Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt uppkopplad!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på tjänsteresa i stockholm och har precis vaknat, slog igång min sköna aluminiumPB för 30 minuter sedan och kopplade upp mig via min mobil-bluetooth. Så ser jag att min airportikon är tänd, så jag kopplade ifrån min mobil och provade surfa på airport uppkoppling.

Inga problems. Det går hur snabbt som helst, hämta mejl också. Den stora frågan är bara, vems jäkla nät är jag uppkopplad på? Är jag laglig just nu? Varför finns det inga login, eller har jag bar tur/otur? Hur kan det komma sig helt enkelt? Tacksam för synpunkter

//Pelle

Sitter du på ett hotel är det kanske så att de erbjuder den tjänsten. (men det låter lite långsökt att de inte tar betalt för det)

Annars så kanske du har snapat upp en signal från alla de helt öppna företagsnät som finns i Stockholm.

• Oregistrerad
  • 2004-01-30 09:30

Du har väl helt enkelt råkat få in någon privatpersons trådlösa internetuppkoppling som han/hon vänligt nog låter vem som helst använda.
Det finns väl här och var i sthlm. Har sett någon karta över det där, men hittar den inte nu.....

Sedan finns det ju en massa företag som säljer trådlös uppkoppling, har ingen aning om det finns gratis sådana. Möjligt.

Jag bor hemma hos en kompis på Vallhallavägen, dessutom ser jag två nät som jag kan koppla upp mig på, skönt och slippa betala...frågan är dock ifall det olagligt? Om inte kan min kompis i prinicp ha trådlös bredbandsuppkoppling gratis!
Någon som vet ifall man kan koppla upp en antennförstärkare för att få starkare signal? (för det verkar inte fungera i köket

//P

• Oregistrerad
  • 2004-01-30 09:49

Det är inte alls omöjligt att hotellet erbjuder den tjänsten. Tom mitt lokala fik, det eminenta Il Cafë på bergsgata/kungsholm erbjuder gratis airport uppkoppling [end skamlös plug]

/jensa

http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7572&sid=1
du har inte hotellet intill centralen?

Telia Homerun trådlöst nät 3 kr i minuten dvs 180 i timmen!
Vem är villig att betala det?
Tror att dom underskattar köparnas villighet att betala så mycket!

Nja, det är väl bara halva sanningen. Man kan köpa ett 24 timmars kort för 96.- (120.- inkl. moms).
Köper man Flat rate för 1.395.-/månad så blir det ju bara ca. 1,9.-/tim

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 11:31

Kan man ha airport så det krävs inloggning?

Man kan göra så att endast godkända MAC adresser får ansluta. En MAC adress e det som varje nätverkskort har.

• Medlem
  • 2004-02-08 12:27

Man kan även be basstationen att kräva lösenord vid anslutning till nätverket.

Jag skriver detta sittandes i köket i min lånelägenhet i Göteborg. Här i köket har jag tillgång till TRE okrypterade nätverk (Bredbandsbolaget 2 MB quite nice). Ingen aning vem som betalar, bryr mig inte heller. Sympatiskt! Jag funderar på att låsa upp mitt airportnät i Sthlm när jag kommer hem som en omage till dessa tre främlingar.

Det här har fått mig att fundera: Skulle inte alla vi med trådlösa nätverk bara kunna låta dom förbli okrypterade? Det skulle ju gynna oss alla till slut. Alla surfar på allas nät, strunt i vem som står för abbonemanget. Nu finns det säkert säkerhetsaspekter som jag inte kan någonting om men håll med om att det låter som en cool grej. Jag tror att min dator är hyfsat skyddad mot intrång aven om mitt Airportnätverk är upplåst. Har jag fel? Ett litet upprop in the best of worlds, naivt: Låt oss alla låsa upp våra trådlösa nätverk och bli "cybersquatters".

m

1
Bevaka tråden