Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konfabulator

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni har väl testat Konfabulator? från grabbarna som gjorde Keleidoscope. Väldigt trevligt program som släpptes idag.

www.konfabulator.com

Är ett javascript/XML baserat system för att göra små "applets" som de kallar för Widgets. Fräsigt.

RAILhead Design skriver lite mer om detta finurliga program:

Konfabulator 1.0 Released
We’ve been hearing hints and murmurs for almost two years about a program dubbed “Konfabulator” — the exact nature of which was kept strictly on a need-to-know basis. Finally, the two men behind it, Arlo Rose and Perry Clarke, started uncovering the clues for us, and today, this much-anticipated program is ready for download and trial.

So what is it? First off, [c]onfabulator actually has a meaning: one who talks casually. This basic definition is rather fitting, as Konfabulator takes the painfully simple (casual) programming language of JavaScript and enables the code to become a full-fledged program with a specific interface, called a Widget.

Here’s what the guys say at Konfabulator’s web site:

"Konfabulator is a JavaScript runtime engine for Mac OS X that lets you run little files called Widgets that can do pretty much whatever you want them to. Widgets can be alarm clocks, calculators, can tell you your AirPort signal strength, will fetch the latest stock quotes for your preferred symbols, and even give your current local weather.

What sets Konfabulator apart from other scripting applications is that it takes full advantage of Apple´s Quartz rendering. This allows Widgets to blend fluidly into your desktop without the constraints of traditional window borders. Toss in some sliding and fading, and these little guys are right at home in Mac OS X.

The format for these Widgets is completely open and easy to learn so creating your own Widgets is an extremely easy task.

For the "skinning" crowd, Konfabulator is a dream come true. You can easily change the look, feel, layout, even functionality of a Widget so that it matches your lifestyle, your desktop, or the pants or skirt you have on that day."

Thus, in a nutshell, Konfabulator lets you create a Widget that can, literally, do anything you want it to — just as long as you can create the JavaScript to accomplish it.

But the real kicker about this program is that it’s capabilities are limited to only your imagination, creativity, and JavaScript coding ability. If you have an idea, use the included Photoshop Widget Icon Template to create your interface, hash-out the JavaScript, and you’re done. And don’t worry — Arlo and Perry know everyone’s not a JavaScript Super Hero so they have a forum set up at their site where you can ask any and all of your questions.

So go ahead: download Konfabulator, visit their Workshop page, download the help documentation, and play around. Now’s your chance — everyone’s chance — to make that program you’ve always wanted, and to make is exactly how you want it.

You can get all the details on this $25 jewel at Konfabulator’s web site.

Nu har jag lekt lite med programmet själv och ärligt talat verkar det faktiskt otroligt häftigt! Ska se om man kan knåpa ihop sin egen lilla Widget...

Feeetcooolt ... inte för att jag är nåpn stjärna på JS, men man kan ju hoppas att det är andra som är det och skapar riktigt coola widgets.

Borde ju inte vara alltför svårt att knåpa ihop en "99mac Widget" som visar senaste inlägg eller liknande, utifrån RSS-feeden. Hmmm...

Säga vad man vill om Aqua, men det är grymt snyggt faktiskt. Man märker det så tydligt när det går att skapa såhär coola grejer.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Borde ju inte vara alltför svårt att knåpa ihop en "99mac Widget" som visar senaste inlägg eller liknande, utifrån RSS-feeden. Hmmm...

Det finns ju redan en widget som visar RSS-feeds ...

En av de widgets som följer med heter Picture Frame. Är jag dum eller, men är inte tanken att den ska skifta bilder själv? De finns ju en "play"-knapp ... på min burk skiftar den bara bild om jag trycker på uppdateraknappen ... Någon som vet?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Det finns ju redan en widget som visar RSS-feeds ...

Jag vet, men ingen av dem ger rätt resultat. Man får bara namnen. Och man kan inte klicka på några länkar eller så.

Citat:

En av de widgets som följer med heter Picture Frame. Är jag dum eller, men är inte tanken att den ska skifta bilder själv? De finns ju en "play"-knapp ... på min burk skiftar den bara bild om jag trycker på uppdateraknappen ... Någon som vet?

Hmm, den verkar vara lite buggig. Jag får den att byta bild ibland, emn inte alltid.

Jag testade att hacka Picture Frame så jag kan välja en egen mapp med bilder. Gick bara fint!

[ 11. februari 2003, 12:27: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Nu byter den bilder. Skumt ...

Att man själv kan gå in och ändra småsaker i en widget är ju strålande. Typ textfärger och så där.

Citat:

Nu har jag tittat närmare. Den verkar inte buggig, det är bara det att den är inställd på 300 sekunder, dvs 5 minuter... Ändra till 5 sekunder och du får se på ett bildspel som heter duga!

Såj a... nu rullar det. Det vore fräckt att koppla det till en URL. tex en webkamera ...

Citat:

Citat:

Nu har jag tittat närmare. Den verkar inte buggig, det är bara det att den är inställd på 300 sekunder, dvs 5 minuter... Ändra till 5 sekunder och du får se på ett bildspel som heter duga!

Hur ändrar du tiden då?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Citat:

Citat:

Hur ändrar du tiden då?

1. Högerklicka på widgeten (eller CTRL + klicka)
2. Välj "Show Package Contents"
3. Titta i mappen "Contents" (som öppnas när du gör enligt punkt 2 ovan)
4. Öppna filen "Picture Fram.kon i en texteditor.
5. Sök efter raden "<action trigger="onTimer" interval="300">"
6. Byt 300 till valfritt antal sekunder.
7. Spara
8. Starta om widgeten.

Massebasse

Tack, det fungerade utmärkt, nu är det bara att producera en egen widget.

