Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileVault utrymmesåtervinning-en självklarhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undran:

Vad är det egentligen för utrymme FileVault återvinner när man loggar ut? Varför tar "filerna för stort utrymme" och varför sker inte detta automatiskt? I vilket läge skulle jag tacka nej till ett erbjudande om att återvinna utrymme på min disk?

m

Har en kompis som skulle återvinna 6gb som filevault norpat åt sig. Det tog hela dagen, och datorn var obrukbar undertiden. Detta kan jag tänka mig är en anledning till att att man skulle vilja slippa ibland...

Onekligen... På min iBook har det aldrig tagit längre tid än några minuter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 19:53

FileVault lagrar din hemmapp på en disk-image som utvidgas när du kopierar saker till den. När du sedan raderar saker från din hemmapp, raderas de från disk-imagen. Imagen tar fortfarande upp det utrymme som användes innan. När du återvinner utrymme, anpassas disk-imagen och det outnyttjade utrymmet tas bort och imagen blir mindre.

Under version 10.3 skall man undvika att FileVault återvinner utrymme på grund av en bugg som gör att inställningar och annat kan förstöras.

Ursprungligen av marcus:

Under version 10.3 skall man undvika att FileVault återvinner utrymme på grund av en bugg som gör att inställningar och annat kan förstöras.

Den buggen skall vara åtgärdad i o m 10.3.1.
Läs:http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25635

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 01:16
Ursprungligen av Ermedahl:

Den buggen skall vara åtgärdad i o m 10.3.1.
Läs:http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25635

Ja, jag skrev 10.3
Skulle kanske varit lite tydligare.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-07 02:09

Har fått problem i 10.3.2 också, så jag har inte FileVault påslaget alls för tillfälet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 10:09
Ursprungligen av Clas:

Har fått problem i 10.3.2 också, så jag har inte FileVault påslaget alls för tillfälet.

Ok, tack för varningen! Är det samma typ av problem som tidigare, att inställningar mm förstörs?
Jag tar själv alltid en backup innan jag återvinner utrymme, sedan jag förlorade inställningar och dylikt under 10.3.0.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-07 12:58
Ursprungligen av marcus:

Ok, tack för varningen! Är det samma typ av problem som tidigare, att inställningar mm förstörs?

Japp, det var samma problem.

Ursprungligen av marcus:

10.3.0.

Gotcha... Min tanke var att med 10.3 avses Panther dvs 10.3.x osv

Faktum är att mina inställningar för datum försvann spårlöst igår efter en utrymmesåtervinning, inte så blodigt men lätt nervöst. Vad blir nästa inställning att försvinna? Jag får väl stänga av.

1
Bevaka tråden