Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att pressa upp en skiva

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-02-07 14:20

Hej alla

Placerar denna fråga i detta forum eftersom jag inte riktigt vet vart den hör hemma. Skulle kunna ha frågat våra vänner på 99musik.com, men eftersom frågan egentligen är mer mjuk- och hårdvaruorienterad tror jag att den passar bäst här.

BAKGRUND
Jag och en kompis har gjort en skiva som är mastrad och klar. Denna skiva vill vi pressa upp i minst 100 exemplar. Dels för att det är kul att ge bort något fysiskt: inte minst då man gör reklam för sig själv hos skivbolag. Dessutom är en skiva ett ypperlgt sätt att göra reklam för den sajt som vi tänker starta i samband med skivsläppet.

PROBLEM
Budgeten... Ingen av oss är speciellt rika. Den ena pluggar och den andre är arbetslös. Budgeten för att pressa skivorna + trycka en tvåsidig booklet är satt till cirka 3000 kronor. Hitintills har vi enbart hittat ett sätt att göra detta på. Stockholms musikkonservatorium pressar skivor för 22 kronor styck inkl. jewel-case alt. plastficka. I detta pris ingår även ett svart tryck på CD-skivan. 100 skivor hos dem skulle alltså kosta 2200 kronor. Sen skulle kostnaden tillkomma för att trycka bookleten (ca. 500 kronor?). Så långt allt väl alltså.

Problemet är att den person som skall designa trycket till skivan hellre ser att vi har ett fyrfärgs-tryck på skivan. Han har tipsat oss om en printer som skall kunna printa både på papper och på CD-skivor. En printer som man skall kunna köpa speciella CD-skivor till (ca. 9 kronor styck), skivor som det alltså går att trycka på.

FRÅGAN TILL ER HÄR PÅ 99MAC BLIR ALLTSÅ:

• VET NI VART MAN KAN HITTA DENNA PRINTER. OM JA, VET NI I SÅ FALL VAD DEN KOSTAR?
• GÅR DET ÄVEN ATT TRYCKA MED FOTOKVALITÉ PÅ DENNA TYP AV SKRIVARE (BORDE GÅ)?
• INGEN AV OSS HAR EN CD-BRÄNNARE (GALET NOG) VART HITTAR MAN EN BILLIG/SNABB CD-BRÄNNARE (GIVETVIS TILL MAC)?
• VART HITTAR MAN BILLIGAST TÄNKBARA CD-SKIVOR SOM DET GÅR ATT TRYCKA PÅ?

Den som lämnar ett vinnande tips får givetvis ett ex av skivan

Om denna lösning visar sig vara ekonomiskt försvarbar kan vi fixa vår skiva + att vi har en maskinpark som klarar att pressan fler skivor i framtiden = störtskönt.

Tack på förhand!

Skrivaren du söker kommer sannolikt från Epson, heter exempelvis Stylus Photo 950 (finns flera modeller som klarar detta) och kostar i det fallet omkring 3500 kronor inklusive moms.

Kolla den och andra modeller på www.epson.se

Gör en sökning på forumet angående utskriftskvalitet. Jag tror inte att du ska förvänta dig fotokvalitet med tanke på vilken yta skrivbara skivor har. Dessutom lär skivorna (trycket/utskriften) vara relativt känsligt mot all form av fukt.

Skivor som du kan skriva ut på listas med tillägget PRINTABLE och har en vit framsida. Köp BRA skivor framför de allra billigaste, i synnerhet om de ska användas för promotionmaterial.

Sök priser på www.pricerunner.se

Canon har också en sån skrivare. Har för mig att den låg under tvåtusingen.

Edit: Jepp, Canon BJC i865. Cirka 2000:- inkl. moms

Fick detta tips tidigare här på eminenta 99mac. Mpeg

• Medlem
  • Järfälla
  • 2004-02-09 23:23

Tack för all hjälp!

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-09 23:32

På mitt förra jobb pysslade vi exakt med sånt här, både bränning av skivor, tryck av booklet och tryck på skivan (pappersettiket) samt affischer och sånt också om det skulle vara intressant.
Ta en titt på http://www.trudani.se eller ring 0278-636480 för att få en offert.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 13:20

http://www.dcmsweden.se

finns lite olika paket....

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 17:52

TDK skall ha en eller två små skrivare runt 1000-lappen +moms tror jag det var. Ev så har de fått taskiga recentioner, så kolla noga innen ev köp.

www.polyvox.nu trycker både musik och data-cd

Ytterligare ett tips om ni går vägen att inte köpa skrivare utan lämna vidare. Kanske tips för någon annan som har lite mer budget och större antal skivor.

www.telekonvertering.se

1
Bevaka tråden