Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximera och minimera

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 18:25

Alltså, hur funkar maximera och minimera funktionen i Mac OS egentligen?

Vad jag har förstått, så är det inte alls som i Windows, att man kan få hela programfönstret över ela rutan. Utan de tre knappar som finns på fönster i Mac OS är; stänga ned, göra till en liten list, och återgå till normal storlek.

Hur ska jag klara mig då?! Jag kör PC nu, och jag försökte köra IE ej maximerad, utan man såg skrivbordet runt fönstret. Det vart jättekonstigt!

Och sen, om man har många program öppna, då kommer man ju se att alla fönster ligger ovanpå varandra, a lá Windows 3.11!

*hjälp*

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-08 18:33

Kör du Mac OS X eller Mac OS 9?

I 9:an finns en fäll-ihop-knapp där fönstret bara blir själva titelraden. Motsvarande i OS X lägger fönstret i docken. Sen har du stängaknappen och en knapp som anpassar fönstrets storlek efter innehållet. Det går inte att maximera á la Windows i Mac OS.

Blanda inte ihop fönsterhanteringen i Mac OS med den i Windows. Det skiljer sig väldigt mycket åt. I Windows är fönster lika med program, vilket det inte är i Mac OS (oavsett version). Så därför uppför de sig också helt olika. Blir det rörigt på skärmen med många program och fönster öppna kan du i 10.3 använda Exposé eller i andra versioner av Mac OS välja »Göm övriga« i programmenyn. Eller antingen Liteswitch eller Program switcher för att automatiskt gömma alla program som inte är aktiva.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-08 18:58

Precis som Kalle W säger så är det inte alls samma sak att sitta med flera fönster framme samtidigt i Mac OS som i Windows.
Det beror nog till stor del på att i Windows har du en menyrad i varje fönster, vilket lätt blir väldigt rörigt om man har många fönster.
I Mac OS har du ju den fasta raden längst upp på skärmen hela tiden.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 19:02

Foxfire, jag switchade tre veckor sen, trodde också det skulle bli katastrof... Men nu har jag börjat surfa på pc:n och fortfarande hålla rutorna omaximerade... Maximera skulle dock vara bra i några aplikationer i mac os..... Men men.

Som Kalle W sa.. har man många grejer igång använder man Expose... man aktiverar ett hörn... drar du muspekaren exempelvis åt nedre högra hörnet så ser du alla rutorna som är igång... Mycket praktikt... ibland sitter jag och drar ner musen i hörnet på PC:n men där händer då inget =)...

En vanesak..

Kalle W, Med vissa saker så känns det mer som om Mac os x tolkar fönster som program... ALT+Q stänger ju alla fönster och progammet... Men finns det inte någon snabbtangent för att stänga just det aktiva fönstet??.. tex i ichat när man har igång många konversationer. trycker man ALT+Q så stänger man allt... van till ALT+F4 på pc då jag bara stänger det aktiva fönstret/chatten... samma sak med MSN messanger..

Foxfire...3 Veckor OS X så är du konverterad....

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 19:10

commando (äpple)+w stänger det aktiva fönstret, commando+alt+w stänger alla fönster i den aktiva applikationen. commando+q stänger av programmet och släcker dämed, naturligtvis, alla fönster i detsamma.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 19:13
Ursprungligen av Jonny Larsen:

commando (äpple)+w stänger det aktiva fönstret, commando+alt+w stänger alla fönster i den aktiva applikationen. commando+q stänger av programmet och släcker dämed, naturligtvis, alla fönster i detsamma.

Tackar för Command+W !

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 19:18

vill du veta en hel hög med kortkommandon (+ mycket annat gunk) så ladda ner xupport från t.ex versiontracker.com... låååååång lista på massa roligt som jag aldrig hört talas om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 20:13

Alla kortkommandon står annars bredvid menyalternativen.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 20:21

nja, inte alla vad det verkar... mycket är lite halft undangömt... lite spännande att hitta nya commandon på macosxhints.com firtfarande

Fast fortfarande, varför finns det inte en snabbfunktion som gör fönstret så stort som är möjligt på skärmen.

