Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac = nix pix virus. Skröna?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lever i den tron (villfarelsen?) att på 1000 - kanske 10.000 - virus för PC går det 1 (ett) virus för Mac. Stämmer detta? Är det någon som har lite mer konkreta siffror?

Det stör mig lite att detta aldrig - ALDRIG - nämns när pressen skriver om nya skräckscenario vad gäller virus to come. Inte en rad om att "Byter du till Mac så undviker du detta problem".
Eller beror det på att det inte hade varit sant?

Jag köpte Norton AntiVirus för några år sedan. Den hittade aldrig nåt... Så jag har inte köpt de senare versionerna. Verkar lite waste of money. Fel av mig?

För nåt (några?) år sedan lanserade/marknadsförde en svensk ÅF Mac-servers genom att erbjuda en blygsam summa pengar för den som hackade in på servern. Ingen lyckades. Han ökade prissumman. Ingen lyckades. Han fick med sig företag som sponsrade upp prissumman rejält, och då lyckade en kille i Australien att komma in genom att koppla ihop ett otal antal datorer via nätet...
Är detta en skröna? Eller har det de facto hänt? Om ja, hur kan det vara att det inte hörs ett sus om Macens säkerhet i annat än Mac-press? Vem hade velat ha webhotellet som kör Windows NT när det finns Mac? Om man känt till detta?

Vill gärna ha lite fakta; Hur är det med virus för Mac? Hur är det med säkerheten på Mac-servrar?

/Bosse

I MacOSX har jag inte hört talas om något virus som skadar systemet på något sätt.

Däremot finns det Word-virus, som inte utsätter din dator i någon direkt fara eftersom de oftast är PC-virus, men däremot kan spridas vidare via mail och dokument.

Till MacOS 9 så finns det några virus, en del riktigt elaka. Men har man ett virusskydd installerat så kan man känna sig rätt säker.

Som referens kan jag säga att under de 8 år jag har varit verksam så har jag drabbats av 1 virus. Och då är det ändå på datorer i skolmiljö som har varit helt oskyddade, elever har fått ladda ner utan större kontroll.

Det måste vara ett väldigt soft jobb att sitta på Symantecs anti-virus avdelning för Mac. Vad gör de egentligen?

Jag såg ett virus på 80-talet!

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 14:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Jaså, det var du som fick se det! Attans.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-20 15:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Dr. Feelgood:
För nåt (några?) år sedan lanserade/marknadsförde en svensk ÅF Mac-servers genom att erbjuda en blygsam summa pengar för den som hackade in på servern. Ingen lyckades...

Menar du Hack-a-Mac? Joakim Jardenberg, som anordnade det, är medlem/admin här på 99mac.

Jag har läst att det finns över 50.000 virus till windows och att det tillkommer ett hundratal varje dag.
Vet inte hurpass sant det påståendet är dock.

• Medlem
  • 2003-01-20 15:08

Det finns fortfarande inte något känt virus till osx...

Jag slutade använda antivirusprogram 1994.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 15:38

Jag tänkte faktiskt på den där tävlingen där datorn "Hacke" med WebStar utsattes för omvärldens attacker, men klarade sig både länge och väl. Jag minns inte att jag läst hur han verkligen knäckte in sig - kommer någon ihåg (Joakim Jardenberg kanske?) eller är sekretessbelagt?

Jo, "Hacke" knäcktes av nån från Australien som kallade sig Starfire, om jag inte minns fel.

Ja, den hackades med hjälp av Lasso. Blueworld betalade prispengarna och täppte till hålet i Lasso. Utan Lasso så skulle det antagligen ha varit fullständigt omöjligt att hacka maskinen.

Jag har aldrig haft något virus på någon av mina maskiner. De har varit fast anslutna till Internet sedan 1995.

Mina barns Wintendo har haft miljoner virus...

Joakim Jardenberg torde veta.

Jag *borde* veta. Kommer bara ihåg brottstycken av hur det gick till, dock (som att killen hade satt upp en identisk miljö hemma att öva på, typ... )...

Men visst - det finns *inga* helt säkra system (som går att administrera på något vettigt sätt och/eller innehåller dynamisk information -- en av hårdvara exponerad website på CD lär vara ganska imunt mot intrång... ).

