Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pitcha MP3-filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 13:18

Skulle vilja ha möjligheten att kunna pitcha (ändra hastigheten på en låt) i iTunes för att sedan spela upp den på min iPod. Helst skulle jag vilja slippa att spara om låten i något annat program. Dvs att jag har orginal filen intakt.

Något tips någon?

(Hoppas detta vart rätt forum för denna post).

• Oregistrerad
  • 2004-01-30 15:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Perry
Skulle vilja ha möjligheten att kunna pitcha (ändra hastigheten på en låt) i iTunes för att sedan spela upp den på min iPod. Helst skulle jag vilja slippa att spara om låten i något annat program. Dvs att jag har orginal filen intakt.
(Hoppas detta vart rätt forum för denna post).

Två filer måste det ju bli om du vill ändra pitch på filen och samtidigt ha ett ex kvar av originalfilen. Vet ej om iTunes klarar detta men på http://www.versiontracker.com kan du ju söka på pitch.

• Oregistrerad
  • 2004-02-04 15:38
Ursprungligen av Jörgen U:

Två filer måste det ju bli om du vill ändra pitch på filen och samtidigt ha ett ex kvar av originalfilen. Vet ej om iTunes klarar detta men på http://www.versiontracker.com kan du ju söka på pitch.

Nej, skulle helst vilja kunna göra det i iTunes så att den bara pitchas när man spelar upp den. Typ ett reglage under inställningar "Pitch från -10% till +10", men jag vet att det inte fungerar med iTunes idag, men kanske med en plugin tänkte jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Perry
Skulle vilja ha möjligheten att kunna pitcha (ändra hastigheten på en låt)

Precis som ovanstående inlägg rekommenderar jag den fantastiska programvaran "The Amazing Slow Downer". Det är ett väldigt användbart verktyg, både för att ändra hastigheten (dvs. göra en låt längre eller kortare utan att påverka tonhöjden) och för att ändra tonarten (dvs. ändra tonhöjden utan at tpåverka hastigheten).

Jag har använt det för att byta tonart på låtar vi spelar med bandet så att jag kan repa till originalet trots att vi spelar i en annan tonart. Det har även hänt att jag har skapat "Smurf Edition" av CD-skivor genom att bränna om dem med 1-2 oktavers högre pitch... Garanterad stämningshöjare på partyt...

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Precis som ovanstående inlägg rekommenderar jag den fantastiska programvaran "The Amazing Slow Downer". Det är ett väldigt användbart verktyg, både för att ändra hastigheten (dvs. göra en låt längre eller kortare utan att påverka tonhöjden) och för att ändra tonarten (dvs. ändra tonhöjden utan at tpåverka hastigheten).

Jag har använt det för att byta tonart på låtar vi spelar med bandet så att jag kan repa till originalet trots att vi spelar i en annan tonart. Det har även hänt att jag har skapat "Smurf Edition" av CD-skivor genom att bränna om dem med 1-2 oktavers högre pitch... Garanterad stämningshöjare på partyt...

/Göran

Min erfarenhet är att programmet verkar underbart. Mycket bra att kunna ändra hastigheten utan förändring i tonart om man till exempel vill ta ut ett snabbt solo, eller stämma om låten istället för gitarren om man som jag sitter på ett floyd rose-stall...

Jag har dock aldrig lyckats spela längre än en minut innan en varningsruta talar om för mig att programmet inte hinner behandla filen och att jag ska sänka kvaliteten i inställningsrutan.
Detta har jag försökt flertalet gånger utan resultat. Det enda som hjälper är att starta om programmet för att sedan kunna spela en minut till.

Någon som har en lösning?

Sitter på en iMac G4 1 Ghz, så man kan ju tycka att den borde klara av det...

Har just lekt lite med programmet och det är likadant för mig. Trots att jag bara har demon och kan spela 1/4 av låten så hinner jag få slut på resurser.

PB 1Ghz. 512MB.

Inställningarna verkar inte påverka så mycket. Vad är optimalt?
Annars ett mycket roligt program.

1
Bevaka tråden