Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Är nybörjare i Flash. Vill använda en sans seriff i flash men kantutjämningen gör teckensnittet grynigt, särskilt vid lägre teckengrader. Gård det att koppla bort kantutjämningen eller finns det bättre sätt att göra snygg och läsbar text i Flash?
Hur funkar dynamisk text? Vad jag förstår bakas inte teckensnittet in i swf-filen då utan använder webbläsarens defaultfonter, eller? Blir helt klart skarpare text, men det flödar texten olika på olika plattformar.
Hur funkar dynamisk text? Vad jag förstår bakas inte teckensnittet in i swf-filen då utan använder webbläsarens defaultfonter, eller? Blir helt klart skarpare text, men det flödar texten olika på olika plattformar.
Du kan använda egna teckensnitt i dynamiska textboxar också.
För att göra det markerar du textboxken, anger att den ska vara dynamisk. Sen klickar du på knappen Characters längst ner till höger i Properties-panelen (knappen heter väl kanske Tecken eller liknande på svenska)
Där kan du sedan välja vilka tecken du vill bädda in i den font som du valt. Jag brukar välja Basic Latin och komplettera med åäöÅÄÖ i fältet där man kan fylla i extra tecken.
Gjorde ett exempel åt dig här. Jag vet inte om du har någon nytta av det, men du kan ju leka runt med lite olika teckensnitt osv.
Vortex tips ovan är bra och viktigt. Sedan så kan faktiskt även inställningen i html-filen spöka, särskilt i små grader. För att slå av kantutjämning så kan du behöva använda quality=low istället för high eller autohigh.