Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Citatet, Computer Sweden 4/2-04

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 17:11

Läste precis dagens citat i Computer Sweden:

"Vem försöker den här fartstrypta beiga lådan egentligen göra intryck på? Dö, din fördömda dator!" (+ bild på en G5).

Tom Yager, teknikchef på Infoworld, testar Power Mac G5.

Jo, jag såg det. Undrar vad killen har för problem… Och varför CS väljer att citera honom.

Jag i min tur undrar var de fick citatet ifrån. Gick in på InfoWorld och letade upp Tom Yagers recension av G5:an.

http://www.infoworld.com/article/03/12/31/01TCapple_1.html

Hittade inget i artikeln som ens kom i närheten av citatet i IDG.
Får en att undra...

Ur Yagers ovan länkade test av G5:an:

Citat:

The Ideal Mac

For the work I do, the Intel x86/Windows platform has fallen out of step with my requirements. I need my desktops to move and process multiple mountains of data, located in various places inside and outside the system, while maintaining a smooth, rich, and responsive user interface. I expect that from clients and servers. In the months I’ve worked with the Power Mac G5, I’ve found that the hardware, Panther OS, and the quite remarkable Xcode development environment form an ideal combination of usability and performance. It’s the ideal Mac; Intel’s Xeon simply can’t compete

Jag har tagit Computer Sweden i försvar flera gånger förut, men den här gången säger jag: J**la skittidning! Och något annat kommer jag inte att säga om den fortsättningsvis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 21:32

Beige??? Vad har han fått det ifrån?
Om ni frågar mig så tror jag att han testade en vanlig PC och trodde att det var PM G5.

Är det någon som har mailat CS och frågat varifrån citatet är hämtat?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-02-04 22:30

Alltså, citatet syftar väl ändå på PC-burken? Killen diggar ju G5:an.

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 17:43
Ursprungligen av xplane:

Är det någon som har mailat CS och frågat varifrån citatet är hämtat?

Jag e-postade dem och frågade, men har dock inte fått något svar.

Jag letade rätt på citatet själv idag, och gissa vad? Det handlar om tråkiga speed-bumpade PC-burkar där egentliga innovationer utöver lite högre klockfrekvens lyser med sin frånvaro. Det handlar verkligen om beiga lådor, men inte om G5:an. Så nu är frågan om Computer Swedens journalister är för inkompetenta för att förstå engelskspråkiga artiklar inom sitt fackområde, eller om någon galen mac-hatare på deras redaktion medvetet har förfalskat citatet för att få Apple att framstå i sämre dager.

Det är verkligen ett förfalskat citat – inte bara ett citat som, på grund av att det har ryckts ur sitt sammanhang, tycks säga något annat än vad som var avsikten. Så här skriver Tom Yager i InfoWorld:

Citat:

Ahead of the Curve
Die, die accursed PC
Who is this speed-bumped beige box supposed to impress?

By. Tom.Yager
September 26, 2003.

The PC is the black and white TV in the wood cabinet. It’s the round, tan thermostat dial, the avocado-green fridge, the Steve Miller Band. It is the beast that kills by boring its victims to death.

The arrival of my Power Mac G5 and AMD Athlon FX-51 reference systems got me thinking in this vein.

Ordet PC har översatts till dator, så att det inte ska se konstigt ut när CS försöker få det att framstå som att det handlar om G5:an på bilden intill. Speed-bumped har blivit till sin motsats. Jag finner det hela mycket märkligt, och kan faktiskt inte hitta någon anna förklaring än ren illvilja eller oförmåga att förstå engelskspråkiga artiklar.

• Medlem
  • 2004-02-04 23:10

Har de satt in fel bild då?

Ok, här kommer en tröstlänk till artikel med rubriken: Apples rackserver hyllas http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200402/04/20040204123627_CS808/20040204123627_CS808.dbp.asp
Kommer du inte in måste du kanske mata in webbkoden för februari: atanasoff

Känns skönt med lite plåster på såren i alla fall…

Visar om inte annat vikten av källkritik hos reportrar/redigerare eller vem det nu är som fixat citatet. För jag kan ju inte tänka mig att det finns anställda på en sådan tidning som med vilja skulle göra en sådan blunder. Skriver man något så ska det stämma, oberoende om det gäller Mac eller PC. Så enkelt är det.

