Mycket få personer vill sälja sina G5or och många vill köpa. Det driver upp priserna nära nypris. Marknaden bestämmer priserna, det gör inte gamla macrävar som jag. Marknaden har historiskt sett alltid värderat begagnade Macar högre än vad jag gör. Det är tråkigt om man skall köpa en begagnad Mac, men roligare om man skall sälja en.
Jag tror inte man kan säga att det är marknadspris med 11000 för en G5a. Jag tror dessvärre att marknaden värderar den minsta G5an till minst 15000.
Dessutom befarar jag att nästa g5-modellförändring inte gör att begagnatpriserna rasar. Jag tror att Apple kommer att ge mer för samma pengar, istället för att sänka priserna nämnvärt. I annat fall måste dom sänka priserna på alla datormodeller för att dom inte skall kanibalisera på varandra. Det tror jag inte Apple vill.
Det är lite dyrare med Mac än med PC, det håller jag med om. Jag personligen tycker att det är mycket bättre också. Har man ont om pengar kan man köpa en 12" iBook, som jag tycker är mycket prisvärd, även om man jämför med PC.