Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiska på Macen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker skriva på kinesiska på min iBook. Att ställa om teckenuppsättning till siplified Chinese är lätt. Men jag hade om möjligt velat ha möjligheten att skriva Pin Yin också. Vad jag menar med det är att de 4 tonerna ska kunna skrivas ut ovan vokaler.

Finns det något sätt att skriva Pin Yin med toner på Mac?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-31 09:05

Hej Jonas.

Dessvärre har jag inte helt gått över till OS X, kan det inte så bra, men om man kan använda OS 9's fonter i OS X, då löser man det lätt genom att skapa ett antal nya tecken (bokstäver). D.v.s. man skapar ett "a", och alla de andra vokalerna, med de fyra tonerna angivna ovanför a:et.
Har för mig att jag har något sådant på min röriga HD, i Times, om jag minns rätt.
Ifall den fonten kan användas i OS X kan jag leta upp den och skcika iväg till Dig.

MVH

Boris Dragin,
dipl.akupunktör
Göteborg

Tack för ditt svar Boris.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar något som fungerar på OS X. Jag hittade ett par pin yin typsnitt för OS 9, och typsnitten fungerar bra i OS X, men för att det skulle fungera var man tvungen att installera en speciell teckenuppsättning, och det lyckades jag inte med i OS X.

(Så du är akupunktör, vad trevlig. Jag läser TCM på Middlesex university i London. 5 år akupunktur, örter och lite västerlänsk medicin också. Plus kinesiskan då.)

1
Bevaka tråden