Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du problem med att iChat inte startar?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har märkt att det finns en hel del personer som har problem med att iChat inte startar huvudtaget. Då man försöker starta det så hoppar det ett par gånger i dockan och sen försvinner den.

Jag sökte runt lite på Google utan resultat men hittade svaret på Apples Supportforum:
Fixen för det är att temporärt stänga av DHCP, starta iChat och sen sätta igång det igen. Irriterande lösning till problemet!

Det är en allvarligt bugg som jag fått tvungen att leva med i ett jäkla tag nu, och jag tror det kan ha med att göra om man installerar Proteus egna AIM/ICQ-klient (så akta er för det!).

Var stänger man av DHCP? Har drabbads av denna lattjo buggen...

Ursprungligen av melfunko:

Var stänger man av DHCP? Har drabbads av denna lattjo buggen...

På Nätverk, välj Nätverksport konfiguration, avvaktivera ditt ethernet kort och tryck OK. Starta iChat och då ska det funka.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-25 22:54

mitt problem med iChat är att alla tecken ser ut som klingon/ grekiska... Väääääldigt svårläst för mig med svenska & engelska som enda skriftspråk... Någon med ett universaltrix?

Ok, jag är ledsen Niklas, men jag behöver nog lite mer ingående än så där för jag hittar inte rätt...

• Oregistrerad
  • 2004-02-26 01:29

I OS X 10.3.x är det iaf ..
Finderäpplet -> Nätverksplats -> Nätverksinställningar -> Visa: Nätverksportinställningar..

Där klickar du bort nätverkskortet. Det du gör är alltså att inaktivera hela nätverket som går genom det nätverkskortet.

vill du bara ta bort DHCP så väljer du istället för Nätverksportinställningar Ethernet ..

Då får du upp en sida med inställningarna du har just nu för ditt nätverkskort. Vanligtvis använder man DHCP, automatiks tilldelning av IP.

Välj TCP/IP i menyn om det inte redan är förvalt.
Klicka sedan där det står "Konfigurera IPv4: DHCP" och sätt det som "Manuell" istället och tryck på "Utför"

Det är sättet att avaktivera DHCP. Testa sedan att starta iChat.

Har nu prövat båda sätten, fortfarande bara blinkande liten triangel, sen död...

Tack för det utförliga svaret iaf...

Jag hade samma problem i några veckor, sedan fungerade allt
av sig självt igen.
Har frågat runt lite och det verkar som om det är ett rätt så vanligt
problem.

/Roffe

Nån som har någon bra lösning på det? Inget som jag prövat fungerar...

Såhär långt har jag kommit nu;
Jag loggade in från den lilla iChat bubblan uppe i menyraden. Det fungerade. Jag kan se vilka kontakter som är online, men om jag försöket öppna kontaktlistan så hoppar iChat lite, för att sedan avsluta sig självt... Vad är fel? Jag har kört alla repair permissions och Cocktail... Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...

HJÄLP!

Ursprungligen av melfunko:

Såhär långt har jag kommit nu;
Jag loggade in från den lilla iChat bubblan uppe i menyraden. Det fungerade. Jag kan se vilka kontakter som är online, men om jag försöket öppna kontaktlistan så hoppar iChat lite, för att sedan avsluta sig självt... Vad är fel?

:rolleyes: Precis det jag sa ovan. Förenklad version: Ta ut nätverkssladden, starta iChat, och sen he in den igen.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

:rolleyes: Precis det jag sa ovan. Förenklad version: Ta ut nätverkssladden, starta iChat, och sen he in den igen.

Ok, det funkade. Då går iChat igång. Men jag måste göra om det varje gång jag vill öppna iChat?! Det är ju helt sjukt. Inget DHCP:ande fungerar för mig heller... Det är väl bara att vänta på nästa systemversion då...

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-11 12:39

Satan oxå - nu har min börjat med samma beteende - hittade ni ngn lösning?

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-11 12:43

Och yes - det funkade om jag releasade dhcp-adressen men skall jag behöva göra sådant framöver... huvva - 10.3.3 Kom och ställ allt tillrätta!

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-11 13:30

jag rullade in 2.1Betan - nu verkar det funka...

Jag har faktiskt försökt det mesta nu, innan jag gjorde det förhastade att radera allt iChat-relaterat på hårddisken... Sen tänkte jag installera iChat från Panther skivorna... Men det gick inte att hitta. Nu sitter jag verkligen i skiten... :rolleyes:

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-13 19:43

Har du prövat att installera betan - 2.1!

Oh ja, det har jag prövat. Problemet tycks finnas kvar även där. Det konstiga är ju att iChat fungerade utan problem i typ 4 månader innan det här hände... Mycket suspekt.

1
Bevaka tråden