Så varför vill jag kunna "maximera" fönstren då?
Jo för att vissa människor gör webbsidor som är precis anpassade efter 1024x768 och eftersom jag alltid har mitt fönster lite mindre än det så vill jag snabbt kunna trycka upp fönstret de gånger det behövs.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-08 20:41
Ursprungligen av Chaosstar:

Så varför vill jag kunna "maximera" fönstren då?
Jo för att vissa människor gör webbsidor som är precis anpassade efter 1024x768 och eftersom jag alltid har mitt fönster lite mindre än det så vill jag snabbt kunna trycka upp fönstret de gånger det behövs.

Om ditt behov bara gäller webbsidor (och jag kan inte tänka mig något annat) så kan du göra ett bokmärke i webbläsaren som innehåller

JavaScript:self.moveTo(0,0);window.resizeTo(1024,745)

. Gör sedan ett som innehåller

JavaScript:self.moveTo(0,0);window.resizeTo(800,745)

och lägg dem i bokmärkesraden. Ett klick på dem ändrar fönstrets storlek till antingen hela skärmen, eller ett fönster som fyller upp i höjdled och är 800 px brett.

Tänk på att java_script_ ska vara hopskrivet och inte ha något understreck på slutet. Forumet ändrar det här av sig själv.

Ursprungligen av Kalle W:

Om ditt behov bara gäller webbsidor (och jag kan inte tänka mig något annat) så kan du göra ett bokmärke i webbläsaren som innehåller...

Ska testa det, tack.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 20:40

ibland funkar det att hålla in alt-knappen och trycka på maximering så blir fönstret så stort som möjligt.
Men i vissa program funkar den funktionen inte alls.

men det kan ha försvunnit ngnstans på vägen mellan 10.1 och 10.3... har aldrig riktigt behövt använda den funktionen.

Btw. om du måste ha fullskärm i safari så finns ett litet plugin kallat saft... den gör så safari täcker hela skärmen = menyrad och docka =poof borta

saft finns på versiontracker

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 20:53

Ett bra fönsterhanterings program är WindowShadeX
http://www.unsanity.com/haxies/wsx/

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 21:03
Ursprungligen av Fredric:

Ett bra fönsterhanterings program är WindowShadeX
http://www.unsanity.com/haxies/wsx/

Tja, vill man ha riktigt annorlunda fönsterhantering så slår nog 3DOSX windowshade med hästlängder.

finns här om man vill leka lite... det är en speciell känsla att flyga omkring i filstrukturen.

http://www.acm.uiuc.edu/macwarriors/projects/3dosx/index.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 21:18

Herre jösses,, vilket drag,, men seriöst går det att använda??

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 21:20

tja, det går skapligt... eller gick (jag testade det under jaguar för ett tag sedan)... det är snyggt och det imponerar men smidigt är det inte.... men det är väl en vanesak.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-08 23:19

Testade 3DOSX nyss. Tufft, men det är nog inte svaret på de eventuella gränssnittsproblem man har just nu.

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 08:42

OK! Då vet jag; jag kommer att vara nöjd som switcher!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-02-09 18:54

Om man har scrollhjul på musen så kan man scrolla i sidled om man håller ner skift.

Saknar också maximera i mac os. Det är en bra funktion som borde finnas tycker jag. Sitter med 800x600 och det är många hemsidor som knappt ryms. Det är jobbigt att sitta och själv manipulera ut fönstren så de passar skärmen.

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 04:27

I Mac OS Hjälp finns det guider för er som har kommit från Windowssidan. I 10.3 klickar ni på Nybörjare och väljser sedan För dem som bytt från Windows. Kortkommandon, genomgång av hur Mac OS fungerar, ordlista för konvertanter - allt finns där.

1
Bevaka tråden