns det även en hel del här som sitter med bägge plattformarna och ser bägges både för och nackdelar.
Jag skriver inte detta inlägg för att göra mothugg - men jag upplever snarast att det oftast är åt motsatta hållet. Det finns de som föredrar PC som lägger hela sitt liv på att klanka ned på Macen och Apple (se t ex Paul Thurrot, www.internet-nexus.com). Det kan vara intressant att läsa vad vissa av dessa skriver men det finns också flertalet (bland vissa journalister på IDG) som bashar Mac och Apple utan att argumentera med hållbara fakta. Ett exempel på detta är att vissa påstår att OS X tom är ett osäkrare system än WinXP bara för att det INTE finns virus och lika mycket exploits som på Win XP. Det är förvisso ett argument att XP fått stå ut med mycket mer säkerhetsangrepp och förbättrats pga detta, men så länge INGEN skapat ett virus för OS X ser jag OS X-tillvaron som mycket säker. Den viktiga anledningen är som påpekats i många sammanhang i hur systemet är uppbyggt, med bland annat rättighetsbegränsningar för vanliga användare.
Jag trivs bra med mitt val av att huvudsakligen använda OS X och erkänner villigt att jag mår dåligt av att arbeta med PC. Däremot ser jag flertalet fördelar med PCn och känner inget behov av att "hävda" mig hela tiden så fort ett datorkrig startar.
Det som jag tycker riktigt illa om dock är de som förespråkar att MS ska få definiera vad som är standarder i datorbranschen. Banktjänster, myndighetstjänster, ljud- och video-format med mera SKA styras av användarstyrda organisationer och inte av företag. Det är en viktigt demokratiskt fråga. Apple uppvisar ibland samma tendenser som MS gör men så länge det är MS som är Goliat spelar Apples tendenser inte lika stor roll, även om jag ogillar dem också.
Jag blir också trött på dem som försöker lägga sig i vilket verktyg jag ska använda för att lösa mina uppgifter. En dator är ett verktyg och på samma sätt som det finns mängder av olika verktyg måste det också få finnas mängder av olika datorer. Detta går kanske inte att dra i absurdum men jag är helt övertygad om att t ex SVTs beslut att förbjuda Macar i organisationen är helt fel ur företagets perspektiv. Nu börjar jag kanske hamna off-topic så jag slutar här...
Pressen från omvärlden som ständigt vill att Mac användaren skall välja samma dator som den. I stort sätt fungerar allt på det här sättet. Du skall inte sticka ut (klädmässigt, utseendemässigt, ekonomiskt, intelligensmässigt etc. etc.) - gör du det får du höra det.
Skrevs ursprungligen av hekr
Att det i detta forum finns en visst övervikt av Mac kontra PC-förespråkare tycker jag inte känns så konstigt. Som många före mig påpekat finns det även en hel del här som sitter med bägge plattformarna och ser bägges både för och nackdelar.
Jag skriver inte detta inlägg för att göra mothugg - men jag upplever snarast att det oftast är åt motsatta hållet. Det finns de som föredrar PC som lägger hela sitt liv på att klanka ned på Macen och Apple (se t ex Paul Thurrot, www.internet-nexus.com). Det kan vara intressant att läsa vad vissa av dessa skriver men det finns också flertalet (bland vissa journalister på IDG) som bashar Mac och Apple utan att argumentera med hållbara fakta. Ett exempel på detta är att vissa påstår att OS X tom är ett osäkrare system än WinXP bara för att det INTE finns virus och lika mycket exploits som på Win XP. Det är förvisso ett argument att XP fått stå ut med mycket mer säkerhetsangrepp och förbättrats pga detta, men så länge INGEN skapat ett virus för OS X ser jag OS X-tillvaron som mycket säker. Den viktiga anledningen är som påpekats i många sammanhang i hur systemet är uppbyggt, med bland annat rättighetsbegränsningar för vanliga användare.
Jag trivs bra med mitt val av att huvudsakligen använda OS X och erkänner villigt att jag mår dåligt av att arbeta med PC. Däremot ser jag flertalet fördelar med PCn och känner inget behov av att "hävda" mig hela tiden så fort ett datorkrig startar.
