Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ichatta med headset

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad rekomenderas för headset till ljudligt ichattande?
Skulle det fresten funka med blåtandsheadset?

• Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:03

När du ändå har startat en diskussion om detta; Jag köpte en billig mic idag, för jag tänkte att jag skulle kunna snacka med familjen hemma i Sverige. Men det funkade inte.... Man kan väl använda vilken mic som helst till iChat?

Ursprungligen av Anders Båth:

När du ändå har startat en diskussion om detta; Jag köpte en billig mic idag, för jag tänkte att jag skulle kunna snacka med familjen hemma i Sverige. Men det funkade inte.... Man kan väl använda vilken mic som helst till iChat?

Har tagit upp precis samma sak i en tidigare tråd, men det verkar inte finnas någon som vet vad felet är. Har ett billigt headset liggandes bredvid mig som inte funkar till min G5a, eller jobbets G4a för den delen.

Inhandlade istället USB-headsetet Logitech Premium Stereo Headset 30 USB för dyra pengar (ca 540 kr inkl moms). Funkar bra under Panther, men under Jaguar så verkar inte volymknapparna fungera. För dessa pengar hade jag förväntat mig någorlunda bra ljudkvalité, men jag blev lite besviken på den fronten. Funkar bra som "telefon" men som musikhörlurar är det ett bottennapp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 11:18
Ursprungligen av Christofer:

Har tagit upp precis samma sak i en tidigare tråd, men det verkar inte finnas någon som vet vad felet är. Har ett billigt headset liggandes bredvid mig som inte funkar till min G5a, eller jobbets G4a för den delen.

Mina föräldrar hade samma problem - tills de köpte en batteritillsats som försåg headsetet med egen ström - då fungerade det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 17:28

Har haft liknande problem som dig Anders, för du överhuvudtaget miccen att fungera med datorn? Har inte Apple haft en speciell mic-kontakt på sina datorer, som gör att vanliga billiga pc-miccar inte funkar.

• Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:29

Hoppas inte det är så... Nej, micen fungerade inte överhuvudtaget i datorn.

• Oregistrerad
  • 2004-02-04 19:20

Men det måste väl fungera att koppla in vilken mic som helst?? Jag förstår inte hur/varför det inte skulle göra det...

• Oregistrerad
  • 2004-02-04 19:29

Till att börja med måste man ju ha en mik-ingång i macen.

• Oregistrerad
  • 2004-02-04 19:41

Funkar det inte med den som finns då? Det kanske är en line-in på min dator iofs.

så tycker jag att det borde funka med BT-headset. Min mac hittar och erkänner mitt BT-headset men sedan är det stopp...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 19:25
Ursprungligen av David Slättne:

så tycker jag att det borde funka med BT-headset. Min mac hittar och erkänner mitt BT-headset men sedan är det stopp...

Har du provat efter dagens BT-uppdatering. Det vore intressant att veta om det fungerar.

Jag och svågern ljudchatta (iChat) efter blåtandsuppdateringen. Jag med Logitech USB 30 och han med jabra BT 300 (blåtand) funka bra. Ljudkvaliten är ok för två bredbandare, även om vanlig telefon är bättre.

Ursprungligen av Steephill:

Jag och svågern ljudchatta (iChat) efter blåtandsuppdateringen. Jag med Logitech USB 30 och han med jabra BT 300 (blåtand) funka bra. Ljudkvaliten är ok för två bredbandare, även om vanlig telefon är bättre.

Fan det låter ju stenballt! men hur jag än bär mig åt får jag inte någon 'grän lur' i mitt iChat-kontakt-liste-fönster' Så det kanske inte funkar med MorotOla headset.

Ursprungligen av David Slättne:

Fan det låter ju stenballt! men hur jag än bär mig åt får jag inte någon 'grän lur' i mitt iChat-kontakt-liste-fönster' Så det kanske inte funkar med MorotOla headset.

