Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto importerar inte filmer från Digikamera...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 17:55

iPhoto importerar inte filmer från Digikamera...
Vad jag har insett. I princip alla digitalkameror kan ta mpeg, QT eller annat filmformat, men iPhoto (2) låter dessa ligga kvar på digitalkameran. Visst iPhoto är ju till för digitalBILDER, men med tanke på att "alla" digitalkameror har den möjligheten, och sannolikt utnyttjas av många så vill jag kalla det en "miss". Någon som vet något om en uppdatering i frågan?

• Oregistrerad
  • 2004-01-29 18:23

Det funkar ju utmärkt med Bildinsamling som ligger i din programkatalog. Men visst, man kan ju tycka att iPhoto kunde kasta filmerna i någon katalog om man bad om det.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-24 18:12
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det funkar ju utmärkt med Bildinsamling som ligger i din programkatalog. Men visst, man kan ju tycka att iPhoto kunde kasta filmerna i någon katalog om man bad om det.

Aha!, jag som letat i iPhoto och iMovie...

tack, inte alltid lätt vara 'switcher'...

Trots att iPhoto tog steget från version 2 till 4 så var det nästan inga nya funktioner. Men Apple fixade det absolut viktigaste: prestandan. Jag har över 5000 bilder i iPhoto och det var oanvändbart i version 2. Nu är det en helt annan sak. När man nu fixat problemet så är det väl dags att börja fungera på funktioner också.

Att enkelt kunna importera filmer samtidigt som bilder är det nog rätt många som önskar sig, det tror jag också. Även om inte iPhoto ska vara en filmuppspelare så vill man ju gärna slippa dra igång två program varje gång man tömmer minneskortet.

En annan funktion som jag tror folk vill ha (iaf jag) är att kunna gruppera album i nivåer (i en trädsstruktur alltså).

Har vi inte kommit fram till att iPhoto hör hemma i papperskorgen? Hur var det med buggen där iPhoto raderar bilder från kameran som den inte lyckats föra över? Hemskt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-30 08:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Har vi inte kommit fram till att iPhoto hör hemma i papperskorgen? Hur var det med buggen där iPhoto raderar bilder från kameran som den inte lyckats föra över? Hemskt!

Jag har aldrig haft sådana problem med iPhoto. Jag raderar alltid själv från kameran och tillåter inget program att radera i kameran (vilket var oraken till de beskrivna problemen). Och då funkar det utmärkt även om den tidigare versionen varit ...hmmm ....långsam (understatement).

Citat:

Det har vi knappast gjort. Jag har ALDRIG haft såna problem med iPhoto och det verkar inte 99,99% av de övriga användarna haft heller.

Citat:

Har vi inte kommit fram till att iPhoto hör hemma i papperskorgen?

Öh, nej. De flesta här gillar iPhoto, speciellt sedan det blev vettig prestanda på det.

Citat:

Hur var det med buggen där iPhoto raderar bilder från kameran som den inte lyckats föra över? Hemskt!

Det var jag som först råkade ut för problemet för ett halvår sedan och sen i slutet av december så macswede ut för samma sak. Men som det redan retts ut i ovanstående trådar så uppstår felet bara om man...

1) ...har för lite ledigt diskutrymme (vilket lider till många problem och ska absolut undvikas) samtidigt som man...

2) ...låter iPhoto radera bilder vid import, vilket aldrig är att rekommendera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Jag har aldrig haft sådana problem med iPhoto. Jag raderar alltid själv från kameran och tillåter inget program att radera i kameran (vilket var oraken till de beskrivna problemen). Och då funkar det utmärkt även om den tidigare versionen varit ...hmmm ....långsam (understatement).

Om man själv raderar i kameran så är det inga problem, men jag har ingen tilltro till ett program med finesser som på grund av buggar kan radera ut värdefullt material. Apple vågar antagligen inte gå ut med saker som att "nu har vi fixat buggen som raderade en massa fina bilder för godtrogna användare", så vi får aldrig veta om det är fixat.