Det som jag tycker riktigt illa om dock är de som förespråkar att MS ska få definiera vad som är standarder i datorbranschen. Banktjänster, myndighetstjänster, ljud- och video-format med mera SKA styras av användarstyrda organisationer och inte av företag. Det är en viktigt demokratiskt fråga. Apple uppvisar ibland samma tendenser som MS gör men så länge det är MS som är Goliat spelar Apples tendenser inte lika stor roll, även om jag ogillar dem också.
Jag blir också trött på dem som försöker lägga sig i vilket verktyg jag ska använda för att lösa mina uppgifter. En dator är ett verktyg och på samma sätt som det finns mängder av olika verktyg måste det också få finnas mängder av olika datorer. Detta går kanske inte att dra i absurdum men jag är helt övertygad om att t ex SVTs beslut att förbjuda Macar i organisationen är helt fel ur företagets perspektiv. Nu börjar jag kanske hamna off-topic så jag slutar här...
Jag vet att det tillför diskussionen något..men jag vill ändå säga att det här var ett mycket bra inlägg som jag håller med om till 100%:)
Skrevs ursprungligen av bhagert
Pressen från omvärlden som ständigt vill att Mac användaren skall välja samma dator som den. I stort sätt fungerar allt på det här sättet. Du skall inte sticka ut (klädmässigt, utseendemässigt, ekonomiskt, intelligensmässigt etc. etc.) - gör du det får du höra det.
Tycker det verkar vara en mer inbillad press , folk är inte så inskränkta längre.
Sen finns det ju dom som gör allt för att dra blickarna till sig för att sedan säga: VAD stirrar ni på?
Ifrån min sida är det mest ironi när jag "klankar" på Pc-nissar, och egentligen en dragkamp som min bror skapat när jag inte gjorde som han tyckte. Och istället hävdade min självständighet genom att köpa en mac. Han blev så himla sur, för att han då inte fattade så mycket, han som annars är så duktig på pc. Det var rätt kul, och har bara blivit roligare med åren. Annars är jag honom väldigt tacksam för allt tjatande att jag slulle skaffa en dator för 10 år sedan, eftersom den är en sådan kär vän som jag inte skulle klara mig utan idag. För övrigt är jag inte särskilt infiltrerad i datorkriget, eftersom mina bästa vänner kör pc, och jag gärna ser till och gillar att bygga broar (inte bara mellan pc och mac utan också i övrigt mellan olika kulturer och div saker) mellan systemen. Vad det gäller intelligensbefrielse och pc-nissar så är det nog inte någon generalitet heller, eftersom jag tror att mina vänner har lika hög IQ som jag, och i en del fall även högre. Och faktum är att det finns en hel del "rötägg" som kör Mac också, tyvär.
Icke desto mindre älskar jag min mac, och kommer knappast falla för något tryck från den stora massa och börja använda pc i framtiden, eftersom jag ifrån första stund föll för macdesignen och den tycker jag fortfarande är klart mer tilltalande än pc'n. Min intuition när jag köpte min första mac har visat sig synnerligen bra.
För min del är det inget hat mot Windows direkt... bara att de kunde ha gjort saker och ting så mycket smidigare. Själv har jag tre operativsystem här hemma (snart fyra när mac'en kommer) och tycker de fungerar okej för vad de är gjorda att användas till.
MEN... det finns en sak som Windows saknar som mina andra OS har, och jag kan inte specifiera vad det är riktigt men i grund och botten är det det att det är ROLIGT att använda dem.
Men drar detta som exempel:
Windows: Spelas det enbart spel på här. Duger det fint till, krashar nästan aldrig om man vet vad man gör. Hade uptime på 3 månader nånting tills jag installerade iTunes... sen dök den på grund av nåt med CDspelaren. underligt. Interfacet duger att se på men är lagom tråkigt.. ingen "wow, nu ska vi ha kul!" när man knäpper på strömbrytaren som helst. oinovativt system.
(nu talar vi om en dator som står hemma hos folk, inte i företag)
Linux: Leks det enbart på här, kompileras program och testas som bara den. Snyggt och roligt, man har (nästan) full kontroll över datorn för en gångs skull. Dock duger den inte att spela på eftersom det inte släpps så många spel dit. Dock en känsla av att "nu blir det kul.. här ska lekas!" när man startar upp det.