Testa att uppdatera firmwaren MacWorld US skriver

• Oregistrerad
  • 2004-02-07 09:59

Appropå micar: Man behöver en förförstärkare. Det finns en produkt som heter typ iMic eller något, det är en förförstärkare som går via USB. Jag fick det att funka när jag anslöt min MD via ut-kontakten och kopplade in micen i den. Det funkade även bra med en iMic som jag lånade av en vän.

(Vet inte om den hette iMic eller något annat. Den är i alla fall rund och snygg.)

iMic är väl inte en förstärkare utan bara en adapter mellan analoga in/utgångar och USB. Griffin

Jag är gnska säker på att man måste ha en speciell mikrofon som
passar macen, hade en gammal till en G3 B/W men den fungerade
inte i G4:an.
/Roffe

Jag har haft en beige G3, en G4 och nu en G5 och det har varit olika mikrofoner till alla tre. G3 hade en specialkontakt så vanliga micar gick inte. G4 hade plötsligt ingen ljudingång så det blev iMic/USB och en iMic använder en standardkontakt för micar så G3-micen funkade inte. Jag fick överta ett headset som jag ljudchattade lite med på G4an men med G5 så slutade detta att funka. G5an vill ha en mic med egen strömförsörjning som det står i manualen. Längre än så har jag inte kommit.

Jag valde en 25 000 kr lösning, satte upp en Marratech server och ljudchattade via den under tiden som vi spelade SoF. Klockrent om än en aningen för dyr lösning...

Ursprungligen av SockerConny:

Jag valde en 25 000 kr lösning, satte upp en Marratech server och ljudchattade via den under tiden som vi spelade SoF. Klockrent om än en aningen för dyr lösning...

Om du har för mycket pengar kan du ge dom till mig i stället

Har också ett billigt headset (100 SEK) från Hama och de funkar inte i Panther på min PowerBook 1,5GHz.

Varför ska det behövas en extra strömkälla micken? En Mic är väl en mic?

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 20:04

Det krävs en mic-ingång för att man ska kunna använda en mic. Jag känner inte till någon mac som har mic-ingång. Många macar (t.ex. Marcus PowerBook) har line-ingång. Några äldre macar har line-ingång med ett extra stift innanför de vanliga som försörjer micen med ström så att den levererar line-nivåer till datorn. Detta kan naturligtvis enbart utnyttjas om man har en mic med specialkontakt för denna speciallösning. Apple sålde sådana micar när de sålde sådana macar.

Vill man audiochatta med en mac kan man använda datorns inbyggda mic (om datorn har en sån), ett BT-headset, en USB-mic, en iSight, en DV-kamera eller en mic som har egen strömförsörjning och är anpassad till linjenivåer.

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 23:22

Förr om åren berodde det på att man behövde en särskild stereomic eftersom ingången var i stereo (för att klara speech recognition). Jag vet inte om det är så fortfarande men min gamla genomskinliga mic jag fick med en blådåre fungerar prima i min powerbook g3 i alla fall.

lite underligt att det skall vara så krångligt med att fixa headset till mac'en/ichat :rolleyes: tycker apple borde fixa ett eget så man har det "ur världen"...

själv kör jag iMac 20" G5 med inbyggd mic och högtalare och det fungerar utmärkt...samtalspartnern säger att jag låter utmärkt utan brum/fläktljud.

Jag kollade på ett Platronics USB-headset där själva USB-delen bestod av en dongle med uttag för mic och hörlurar. Skulle vara intressant att få tag i bara USB-delen, för jag vill inte betala 600:- för ett skräpigt headset (har redan ett eget som funkar fint).

Ursprungligen av Andersson:

Jag kollade på ett Platronics USB-headset där själva USB-delen bestod av en dongle med uttag för mic och hörlurar. Skulle vara intressant att få tag i bara USB-delen, för jag vill inte betala 600:- för ett skräpigt headset (har redan ett eget som funkar fint).

Det finns en USB-dongel på Biltema för 169:-, som funkar utmärkt under Panther!

1
Bevaka tråden