För att anknyta till tråden: Virus i Mac-miljö är väl näppeligen ett problem...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Jaså, det var du som fick se det! Attans.

Jorå sörru!
Det sprang en liten figur över bildskärmen å förde ett jäkla oväsen. Fick ta bort en fil i tilläggsmappen å starta om datorn innan det försvann. J-kla satyg de där virusen...

Då var tydligen min uppfattning rätt. Mac är virus-fri miljö! Jag har skrivit insändare till Expressen ett par gånger när de har haft artiklar om de hemska virus som härjar i våra datorer. Vadå "våra"...
Självfallet har insändarna aldrig kommit in.

En helsida på söndagar i Kvällsposten kostar 23´ (ink moms). Läses av ca 100.000 pers. Hur idealistiska är 99mac´s medlemmar? Kan drygt 1.000 medlemmar känna sig hugade att skicka vars 20 spänn till ex.vis Martin Björnström (som jag fått för mig är själva ankaret i 99mac) som pröjs för en annons?

Visst; Det finns nyttigare saker att göra för 23´.
Visst; Det här borde Apple göra.
Visst; Vi vinner inget på det.
Visst; Det är ju fullkomlig idioti..

But, so what?

Det hade känts kul att tillhöra "Aktionsgruppen Idelister Pro-Mac"...

/Bosse

Virus, i ordets rätte bemärkelse, finns inte eller är väldigt ovanligt i unixvärlden. Det beror till stor del på att systemen håller mycket hög säkerhet, fleranvändarsystem med begränsade rättigheter och naturligtvis att vi är mycket färre och därmed mindre attraktiv "målgrupp".

De flesta "virus" i windowsvärlden numera bygger på dåligt konstruerad mjukvara (läs: outlook och explorer) som släpper in skript på ett osäkert sätt.

Jag fick med antivirusprogram med .Mac kontot men känner inget behov av att installera det.

Däremot är vi inte helt skyddade. Då och då upptäckts säkerhetshål i diverse tjänster som t.ex. webservrar, dhcpservrar, namnservrar och annat som finns i Mac OS X. Apple gör dock ett ypperligt jobb på att uppdatera så utnyttja verkligen systemuppdateringarna - det är en mycket bra tjänst som är värd mycket pengar egentligen.

Ciryon

Öhm. Rolig idé, men jag är kraftgt tveksam till att vi får gå ut och annonsera och babbla som om vore vi Apple.

Däremot kan man ju skriva insändare och debatt-artiklar.

Se gärna tråden om Gerillaföretagande.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Öhm. Rolig idé, men jag är kraftgt tveksam till att vi får gå ut och annonsera och babbla som om vore vi Apple.

Jo, jag vet. Jag la in ett länkscript på BMW CS Syd´s sida och kallade den BMW Yahaa. I logon finns BMW-logon med. Trots att BMW CS är den "officiella" BMW-klubben så var det ett herrans jidder från BMW.

Så det var väl varken realistiskt eller fullt allvarligt ment med den där annonsen...

/Bosse

Jag har stött på ett par virus under tiden som jag jobbade som Appletekniker.
Det var dock bara ett som var lite bökigt.
"666" hette det har jag för mig.
Stökade till det en del eftersom program inte kunde starta mm.
Men en bekant skrev ihop ett script som tog bort det på ett smidigt sätt.

- Slice -

1986 rörde jag min första Mac. Under alla år sedan dess har jag stött på virus två ggr, ena gången (long time ago) var det det oförarliga viruset 666 som lägger sig i Systemmappen på äldre system och det enda det viruset gör är att haka på installerare + att det taggar Norton att flagga för att det finns virus i din maskin. Det är busenkelt att bli av med... Den andra gången var det Norton som hittade (?) makrovirus i Officepaketet. Eftersom det inte hade med mig att göra och inte på något sätt kunde ställa till det för mig så lät jag det vara.
De som kliver runt i skiten dagligen får städa framför egen dörr först. Med andra ord. Mac är till 99.99% virusfritt. Jag har aldrig stött på något virusliknande i X miljön...

1
Bevaka tråden