Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp en safarinybörjare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Provar att byta från Mozilla (1.2b) till Safari (1.0b) men har lite strul:

1. Är det möjligt att se var en hypertextlänk leder innan man väljer att ladda den?
2. Färgerna är olika mellan t.ex. Mozilla och Safari?
3. Får suddig text i Safari (har dragit ner typsnittsutjämnigen i systeminställningar)?
4. Kör gärna engelsk ver. men kan man ändra språk?
5. Var finns ordlista?
6. Sidor laddas inte helt, ibland saknas t.ex. "ny diskussion" knappen på 99mac. (indikerar färdigladdad)

[ 09. februari 2003, 03:35: Meddelandet ändrat av: Mac Bettan ]

När det gäller statusraden...*skäms*, satan i gatan vad man är blind ibland.
Här kommer skärmbild Safari-Mozilla

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Sidor som inte laddas ordentligt händer kanske en gång per trehundrafemtio, och då känns det som om Safari inte läser in sin egen cache av sidan ordentligt, prova att tömma den (under Safari-menyn) och starta om läsaren.

Aaaaarr jusr nu känst snarare som 25 gånger av 10, missar hela tiden att ladda in något på 99mac; knappar, iconer, antal inlägg etc.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-09 14:10

Du, det heter typsnitt på Mac!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Heter det olika på pc och mac?

//fredrik

Citat:

Byt avatar innan du fastnar i den där "rollen".

javascript:void(0)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Jag får bara upp samma typ* av teckensnittsstil som du om jag sätter teckensnittsutjämning till Stark och minskar siffran i menyn till 8 inne i systeminställningar.

Jag har Lucida Grande 13 som standardfont och Courier 14 som valda teckensnitt under preferences inne i Safari.

Prova att ta bort filen com.apple.Safari.plist (den ligger i preferenses i din biblioteks-mapp) och tömma allt cache antingen genom menyn inne i Safari eller för hand. Du hittar mappen Safari i Caches-mappen inne i din biblioteks-mapp.

*Kunde inte låta bli

Valde Lucida Grande 12, satte typsnittsutjämning vid 12 och då blev det ju ok men är då tvungen att zooma i sidan för att inte få för liten text.
Hade vid bilden ovan utjämningen satt till lätt, funkar uppenbarligen inte.

Slängde com.apple.Safari.plist tömmde cache och sidan laddas iaf inte som den skall, knappar fattas etc.
*kringla Q, klick klick på ödlan*

[ 09. februari 2003, 14:46: Meddelandet ändrat av: Mac Bettan ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-09 14:52
Citat:

citera: Heter det olika på pc och mac?

Jepp. Typsnitt är den traditionela typografiska termen. Det har varit så sedan Gutenberg uppfann tryckpressen på 1500-talet. Typsnitt är också den term Apple använder (och har använt åtminstone sedan 1984). Teckensnitt däremot är Microsofts (och Adobes) term för samma sak.

Argumentet mot att använda termen "typsnitt" är att typer inte används längre när man trycker böcker och tidningar. Men ett gångjärn kallas ett gångjärn även om det är gjort av plast, aluminium eller mässing, eller hur?

(Det heter förresten symboler på en svensk Mac, inte ikoner som på en svensk Windows-burk, men det vet väl alla redan?)

Citat:

Citat:

citera: Heter det olika på pc och mac?

Jepp. Typsnitt är den traditionela typografiska termen. Det har varit så sedan Gutenberg uppfann tryckpressen på 1500-talet. Typsnitt är också den term Apple använder (och har använt åtminstone sedan 1984). Teckensnitt däremot är Microsofts (och Adobes) term för samma sak.

Argumentet mot att använda termen "typsnitt" är att typer inte används längre när man trycker böcker och tidningar. Men ett gångjärn kallas ett gångjärn även om det är gjort av plast, aluminium eller mässing, eller hur?

(Det heter förresten symboler på en svensk Mac, inte ikoner som på en svensk Windows-burk, men det vet väl alla redan?)

Så lärde man sig något nytt! Tack för detta mondo65! Jag kommer fortsätta att använda mig av "typsnitt", det känns bra.

//fredrik

Då var det bara att knyta ihop säcken:
thevil tipsar
mondo tillrättavisar och undervisar
fredrik undrar och lär sig något nytt
Böckert ger ett varnande finger
...och jag slänger ut Safari

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
thevil tipsar

Bra sammanfattning!

*hjälper till att knyta*

//fredrik

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-10 11:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
thevil tipsar

Gör det inte. Ge den en chans till.
Släng pref filen.
Installera på nytt och ta det lugnt. Det är bara en beta.
Hittar du buggar? Anmäll det till utvecklaren, då får vi alla ett bättre och trevligare program. Så behöver vi inte mer halvfärdiga produkter i skarpa versioner typ IE och Netscape.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Gör det inte. Ge den en chans till.
Släng pref filen.
Installera på nytt och ta det lugnt. Det är bara en beta.
Hittar du buggar? Anmäll det till utvecklaren, då får vi alla ett bättre och trevligare program. Så behöver vi inte mer halvfärdiga produkter i skarpa versioner typ IE och Netscape.

Okej, skall ge mig på det igen.
Blev väl lite purken när det allt strulade. Skall ta och gör en ny installation någon dag när jag samlat kraft.
Tack för inspiration!

• Medlem
  • 2003-03-20 21:45

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE]Argumentet mot att använda termen "typsnitt" är att typer inte används längre när man trycker böcker och tidningar.[/quote]Man använder faktiskt typer i rätt många tryckerier. Inte de som trycker Dells inlagor i Dagens Nyheter kanske, men finare, mindre upplagor av lite mer exklusiva böcker, diktsamlignar och liknande, trycks ofta i tryckpressar med typer. Visitkort och liknande kan oxå tryckas med typer.

1
Bevaka tråden