Amiga: Skitkul! Inga knäppa filer man inte har en aning om vad de gör. Allt vettigt ligger i System katalogen. Bootar på 5 röda sekunder. Interfacet var en gång i tiden fult men med AmigaOS 3.9 och powericons har vi 24-bitars desktop med PNG ikoner. Full kontroll (dvs totalt) över datorn, drivrutiner installeras genom att helt enkelt lägga till drivern i en mapp som innehåler datatyper till andra hårdvarusaker osv. En varm känsla av eufori när man startar datorn.
hehe, lite topic-glidande men vad gör det..
Se operativsystemet för vad det är, ju mer OS's man har att leka med, desto bättre..
Fast ibland känns det som vissa, eller i detta fall många, överreagerar:
Signaturen "Andy" skämtade lite och sa att han slaktat och byggt om en G5a till en winburk, han fick 300 000 mail och dödshot och allt man inte vill ha, orkar inte återge det hela, läs själv:
http://www.flashback.se/showarticle.php?id=142
http://www.wired.com/news/mac/0,2125,62157,00.html
http://www.overclockers.com/tips1133/
Fast ibland känns det som vissa, eller i detta fall många, överreagerar:
Signaturen "Andy" skämtade lite och sa att han slaktat och byggt om en G5a till en winburk, han fick 300 000 mail och dödshot och allt man inte vill ha, orkar inte återge det hela, läs själv:
http://www.flashback.se/showarticle.php?id=142
http://www.wired.com/news/mac/0,2125,62157,00.html
http://www.overclockers.com/tips1133/
Läser du på arstechica.com-forumet så ska du se att en diger hög "die-hard" Windows-fans och AMD-zealots (som dom själva kallar sig) vill se till att Anndy aldrig får rösträtt eller säger att de skulle avsagt sig allt släktskap om han var deras son.
Vem är denne Windows :rolleyes:
/ E
Jag skriver ofta inlägg om att jag hatar Windows och det är för att jag ofta tvingas att handskas med förskräckligt krånglande Win-maskiner. Mina erfarenheter säger att vad man än ska göra på Windows så är det alltid något (kanska bara någon detalj, men ändå) som krånglar, men om man ska göra något på Mac så funkar det ofta enkelt.
Saker som att man måste leta i evighet för att hitta små inställningar, något som man borde kunna hitta via en enkel sökning i hjälpen, som på Mac. Eller att alla fönster jämt tar upp så mycket plats, bara för att ALLA knappar och menyer finns i varje fönster istf att bara visas när man har programmet i förgrunden.
Och sen är det de ständiga krascherna! SJälvklart vet jag att alla Win-maskiner inte jämt kraschar, men mina erfarenheter är att de gör det väldigt ofta.
Om någon kommer och för det första aldrig testat mac och för det andra inte har några argument, utan kanske bara påståenden personen har hittat på själv eller hört från någon annan, och så säger den personen att Mac naturligtvis bara är skit och att ingen använder det och att det inte finns några program mm. Då blir jag sur och försvarar mig, men då säger personen bara "jajaja" och orkar inte bry sig. Det gör att jag får fördomar mot så kallade PC-nissar.
Sen är det så att jag alltid varit Mac-älskare. Jag föddes sån. Jag har föredragit Mac sen jag visste vad det öht var. Och Apple släpper mer och mer bra grejer och M$ gör fler och fler dåliga kopior av Apple-programmen och andra program och Apple börjar använda nya häftiga filformat, medans M$ kommer på ett eget filformat som suger, men som de tvingar alla att använda och så är det inte kompatiblet med något annat format.
Allt detta gör att jag älskar Mac, hatar Windows och ständigt påpekar att jag gör det.
Sitter framför windows 2000 8 timmar om dagen på jobbet. Jag "lider" inte på något sätt.
Maskinen tuggar på, den hänger sig inte så värst ofta. Den får de saker gjorda som jag behöver ( ingen grafisk industri eller sånt ) . Okej CD'n slutade funka när jag installerade Ericsson programvara för min telefon..det suger... men men...
Brukar se det så här, på jobbet kör jag en helt okej honda civic , hemma slimmad sportvagn.... båda funkar, men en talar till hjärtat...sjukt..jag vet..men.. så känner nog många av 99maccarna i liknande situationer skulle jag tro.,...