Jag gjorde som jag skrev tidigare och köpte en Dlink DWL och två airportkort. Dlinken stoppade jag direkt i switchen på övervåningen och airportkorten i en iBook och en iMac G3.
Sen skapade jag ett dator-till-dator-nätverk i Dlinken (man måste byta kanal bara) eller AD-hoc som det heter med Dlink terminologi.
Kopplade upp iBooken mot Dlinken och angav samma IP på airportkortet som jag har på det trådbundna. Klart! Kontakt. Tuta och köra.
Full täckning i hela huset, och inga problem på gården heller.
Det konstiga uppstod när jag skulle koppla upp iMacen på nedervåningen. Jag stoppade i airportkortet, slog igång burken och försökte haka på det trådlösa nätet. Gick inte.
Testade allt inklusive ominstallation, men det gick inte. Den hittade inte nätet.
Mysko...
Så jag tog och bar upp datorn och kopplade i den i det trådburna nätet för jag tänkte köra programuppdateraren för att se om det fanns några airportuppdateringar.
Då minsann hittade den det trådlösa nätet!
Jag var alltså tvungen att ha kontakt med nätverket via tråd för att kunna koppla upp mot det trådlösa.
Men när jag nu väl har kopplat upp det trådlösa så kan jag stänga av datorn och starta den utan att tappa kontakten. Samma sak med att sätta datorn i vila.
Men lite mysko, och det kan vara bra att veta om man gör en liknande grej som jag.