Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetaste disken bara 300GB?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tidigt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 20:24

En klassisk "paperlaunch" från Hitachi/IBM. Den finns inte att köpa än. Annars kan man ju säga att Maxtor har större, de presenterade en 600GB på ett möte jag var på förra veckan.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-10 20:46

Fem plattor, jisses. De ligger ju efter de 100GB/skiva som Seagate har hårddiskar med i dagsläget.

olov

Ursprungligen av molia:

En klassisk "paperlaunch" från Hitachi/IBM. Den finns inte att köpa än. Annars kan man ju säga att Maxtor har större, de presenterade en 600GB på ett möte jag var på förra veckan.

Ge oss gärna en länk till den disken hos Maxtor eller är det bara snack...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 21:29

Hur har du tänkt att jag skall ge en länk till ett möte jag var på förra veckan? Dessutom kom jag just på att det var Fujitsu (inte Maxtor, fel av mig). Den kommer troligen (inget bestämt) att presenterar under Cebit, när de skall presentera sina 2.5" diskar (sata och scis) på 10000rpm.

Men så länge det inte finns att köpa så är det lika ointressant som Hitachis 400GB disk.

Fujitsu kommer tillsammans med JMR snart att presentera en SataStore RAID modul. Den består av 6st 2.5" 10000rpm sata diskar i en modul som tar upp en 5.25" plats (som en CD-ROM). Den verkar kunna vara kul. Det kommer mer men det tar vi en annan dag.

Genom att ge en länk som på något sätt bevisar det du säger...Till skillnad från dina uppgifter som säger att sagda hd på 600Gb inte finns till försäljning ännu så finns Hitachis disk att köpa över disk om så bara i mindre omfattning ännu men den finns att köpa likafullt vilket min ena länk hänvisar till.

Konstigt vore väl om inte alla tillverkare utav hårddiskar utvecklade större och snabbare hela tiden. Men att skriva som du gör att Fuijtsu har en hd på 600Gb som dom presenterade på ett möte i förra veckan gör ju att man får intrycket att densamma finns i produktion och försäljning redan nu.

Vilket uppenbarligen inte är fallet som du så tydligt klargör...:)

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-10 22:17
Ursprungligen av xplane vräker på::

Till skillnad från dina uppgifter som säger att sagda hd på 600Gb inte finns till försäljning ännu så finns Hitachis disk att köpa över disk om så bara i mindre omfattning ännu men den finns att köpa likafullt vilket min ena länk hänvisar till.

Ge mig länken! Jag har fingret på köpknappen och det kliar. Hittar ingen köpinfo på dina länkar ovan...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 22:40

Enligt länkarna kan man läsa "Hitachi is currently shipping Deskstar 7K400 drives in limited quantities." brukar betyda "engineering samples" dvs de skickar ut till större datortillverkare som får testa och se hur/om de fungerar som avsett.

Med tanke på hur lång tid det brukar ta från att IBM/Hitachi "presenterar" sina produkter tills de verkligen finns för var man att köpa så skulle jag tippa på att den finns att köpa tidigast i höst.

När den finns på www.pricewatch.com och någon skriver att de har den in stock, då finns den att köpa, där finns den inte än.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 23:03

Allt som Apple presenterar finns alltid att köpa från den dagen. Jojo så är det, för det har Steve sagt.

Principen är densamma för dom flesta tillverkare - det är bra att vara först med en ny produkt oavsett om den är absurt prissatt eller om den överhuvudtaget inte levereras: det genererar rubriker i pressen.

CEBIT öppnar nästa onsdag - jag har en känsla av att vi kommer få se en jäkla massa nyheter där nere, kommer du också Magnus?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-12 21:23
Ursprungligen av Björnström:

CEBIT öppnar nästa onsdag - jag har en känsla av att vi kommer få se en jäkla massa nyheter där nere, kommer du också Magnus?

Det hade varit väldigt kul men många nya tidkrävande "projekt" har dykt upp. Jag siktar på nästa år när jag har ett hjälphjon som kan ta över många av mina pysslor och sysslor. Men då har det garanterat dykt upp väldigt stora hårddiskar

7K400 *
HDS724040KLSA80 400 GB Serial ATA 7200 RPM
HDS724040KLAT80 400 GB Ultra ATA/100 7200 RPM

Med ovanstående modellnummer och ett telefon nummer till en återförsäljare för Hitachis diskar så går det att betälla disken...

Ursprungligen av xplane:

7K400 *
HDS724040KLSA80 400 GB Serial ATA 7200 RPM
HDS724040KLAT80 400 GB Ultra ATA/100 7200 RPM

Med ovanstående modellnummer och ett telefon nummer till en återförsäljare för Hitachis diskar så går det att betälla disken...

Jag kollade nyss med vår distributör i England som levererar diskar till Speedmania och den där modellen går inte ens att beställa ännu.

Å andra sidan kan det ju ske förändringar när som helst.

Jag tänkte inte ge mig in i en debatt kring just denna hårddisk utan mest generellt att fler lider av "apple-sjukan" och "släpper" produkter (PR-release) vid strategiska tillfällen för att vara först, även om andra företag levererar tidigare.

Hitatchi-disken som jag skrev om tidigare har nu börjat levereras i små mängder:

Hitatchi ships 400GB hard drive

Ursprungligen av Adrian B:

Hitatchi-disken som jag skrev om tidigare har nu börjat levereras i små mängder:

Hitatchi ships 400GB hard drive

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1092&cid=10&pg=1

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-04-22 17:14

Fett. Någon som sett disken till salu på riktigt någonstans? Där man de facto kan lägga in ett order till ett fast pris? Jag har letat...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-22 21:59
Ursprungligen av William Naversten:

Fett. Någon som sett disken till salu på riktigt någonstans? Där man de facto kan lägga in ett order till ett fast pris? Jag har letat...

Du får lugna dig lite till. Ca 4200-4600 ink moms kommer den att kosta, första leveranserna (den officiella vägen) till sverige beräknas till 5-10 maj.

den kommer tids nog

Nice, dom verkar gilla den nya disken skarpt. Och det är alltså 80 GB/platta fortfarande.

Ursprungligen av Adrian B:

Nice, dom verkar gilla den nya disken skarpt. Och det är alltså 80 GB/platta fortfarande.

Varför ändra på ett vinnande koncept och med nya implementerade tekniker så har dom lyckats igen.

Dom nya modellerna i serien 7k250 kan jag verkligen rekommendera, tysta och skitsnabba

I artikeln så står det att den fortfarande levereras i små upplagor än så länge, men att produktionen ökar hela tiden. Därav att den kanske ännu inte finns att köpa på så många ställen. Hur fort brukar såna produkter nå Sverige? Går det snabbt nuförtiden eller tar det ett tag?

Bevaka tråden