Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HiFi & Mac (rumsuppmätning)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag såg i en tidigare tråd att det finns gott om HiFi intresserade människor här på 99mac, och varför inte? Macanvändare brukar ju i allmänhet kunna uppskatta det lilla extra.

Jag undrar vilka av er som besvärat er med att mäta upp erat rum för att korrigera rumsakustiken på bästa sätt. Jag är intresserad att veta vilja program för Mac som klarar av detta samt vad man behöver för linjeingång/mic osv.

Utrustningen jag har nu kräver en PC med Windows 95+ serieport och det är ungefär lika spännande som det låter.

hoppas det inte låter allt för tråkigt.

Tack på förhand!

Kolla in den här länken; http://www.me-au.com/measure.html

Tyvärr inga program för mac men ändå...;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av kebarb
Hej!

hoppas det inte låter allt för tråkigt.

Tack på förhand!

Det tråkiga är att det inte går att kompensera ett akustiskt fel elektroniskt utan att skapa ett annat.

Oftast får man mycket bättre resultat av att flytta högtalarna eller möblerna och inredningen i ett rum än att elektroniskt kompensera det.

Om du ska kompensera måste du dessutom göra det med dynamisk kompensation i och med att örat reagerar olika på ljud vid olika nivåer.
dynamisk kompensation är en slags loudnessfunktion och loudness är ju något audiofiler inte brukar gilla men en bra loudness är faktiskt inte helt fel eftersom det motverkar våra örons förkärlek för mellanregister.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/7392&vid=120381
Amadeus är ett bra program om du vill mäta och har gott om tid men du behöver ju en riktigt bra och dyr mikrofon med absolut rak frekvensgång och dito ljudkort för att kunna göra seriösa mätningar

Neumann & Bruel & Kjaer är några av de bästa mikrofonmärkena.

• Oregistrerad
  • 2004-01-29 19:01

MacSpeaker fanns ju förr och klarade att komensera för vanlig mic.
Det var ju avsett att mäta högtalare med, men kan ju lika gärna mäta förändringar i rummet.
Problemet är dock att källkoden försvann för ett antal år sedan så det börjar bli omodernt vad gäller systemkraven…
< http://www.brennwald.matthias.com/default.htm >

Ett av de bättre programmen att mäta med, är Smaart Live
www.siasoft.com

Finns ännu bara för PC, men fungerar alldeles utmärkt i Virtual PC på min PB 800MHz.
Kommer ev. i en Mac-version i slutet av året.

Den stora fördelen med denna typ av mäning (transfer function) är att du kan använda vilken typ av ljud som helst, du måste inte lyssna på pink noice hela dan, utan det går precis lika bra att mäta med musik.

Mats B

Tack för era svar! Högst läsvärt!

Jag är medveten om konsekvenserna av att på elektronisk väg försöka korrigera dåliga egenskaper hos rummet. Anledningen att jag vill ha ett program för att mäta, är just för att kunna flytta högtalare och montera absorbent på lämpliga ställen. Detta bör väl vara det bästa sättet att få till rätt ljud?

Genom att mäta med datorn först och sedan börja arbetet kan man bespara sig en hel del möda. Samt skapa sig en mer klar uppfattning om precis vilken nytta och skillnad absorbenten gör för mitt rum. Även om örat är det verktyg som gör detta bäst så är det mycket enkelt att se skillnaderna direkt på en skärm.

Trist att det finns så lite program av denna typ för Mac bara.

Microfon har jag redan, tillsammans med mina Canton Digital har jag både bom och Mic som skall hålla ganska god klass. Men då micen är passiv vet jag inte om man måste ha någon sorts linjesteg för att det skall gå att koppla till en Mac.

Hum.. Men vem har sagt att allt skall vara enkelt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Det tråkiga är att det inte går att kompensera ett akustiskt fel elektroniskt utan att skapa ett annat.

Oftast får man mycket bättre resultat av att flytta högtalarna eller möblerna och inredningen i ett rum än att elektroniskt kompensera det.

Om du ska kompensera måste du dessutom göra det med dynamisk kompensation i och med att örat reagerar olika på ljud vid olika nivåer.
dynamisk kompensation är en slags loudnessfunktion och loudness är ju något audiofiler inte brukar gilla men en bra loudness är faktiskt inte helt fel eftersom det motverkar våra örons förkärlek för mellanregister.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/7392&vid=120381
Amadeus är ett bra program om du vill mäta och har gott om tid men du behöver ju en riktigt bra och dyr mikrofon med absolut rak frekvensgång och dito ljudkort för att kunna göra seriösa mätningar

Neumann & Bruel & Kjaer är några av de bästa mikrofonmärkena.

1
Bevaka tråden