Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba effektivt i fontgrapher

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-31 16:56

Hej
Jag ska börja med att digitalisera ett typsnitt som jag skissat på under hösten. Jag har delvis börjat lite i illustrator, men det ska göras i fontgrapher.
Programmet har några år på nacken och vad jag hört så ska det finnas vissa begränsningar. Så om det finns någon här som kan fontgrapher, skulle ni kunna ge mig lite tips och råd. Vad ska jag tänka på för att detta ska gå så smidigt som möjligt?

tacksam för minsta lilla svar
mvh

När du klistrar in i Fontographer så sparas inte storleken på det du klistrar in så en punkt blir stor som ett O. Det kanske finns nån fiffig lösning på det här men det smartaste jag har kommit på är att klistra in flera bokstäver tillsammans (liksom ovanpå varandra) och sen flytta ut de till sina bokstavsrutor.
men du kanske låter varje bokstav få ett eget Illustrator-dokument. det kan vara smartare, men det testade jag aldrig.
Försök göra så mycket som möjligt klart i Illustrator vid själva ritandet, för visserligen kan man rita i Fontographer, men det är en massa funktioner som det inte har (det är gjort av Macromedia ) exempelvis kan man inte fixa en kurva på en spets i efterhand har jag för mig, vilket man kan i Illustrator.

Det här är vad jag kan komma på på rak arm, men det var längesen jag använde Fontographer och jag lekte mest.
Om ingen annan kan ge bättre svar så kanske det kommer tillbaka om du ställer lite mer specifika frågor.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-04 20:40

ah, macromedia såklart, undrar vad som flög i mig
tackar för tipsen laseranders, mycket möjligt att jag återkommer när jag kommit igång inom några veckor.

Jag har en kort beskriving på svenska hur man skpar ett typsnitt i Fontographer.
Lite tips på hur man gör och vad man bör tänka på för att unvika de vanligaste problemen.
Artikeln skrev jag för den nu för länge sedan avsomande tidningen DTP som A4 gav ut.
Är du intresserad; hör av dig

Torbjörn Olsson/fontographer since 1988

På tal om typsnitt, finns det några vettiga alternativ till fontographer eller är det fortfarende det bästa fastän alla sina år på nacken?

• Medlem
  • 2004-02-05 18:42

Fontlab. Bättre på allt.

Ursprungligen av stfm:

Fontlab. Bättre på allt.

stfm!
Visa mig vad du gjort , när du säger att det är bättre på allt
Ex. AdobeEncoding Typ1,

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 18:58
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Jag har en kort beskriving på svenska hur man skpar ett typsnitt i Fontographer.
Lite tips på hur man gör och vad man bör tänka på för att unvika de vanligaste problemen.
Artikeln skrev jag för den nu för länge sedan avsomande tidningen DTP som A4 gav ut.
Är du intresserad; hör av dig

Torbjörn Olsson/fontographer since 1988

Jo, jag är intresserad!
Har hört lite on FontLab men det är tyvärr inget alternativ, skolan har Fontgrapher och jag får helt enkelt finna mig i det. Men det blir nog bra.

• Medlem
  • 2004-02-05 19:06
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

stfm!
Visa mig vad du gjort , när du säger att det är bättre på allt
Ex. AdobeEncoding Typ1,

Man säger så mycket , men att Fontographer inte funkar i OSX är ju ett problem som gör att det knappt ens går att använda på en modern Mac... det räcker nästan tycker jag. Jag är ingen typsnittsmekarguru, så jag kan gå in på detaljsaker, men det jag provat i Fontlab funkade smidigare tyckte jag. Att det har stöd för Opentype, och faktiskt kommer i nya versioner, gör det till en vinnare i mina ögon.

Ursprungligen av stfm:

Man säger så mycket , men att Fontographer inte funkar i OSX är ju ett problem som gör att det knappt ens går att använda på en modern Mac... det räcker nästan tycker jag. Jag är ingen typsnittsmekarguru, så jag kan gå in på detaljsaker, men det jag provat i Fontlab funkade smidigare tyckte jag. Att det har stöd för Opentype, och faktiskt kommer i nya versioner, gör det till en vinnare i mina ögon.

Huum.....
Men om man nu är en typsnittsmecarguru så önskar man ju ett program som är användarvänligt vad det gäller produktion. Det är där som Fontlab "svajar". Obefintliga/krångliga kortkommando till vanliga moment. Stora möjlighetter att göra fel val vid generering av font.

Ständiga uppdateringar är inte bara av godo- tyder ju oxå på att det finns fel i programmet.

Men va fan- man får ta det bästa av två världar. Det är ju resultatet som syns för läsaren
Jobba i såväl OS 9.2.2 och Fontographer som OS X (OS 9.2.2) FontLab

FontLab 4.6 kan vara ett alternativ.
Det har bla.möjlighet att generera OpenType.
FontLab är mer komplicerat (störee möjligheter att det blir galet).
FontLab fungerer på OS X; Fontographer ungerar bara på ->9.2.2 (Hopplöst i Classic läge)

• Medlem
  • 2004-02-05 20:11

Jag förstår dig precis, jag är i samma sits när det gäller Quark. Jag jobbar i Quark 4, och måste göra det pga kunder. Hittills har jag inte gillat Indesign, men jag funderar på att köpa CS-sviten ändå.

Både Layout, och typsnittskonstruktion är ju tidsödande och pilligt. Trivs man inte med redskapet så hamnar man lätt i ett personligt helvete.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 00:42

vilka problem fanns det att använda fontgrapher under classic i osx?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-08 10:44

Nu behöver jag hjälp!
Jag har lite smått börjat med att testa mitt typsnitt utanför fontgrapher. Jag har genererat en truetype fil och det fungerar utmärkt att använda den i quark. Men när jag testar i photoshop och illustrator så används inte kerningparen. I quark används dem och det blir det som det ska. Söker lösningar på detta då jag vill kunna använda mitt typsnitt i photoshop i lika stor utsträckning som i quark. Borde jag kanske använda postscript istället?

Sen undrar jag hur stor nytta jag har att använda mig av bitmaps? Vilka sammanhang är det bra osv.

mvh

Det bästa med FontLab är att det har en preview där man kan skriva vad som helst med sitt typsnitt medans man skapar det.

Men FontLab har fortfarande ingen funktion för att skapa en kurva i eterhand av en vanlig punkt

1
Bevaka tråden