Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmbilder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 19:27

Jag undervisar i filmkunskap och har under några år framställt en häfte / bok i ämnet. Denna har med åren växt från små häften till en 100 sidigt undervisningsmaterial. Varje år förbättrat och förändrat, Jag har slarvat med bilderna och scannat från böcker och liknande men jag har ju ebart själv använt detta meterial i min undervisning. Nu börjar lärare ringa från andra skolor som sett arbetet och vill Köpa boken.
Mitt "problem" är att jag inte hittar var jag kan köpa loss bilder från filmer.
Är det någon som vet var man kan köpa cd med royaltyfria bilder från nya och gamla filmer?
Jag vill göra rätt för mig.

Spännande! Det finns ju så litet bra och modernt material på svenska. Vore kul läsa när du är redo.

Har du kollat med respektive filmbolag om bildrättigheterna? På bildbanker som gettyimages.com hittar man mest gammalt krafs och du har säkert mycket specifika bilder du vill få loss.

Liten anekdot om rippng: När jag pluggade film och skulle göra en filmskiss av långilmsmaterial ringde jag upp SF för att fråga om tillsånd (ärlige erland) och fick en rejäl utskällning om rättighetsintrång.... trots att det var i studiesammanhang... i en vhs-redigering... (sket ju vi i iofs -filmrebell!!)

  • Medlem
  • 2004-01-31 00:36

Pressens Bild säljer bilder till allt möjligt, även från filmer tror jag. www.prb.se

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 08:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kakazooka
Spännande! Det finns ju så litet bra och modernt material på svenska. Vore kul läsa när du är redo.

Har du kollat med respektive filmbolag om bildrättigheterna? På bildbanker som gettyimages.com hittar man mest gammalt krafs och du har säkert mycket specifika bilder du vill få loss.

Liten anekdot om rippng: När jag pluggade film och skulle göra en filmskiss av långilmsmaterial ringde jag upp SF för att fråga om tillsånd (ärlige erland) och fick en rejäl utskällning om rättighetsintrång.... trots att det var i studiesammanhang... i en vhs-redigering... (sket ju vi i iofs -filmrebell!!)

Aja baja. Nej att kopiera är inte att tänka på, Jag var i kontakt med SFI Jurister för några år sedan kring hur lagar ser ut när det gäller visning av film i skolor osv. Det är naturligtvis visningsrätt som gäller. Det går ju att köpa film med detta för ca 600kr/st VHS och DVD. (Det är rätt lustigt för i börja av dessa så står det uttryckligen att dessa inte får visas i privata sammanhang osv, tvärt imot normalt) Men det finns något som heter citaträtt också som Juristerna iallafall påpekade. Man kan visa citat ur film som man kommenterar och arbeter med. ca 3-5 min.

Jorå många mail är skickade men inga svar har kommit. Det är inte helt enkelt att hitta en mail som "kommer till rätt person".
Jag surfar in på "gettyimage.com" snarast.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 09:22

Jag tackar för hjälpen. Baron och Kakazooka.

nja det var inte så lätt att hitta på dessa platser. Pressenbild kan jag ju inte gå in och titta vad som faktist finns om jag inte blir kund. Dessutom var prisläget inte i min budgetram då priset låg på 1400 per bild. Jo jag vet att alla skall ha betalt. Men jag kan inte lägga ut 15 000 - 20 000 för att sedan trycka 500 ex för ytterligare 15 000 och sedan sälja 100 st. Det går inte ihop.

På Gettyimage kunde jag inte hitta originalbilder från filmer. Det är ju just det jag är ute efter. Bilder från filmer som "Citizen Kain" eller bild på Humphrey Bogart.
Är det någon som vet om det finns någon PhotoCD med blandade bilder? Tacksam för all hjälp.

Om du ska recensera filmerna brukar de finnas på filmbolagens hemsidor för fri publicering.

1
Bevaka tråden