Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig!! Snål-HP vill inte ta mina patroner, behöver era SkillZ

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

TJAO!

Dumpade för en tid sen min pc och skaffade en iMac med OSX- 10,3. Allt är frid & fröjd tills jag installerar min Hp Deskjet 920C. Eftersom jag är en fattig student så har jag absolut inte råd att skaffa Hp:s tokdyra orginalpatroner, kör därför med refillbläck. Funkade finfint på min PC men Macen vill inte acceptera patronerna och tjatar hela tiden om att dom e slut, vilket dom inte är. Jag har dock fyllt på dom gång på gång så "HP-bläcket" är ju egentligen slut. Har hört talas om "snålchipen" på bläckpatronerna som gör att man måste köpa nyt och orginal hela tiden...

Finns det nån som har haft samma problem som jag och lyckats fixa det på något sätt, måste väll finnas nån händig person nånstans som lyckats med nån patch eller nåt som går förbi HP:s elektronik på bläckpatronen.

//MVH

• Medlem
  • 2004-01-30 16:39

Tyvärr har jag liknande erfarenhet.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-30 16:44

Min HP hävdade att bläcket var slut på mina nya originalpatroner, löstes genom att jag tog ut och satte i dem igen och körde rengöringsverktyget så att munstyckena rensas, men det kanske inte funkar för dig.
Har inte haft problem med mina nya snålpatroner för 40:- dock, förutom att dom luktar knasigt...

Hej!!

Vart köper du dina snålpatroner nånstans?

mvh

• Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:23

Vet att HP kör med "snålchip" på vissa av sinna bläckstråleskrivare (2200). Har inte hittat något sätt att komma runt det. Tror att det är mjukvaran i skrivaren som säger stopp och skulle tvivla på att det finns någon patch som kan lösa detta.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-30 18:12

Hittade det här på

http://www.dealtime.com/xPR-Hewlett_Packard_HP_DeskJet_5150~RD-114713595524

"another problem is that if you used up an ink cartridge first then refilled it, the printer may still recognize the ink cartridge as empty. You need to fool the printer by placing other ink cartridges (either empty or full) into the printer first so the printer will forget the identification of the refilled cartridge (usually around 3-4 ink cartridges)."

Det gäller en annan modell av HPs skrivare men jag tror att principen är generell.

Finns det inte lagar mot sådant här? Man borde kunna använda vilken patron man vill. Fuck HP.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-31 23:06

Tyvärr finns det nog inga lagar. Problemet är väl att konkurensen på konsumentbläckstråleskrivarna gör att tillverkarna inte tjänar något på själva skrivarna (jämför TV-spelskonsoler). Istället tar de igen det på patronerna.
När de väl fått in dig i märkesfållan sitter du ju där. Dessutom vill de ju försöka hålla undan konkurensen från tredjepartsleverantörer m m med sådana där tjuvtricks.

Det är förresten samma h-vete med rakblad.

1
Bevaka tråden