Jag lever i den tron (villfarelsen?) att på 1000 - kanske 10.000 - virus för PC går det 1 (ett) virus för Mac. Stämmer detta? Är det någon som har lite mer konkreta siffror?
Det stör mig lite att detta aldrig - ALDRIG - nämns när pressen skriver om nya skräckscenario vad gäller virus to come. Inte en rad om att "Byter du till Mac så undviker du detta problem".
Eller beror det på att det inte hade varit sant?
Jag köpte Norton AntiVirus för några år sedan. Den hittade aldrig nåt... Så jag har inte köpt de senare versionerna. Verkar lite waste of money. Fel av mig?
För nåt (några?) år sedan lanserade/marknadsförde en svensk ÅF Mac-servers genom att erbjuda en blygsam summa pengar för den som hackade in på servern. Ingen lyckades. Han ökade prissumman. Ingen lyckades. Han fick med sig företag som sponsrade upp prissumman rejält, och då lyckade en kille i Australien att komma in genom att koppla ihop ett otal antal datorer via nätet...
Är detta en skröna? Eller har det de facto hänt? Om ja, hur kan det vara att det inte hörs ett sus om Macens säkerhet i annat än Mac-press? Vem hade velat ha webhotellet som kör Windows NT när det finns Mac? Om man känt till detta?
Vill gärna ha lite fakta; Hur är det med virus för Mac? Hur är det med säkerheten på Mac-servrar?
/Bosse