Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP på xserve med 10.3.2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska sätta igång FTP servern på en xserve med 10.3.2.
Följer insrtuktionerna och allt går igång.

Men när jag sedan försöker logga in får jag först frågan att jag behöver lösenord för den användare jag angett som inloggning.
Skriver in rätt lösenord (ja jag är helt säker på det) då svarar FTPn:
username and/or password was not accepted for login.

Så det verkar som om det är rätt uppgifter men jag släpps ändå inte än, vad kan det bero på?

Jag har ändrat FTP rooten, kan det vara några sådana rättighetsproblem?

Jag har en specifik användare som är generell för ftp den är med i gruppen ftpusers som har access till den mappen.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-29 20:50

FTP-servern i osx är ingen höjdare.

Pröva att ladda hem Pure FTP och att använda den istället. Ger en ohygglig massa fördelar och bättre kontroll över användare, ex.vis så att varje ftp-användare får en egen mapp som enbart de själva har tillgång till.

Läs mer på www.pureftpd.org

Dum fråga kanske...
Har du sett till att dela den mappen som användaren skall logga in i och angett rätt rättigheter?

Svar dum fråga: Ja.

Misstänkte att servern som var inbyggt inte var en höjdare.

Kan någon berätta hur jag imstallerar proftpd också?

• Medlem
  • 2004-01-29 21:19

Eftersom du har en Xserve så antar jag att du kör 10.3 Server och där kan du ställa in ftp servern utan att behöva ta till terminalen som i 10.3 klient.

Har du sett till att du under Sharing i Workgroupmanager har valt den gruppen som "Group" för rootmappen och sedan de behörigheter du önskar. Samt valt att dela rootmappen via ftp under Protocols?

Så här ser inställningarna ut för mig under 10.2.8 server i alla fall.

edit: Såg att Micke hann fråga samma sak.;)

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 02:55

Har exakt samma problem på vår server.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38779

Hittade dock ingen lösning förutom att köra med sftp istället. Då funkar det.

Och var hittar jag denna sftp?
Men jag vill nog helst av allt köra ftp. Det är en kund ftp och det måste vara så enkelt som möjligt. För ftp har de flesta system inbyggda idag.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-30 09:07

Fråga om pureFTPd, hur får man den att dela ut andra mappar är hemkatalogen?
Vill kunna dela ut flera olika mappar med olika skriv/läsrättigheter.
Och ja, den inbyggda ftpservern är under all kritik. Fy Apple!
Tur att resten är bättre..

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-30 17:19

Under authentication finns möjlighet att kryssa bort "Automatically crate user's home directory". Det borde göra att de inloggade kan nå gemensamma mappar.

Om man har en grupp användare som ska använda samma mapp är väl det enklaste att låta dem nyttja samma id och lösen.

Har dock ingen självklar lösning på olika rättigheter vad gäller läs/skriv eftersom PureFTP använder sig av virtuella användare för att begränsa tillgången till övriga delar av mapphierarkin.

Det är precis så jag har. En användare.
För kunderna, för de interna användarna får de använda sina egna userIDs.

Detta är steg 2, steg 3 så ska Kerberos in.

Men först FTP.

Ingen som har någr andra tips?

• Medlem
  • 2004-01-31 13:32

Du skriver att det inte funkar för 'användaren' - funkar det med ftp för en vanlig användare, tex för dig eller funkar inte ftp öht.

öht funkar det inte. inte någon användare kan logga in. varken admin eller jag eller någon annan. suck ingen som vet?

• Medlem
  • 2004-02-05 18:09

Råder dig att prata med apple support - har inte lyckats återskapa problemet... ftp funkar kanon hos mig med 10.3.2 server.

Admin kan inte logga in om du inte tar bort admin ur /etc/ftpusers, obs att /etc/ftpusers listar de användare som INTE får anv ftp.

Annars får du använda sftp som är mycket säkrare men i princip lika snabbt.

Jag förstår inte ditt problem. Detta är inget problem för mig. Du kanske har råddat runt för mycket i din server med terminalen.
Testade nyss på xservern hos oss.
Skapade en ny användare: Kund
Skapade en mapp på servern: kund
Öppnade sharing (i serveradminverktyget) kryssade i dela, satt ägare till kund, grupp till admin, alla inget.
Tog också bort guest access från alla protokoll.
Loggade in med Transmit - Inga problem

Har roddat för mycket med terminalen? Hmmmmm.... nja...
Kan det bero på att backupen sköts via ett shellsscript?

Få ta och testa att göra som sig Micke så får vi se vad som händer.

Ringa Apple Support om att få hjälp med mjukvaran? Du måste skämta.

Har inte kollat men, ta bort alla grupptillhörigheter också annars hamnar han också säkert i en default grupp, staff. Han kommer naturligtvis också att se alla mappar som alla har tillgång till.
Bästa i detta fall är att skapa en grupp som heter Kund och sätta in användaren i den gruppen. Sedan dela ut mappen åt gruppen. Ägare - admin Grupp - Kund Alla -inga rättigheter

1
Bevaka tråden