Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad göra med en extra bildskärm?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 13:23

Har fått ett erbjudande om att få en extra 19tumskärm men vet inte riktigt vad jag skall ha den till. Det jag undrar är vad behöver jag för att kunna använda mig utavden. Jag har en PM ,Qicksilver AGP mac ,och agb platsen är ju redan upptagen så jag antar att det blir till att använda någon PCI plats. Någon som vet vad ett sådant kortkostar (bra men billigt)
Finns det någon som vet vad det går att använda den till? Jag har läst att man kan använda den till photoshop. Imovie är ett program som jag använder ganska mycket, kan man använda två skärmar i det programet?

Finns det något annat kul som man kan göra med en extra skärm?

Det är aldrig fel med lite extra bildskärmsyta, och ett PCI-kort kan du få för några hundralappar.

I t.ex. Photoshop kan du ha alla paletter på den enda skärmen medans du jobbar i fullskärmsläge på den andra. Det finns många möjligheter.

Dock tror jag inte att iMovie går att använda över flera skärmar, inte trean heller. Den är ju i stil med iTunes och iPhoto nu, allt i ett fönster.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masterboy:
Har fått ett erbjudande om att få en extra 19tumskärm men vet inte riktigt vad jag skall ha den till. Det jag undrar är vad behöver jag för att kunna använda mig utavden. Jag har en PM ,Qicksilver AGP mac ,och agb platsen är ju redan upptagen så jag antar att det blir till att använda någon PCI plats. Någon som vet vad ett sådant kortkostar (bra men billigt)
Finns det någon som vet vad det går att använda den till? Jag har läst att man kan använda den till photoshop. Imovie är ett program som jag använder ganska mycket, kan man använda två skärmar i det programet?

Finns det något annat kul som man kan göra med en extra skärm?

Har kört med dubbla skärmar sedan jag köpte min PowerBook. Nu kan jag inte tänka mig att vara utan!
I Photoshop och liknande program med många paletter, har du paletterna på ena skärmen och objektet i andra (huvudskärmen).

Har du hyfsad lina kan du köra musikvideo på ena skärmen medan du jobbar på andra.

Har du flera program/projekt på gång, kan du ha en skärm för det aktuella jobbet, och se vad som händer i det (de) andra programmen på andra skärmen.

Mina ungar kör Lunarstorm på ena skärmen och ICQ, MSM - you name it - på andra skärmen.

Två skärmar är precis hur bra som helst! Köp!

/Bosse

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 14:09

Låter perfekt att kunna ha itunes, mail program och annat i ett eget fönster. Någon som vet om man kan använda Cubase med två fönster.

>Dr feelgood
Detta är det bästa! Skärmen kostar ingenting. Den enda kostnaden är ett nytt bildskärmskort.

Vad behöver man för kort någon som vet? Det behövsväl inget värsing kort eller?

Det finns dock en nackdel med detta och det är att två nitton tummare tar upp en väldigt stor plats på skrivbordet.

[ 20. Januari 2003, 14:15: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masterboy:
Det finns dock en nackdel med detta och det är att två nitton tummare tar upp en väldigt stor plats på skrivbordet.

Dig är det synd om! Behöva dras med två 19" skärmar...

Men här har du en hjälte: Jag ställer upp och tar hand om den ene..

Nä, fixa ett kort, släng ut möbler och annat så du får plats!

/Bosse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 15:19

Det finns ett par alternativ vad gäller bildskärmskort:

1. Skaffa ett "dual head" AGP-kort
Det vettigaste här är ett RADEON 8500, 1st VGA, 1st DVI och 1st S-video. Två skärmar eller skärm + tv.

PRIS: 2200 kr NYTT

2. Skaffa ett extra PCI-kort
Jag skulle rekommendera ett ATi-kort med Rage128-krets eller senare. Finns även RADEON-kort i PCI-utförande, men från är om du som extraskärm vinner något på ett sådant kort? Radeon 7500 PCI, 32MB, Dual head + TV-ut går på på c.a 1700 kr NYTT. Ett beggat ATi-kort med Rage128-krets BÖR INTE gå på mer än 500 kr beggat. Köper du ett ATi-kort med ex. RageII eller RagePro krets kan du få problem i OSX.

Det förstnämnda är lite dyrare men tror jag fungerar bättre, det andra är billigare med kräver lite rotande i annonser.

Goooood luck!

1
Bevaka tråden