Jag har själv plockat ut bilder med iPhoto, och de försvann faktiskt. Det var bara lite provskott, men jag lärde mig mer om iPhoto än om kameran det varvet. iPhoto är numera bannlyst på mina datorer. Bildinsamling, däremot, gör rätt, klarar filmer, inga problem.

Citat:

Om man själv raderar i kameran så är det inga problem, men jag har ingen tilltro till ett program med finesser som på grund av buggar kan radera ut värdefullt material. Apple vågar antagligen inte gå ut med saker som att "nu har vi fixat buggen som raderade en massa fina bilder för godtrogna användare", så vi får aldrig veta om det är fixat.

Jag har själv plockat ut bilder med iPhoto, och de försvann faktiskt. Det var bara lite provskott, men jag lärde mig mer om iPhoto än om kameran det varvet. iPhoto är numera bannlyst på mina datorer. Bildinsamling, däremot, gör rätt, klarar filmer, inga problem.

Det är väl så att iPhoto använde ImageCapture frameworket precis som programmet ImageCapture? Det innebär ju att risken för raderade bilder är lika stor där?

Du får det att låta som många drabbats av denna bugg vilket inte är sant. Inte det minsta. Själv har jag importerat över 3500 bilder utan minsta problem. Däremot har jag tappat data när Mac OS X strulat- kanske borde jag slänga ut det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det är väl så att iPhoto använde ImageCapture frameworket precis som programmet ImageCapture? Det innebär ju att risken för raderade bilder är lika stor där?

Du får det att låta som många drabbats av denna bugg vilket inte är sant. Inte det minsta. Själv har jag importerat över 3500 bilder utan minsta problem. Däremot har jag tappat data när Mac OS X strulat- kanske borde jag slänga ut det?

Om Image Capture är Bildinsamling (vilket jag bestämt har för mig) så kan jag konstatera att jag (av misstag) givit det chansen att göra samma fel, när jag använde det på en Powerbook med full disk, men det gick bra. Den bara lät bli att föra över. Allt väl, men någon riktig garanti är det ju inte. Jag skulle gärna vilja höra från Apple var felet satt och vid vilken version av vad som det är fixat.

Jag har inte den blekaste aning om hur många som drabbats, bara att jag själv sett problemet, och att det skrivs en del om det på flera håll. Någon fick nånting i stil med 350 bilder utplånade av iPhoto. Det är en osedvanligt allvarlig bugg. Om du för över bilder med iPhoto, och låter iPhoto radera, då anser jag att du har tur och leker med elden. Om du däremot raderar med kameran, då kringgår du ju buggen och kan lungt använda iPhoto om du gillar det.

Citat:

Om Image Capture är Bildinsamling (vilket jag bestämt har för mig) så kan jag konstatera att jag (av misstag) givit det chansen att göra samma fel, när jag använde det på en Powerbook med full disk, men det gick bra. Den bara lät bli att föra över. Allt väl, men någon riktig garanti är det ju inte. Jag skulle gärna vilja höra från Apple var felet satt och vid vilken version av vad som det är fixat.

ImageCapture är Bildinsamling ja. Men det finns även ett framework (nån annan får förklara bättre vad det är) som heter ImageCapture. Det kan andra program använda sig av. T ex gör Qpict och iView detta för att hämta bilder från digitalkameror. Jag har för mig att iPhoto använder sig att detta. Om det gör det kan det ju ändå vara nåt specifikt i iPhoto som strular det.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-01-31 12:15

jag vill kunna "eject:a" kameran direkt från iPhoto - utan att behöva gå till finder

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
jag vill kunna "eject:a" kameran direkt från iPhoto - utan att behöva gå till finder

Samma här. Jag har ofta Förhandsvisning i vägen för kamerans skrivbordssymbol, och när jag försöker gömma det så blir det gärna badbollar. Det tar tid i onödan och gör det alltför frestande att bara dra ut sladden. Det borde ju gå att fixa nåt som man kan lägga på en F-tangent, men det känns lite knepigt att göra det generellt.

1
Bevaka tråden