Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 - USB 1 eller USB 2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:08

Är det någon som vet om det är USB 1 eller 2 på Nikon D70?
Dpreview står det att det är USB 2.
I PDF:en hos svenska Nikon står det bara USB. I forumen har det förkommit uppgifter om USB 1.

Vore bra om det var USB 2, då är den värd att vänta på.

Hur ska man göra för att okmma över ett ex så tdigt som möjligt? Inte så sugen på att köpa Nikons "Grisen i säcken paket" för 2500:-...

Jag skulle gissa att det är USB 2.

Om kameran är så bra som den verkar vara i DP Reviews förhandstitt så tror jag efterfrågan kommer att bli väldigt stor, och därmed långa leveranstider. Just nu känns det som om den snarare konkurrerar med Canon 10D än med 300D, men det återstår väl att vänta in dom riktiga testerna.

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 10:21

Svar från Nikon

Jag skrev till svenska Nikon och fick följande svar:

"Det som gäller är USB 2.0 full speed, dock inte high speed."

Då är min fråga: är USB 2.0 full speed snabbare än USB 1? Lyckas inte riktigt reda ut de tre olika hastigheterna.

Det här hittade jag på usb.org:

USB data transfer speeds, low (1.5Mb/s), full (12Mb/s) and high (480Mb/s)

Länk till usb.org

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 11:21

Men är då USB 1 lika med "low (1.5Mb/s)"?

I min dator, G4 MDD, så är det ju usb 1 och i systeminfon står det " Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek".

Så frågan är ju om det blir snabbare överföring med USB 2 Full Speed jämfört med gamal vanliga USB 1. Det verkar inte så...

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att USB 1 stödjer low och full speed medan USB2 även stödjer high.

Alltså är det USB1 hastighet det rör sig om. Att de vill kalla det för USB2 full speed är bara för att få det att låta snabbare än det är.

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 20:28

Du har säkert rätt.
Jag som verkligen vill ha en kamera med lite snabbare anslutning utan att bli ruinerad...

Är det nån som testat att fota med exempelvis D100 ansluten till datorn via USB. Funkar det? Kan man välja att spara bilderna till kortet istället för på disk?

Jag har en Canon 10D och där fungerar det ok. Lite slö överföring dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 17:59

Det spelar ju ändå ingen roll då minneskorten blir en flaskhals?

1
Bevaka tråden