Kunde inte ha förklarat det bättre själv. Jag kanske var lite kortfattad förut, men Massebasse verkade ha koll så det räckte för honom.

Kan man som vanlig dödlig (ingen programeringserfarenhet) ha någon nytta av programmet?

Har inte laddat ner det än men det låter som om man måste ha lite koll på ettor och nollor för att kunna använda det

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Sigemo:
Kan man som vanlig dödlig (ingen programeringserfarenhet) ha någon nytta av programmet?

Har inte laddat ner det än men det låter som om man måste ha lite koll på ettor och nollor för att kunna använda det

Absolut inte! Ladda ner det allra snarast så kommer du att märka att du kan använda det direkt. Det följer med åtta stycken färdiga små widgets och det finns nya att ladda ner på Konfabulators hemsida. Programmet har till och med en lite introduktion där det startar några widgets åt dig.

Det vi diskuterat här är hur bra möjligheter det finns att skapa egna widgets. Men det är förstås inget som man måste göra, det kommer att finnas massor av färdiggjorda att använda ändå.

A very simple Widget might look like this:
<widget>
<debug>on</debug>
<window title="Sample Konfabulator Widget">
<name>main_window</name>
<width>500</width>
<height>500</height>
</window>

<hOffset>250</hOffset>
<vOffset>250</vOffset>
<alignment>center</alignment>

<text data="Click Here" size="36" style="bold">
<name>text1</name>
<hOffset>250</hOffset>
<vOffset>100</vOffset>
<alignment>center</alignment>
<onMouseUp>
sun1.opacity = (sun1.opacity / 100) * 90;
</onMouseUp>
</text>
</widget>

Jag gjorde så, döpte om filen till test.kon, men hur gör jag en sådan där special-mapp som ju program består av?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Jag gjorde så, döpte om filen till test.kon, men hur gör jag en sådan där special-mapp som ju program består av?

Jag vet faktiskt inte (även om det säkert är rätt lätt) men du kan ju ta en existerande widget, kopiera den och kasta ut innehållet och ersätta med ditt innehåll så borde det fungera.

Att forstätta på en existerande widget, som adrian säger, är nog lättast. Annars kan du kolla in Konfabulators forum och då speciellt den här tråden .

Ett inlägg på macslash som informerar, och oroar ...

Cool! Mac OS X Spyware Tools!

Citat:

Ett inlägg på macslash som informerar, och oroar ...

Cool! Mac OS X Spyware Tools!

Aj då. Jag tänkte faktiskt på detta att man inte på nåt sätt kan se om en widgets är igång, annat än visuellt och i Konfabulators meny. Men om man gör själva widgeten genomskinlig så syns den inte alls och då är det endast i menyn.

Hmm, man får nog läsa igenom koden lite innan man installerar okända widgets i fortsättningen.

ja...och varna oss andra losers som inte fattar ett smack av koden

Anders

Killen som är upprörd över säkerhetsbristerna i Konfabulator blir ganska sågad av övriga på MacSlash, de tycker han överdriver kraftigt:
- Det går att göra elaka program i AppleScript, C-kod mm.
- Det går att se alla processer i Konfabulator-menyn och avsluta dom därifrån också.
- Det är för få macanvändare och ännu färre av dessa som kör Konfabulator för att hemska skrupelfria marknadsförare skulle orka exploatera detta.
- Alla widgets som finns på den officiella hemsidan är kollade.

Men jag tycker faktiskt han har en poäng ändå. Det *är* lättare för en vanlig hemmapulare som kan lite javascript att göra en elak widget än det är att skapa ett cocoaprogram. Och om man lägger ut det på sin egen hemsida så har de ingen officiell kontroll över koden.

Att begära en viss kontroll i själva programmet som varnar när en widget vill utföra potentiellt farliga saker är ju ingen dum idé faktiskt.

• Oregistrerad
  • 2003-02-12 23:18

Yeah. Javascript och XML har man ju någorlunda koll på iallafall. Jag får ta några dagar och fixa ihop ett program. Frågan är vad det ska syssla med. Känns lite tråkigt att knåpa ihop en volymkontroll typ, och jag kan tänka mig att det är trixigt att få det att se snyggt ut.

Citat:

Såj a... nu rullar det. Det vore fräckt att koppla det till en URL. tex en webkamera ...

jaha, någon som tänkt på samma sak. Kolla in Konfabulators Gallery-sida så hittar ni en widget som gör just detta.

Om man duplicerar en widget kan man ha flera instanser av den rullande. Jag har 2 stycker webcamwidgets rullande, med olika bilder.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-13 21:49

jag kommer inte in på deras hemsida, får bara upp en knapp där det står serveradmin eller nått liknande.
har nämligen inte lyckats "få igång" programmet ännu... så jag tänkte dra ner det ännu en gång och installera det.
Händer ingenting när jag försöker startar det, när jag dubbelklickar på iconen

lite tråkigt tycker jag allt

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:
jag kommer inte in på deras hemsida, får bara upp en knapp där det står serveradmin eller nått liknande.
har nämligen inte lyckats "få igång" programmet ännu... så jag tänkte dra ner det ännu en gång och installera det.
Händer ingenting när jag försöker startar det, när jag dubbelklickar på iconen

lite tråkigt tycker jag allt

Jag kommer in på deras sida, mystiskt. Du ser ingenting när programmet har startat förutom en ny grunka (två kugghjul) i menyn uppe lite till vänster. Där kan du välja att starta en "widget".

[ 15. februari 2003, 14:08: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Här är en bra guide för den som vill göra sina egna widgets:

Konfabulator: The Beginning Widget Writer´s Guide

Bevaka tråden