Edit: Gäller alla tidskrifter egentligen. Och alla gör misstag, det ska väl påpekas. Man är väl inte felfri själv heller precis

Skulle det vara mer korrekt, citatet, borde det stå "Vem försöker en beige, trimmade datorn att..."

Då hade de utan att skämmas kunnat haft en bild på en G5 med, men som det ser ut nu, i formen den här datorn, syftar det faktiskt på den som visas på bilden...

Men det är ju naturligt att det blir som det blir, CS är ju emot Macen så det är ju bara klassisk stil de kör vidare med.:)

Ingen som ställt CS mot väggen och krävt en kommentar till "förfalskningen"? Vore onekligen intressant att höra deras svar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 18:09

Jag har jobbat på CS. Trots att det nästan är tio år sedan går det inte många dagar utan att jag njuter av att jag sa upp mig. (Är inte det värt lite höjt Karma att jag sa upp mig därifrån?)

Man kanske skulle tipsa K Sören om CS klumpiga översättningar. K Sören är helt ok. Han har (eller har i alla fall har haft) en Mac 128k uppgraderad till Mac Plus.

K Sören är ju dessutom duktig på att gnälla på ett riktigt elakt sätt.

Hm... om man översätter lite...

"En Pc är som en svart-vit TV med trähölje. Den är som en blåanlöpt termostattavla, som ett avocadogrönt kylskåp, som Steve Miller Band. Den är ett odjur som dödar genom att tråka ihjäl sina offer."

Det kanske är så att gossarne på CS gillar suddig bild, teknik från 1800-talets slut, föråldrade 40-talistkök, och mescountry i starkt markerad fyrtakt...? Och svenska finansministrar... :rolleyes:

Allvarligt talat, det här visar hur farligt det är att låta inkompetenta fanatiker leka journalister.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-08 02:19

På tal om speed-bumpad PC så.. för er som inte hängt med i Intels senaste svängar men är intresserade kan jag rekommendera er att leta upp en test av nya P4 processorn som baseras på "prescot" kärnan med 1MB L3 cache. Vid samma hastighet som gamla P4 så är den långsammare. Det känns som om Intel är på väg åt fel håll just nu.

• Medlem
  • 2004-02-08 02:24
Ursprungligen av molia:

På tal om speed-bumpad PC så.. för er som inte hängt med i Intels senaste svängar men är intresserade kan jag rekommendera er att leta upp en test av nya P4 processorn som baseras på "prescot" kärnan med 1MB L3 cache. Vid samma hastighet som gamla P4 så är den långsammare. Det känns som om Intel är på väg åt fel håll just nu.

Så har det nästan alltid varit. Innan de gör en speciell kompilator, så är de nyare processorerna långsammare. P3 var snabbare än P4. Däremot kanske den går att skruva upp i 4Ghz? Vem vet?

För fyra fem år sedan när jag läste datorteknik, mer specifikt kursen digitalteknik, på LTH förkunnade vår lektor att x86 var en förlegad arkitektur man inte, på ett smart sätt, länge till skulle kunna bygga vidare på utan att ta till idiotlösningar och extremkylning... Han talade däremot väldigt varmt om arkitekturen så gott som samtliga inbyggda system (kopiatorer, faxar, hissar etc) är uppbyggda kring, samma som av en händelse macen bygger på...

Men som sagt, det är inte det diskussionen handlar om, så jag riskerar väl sänkt kharma I varje fall är det väl bara till att konstatera att computer sweden inte bara är inkompetenta, utan att de även ljuger och saknar minsta uns av saklig, journalistisk etik och seriösitet...

Ursprungligen av scooterbabe:

...väldigt varmt om arkitekturen så gott som samtliga inbyggda system (kopiatorer, faxar, hissar etc) är uppbyggda kring, samma som av en händelse macen bygger på....

Och nu är det P4 som är varm, väldigt varm.
Annars är det väl så att Apple då och då tagit fart på nytt, just med "inbyggda" system (SE/30, iMac, Cuben, eMac, iMacII, iPod). G5an är ju en kompromiss i detta avseende, genom att Apple gått ner från fyra HD-platser till två. Kommer ni ihåg den första äkta G4an? Den hade inbyggd Firewire, som aldrig kom till någon riktig nytta. Och nu satsar Apple på bärbara. Hur utbyggbara är dom?
Jag tror det är denna satsning på INBYGGNAD istället för utbyggbarhet, som är det som retar CS och andra som bygger 1PC.

1
Bevaka tråden