Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Ibook utomlands?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Nyfiken PC användare som man är så har man ju lite frågor angående ett eventuellt inköp av en Ibook. Det jag undrar mest över egentligen just nu är faktiskt om det är så att det lönar sig att köpa utomlands / beställa hem från utlandet? Isåfall, är det någon som har några tips om vart man ska vända sig?

Nu är ju 8500kr + moms (för en standard utrustad g4 800mhz) inte överdrivet mycket pengar kanske men det är ju värt att kolla upp iaf.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 19:46

Kolla Tyskland. Problemet är att du inte får rätt tangentbord med å,ä,ö utan kanske ü eller æ...

Ok, men man kan fortfarande ändra till svenskt tangentbord i os:et så att ü då blir å eller vad det kan tänkas vara?

Om jag inte minns helt fel så ligger ju Z där Y ska ligga osv? Kan ju bli lite störigt i längden kanske...

Varför köpa den utomlands? Ibooks är ju inte speciellt dyra här hemma

Stanlero: Du har nog rätt i det faktiskt, man försöker väl alltid göra ett klipp ändå haha. Tar man det genom företaget så får man ju ändå tillbaks momsen så.

Apple store rekommenderas för inköp? Med lite mer minne och ett aircard springer pengarna iväg ganska så snabbt dock. Tjänar man på att köpa minne och aircard separat eller detta är kanske inte möjligt om man vill att garantin ska gälla?

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 20:55

Minne köper man nog ogärna via applestore utan avsevärt mycket billigare hos valfri (pc) återförsäljare. Minne är en av de saker man som användare får installera utan att garantin påverkas

Tackar så mycket för detta Stefan.
Oroar mig lite över att det inte går att installer mer än 640mb minne dock. Ok, jag sitter ju sköter ju mest enklare kontorsarbete med datorn och har just nu 512mb på min pc men man vill ju gärna att datorn ska kunna hålla sig hyfsat "fräsch" ett par år iaf.

Nu verkar ju inte minneskraven på nya program rusa iväg lika snabbt inom mac-världen som inom pc-världen men ändå.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 21:18

Det går ju att köpa 1gb minnen, men än så länge är de lite för högt i pris, iaf för min smak (ca 5100:-), men det lär ju sjunka om ett par månader.

$389 plus frakt från usa enligt ramseeker.com

Kan man inte ha mer än 640 i ram?

Det verkar ju inte så enligt apple:s hemsida. Det finns säkerligen något "hack" för detta dock.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 21:21

Apple's specar på max minne brukar vara grundade på maxstorleken på vanliga komersiellt tillgängliga minnen vid datorns lansering.

Bör inte 640 mb räcka? Föressten, är det långa leveranstider på Apple Store eller?

640mb bör nog faktiskt räcka.
Andra påstår att det tar ca 10 dgr att få en ibook från apple store, även hört talats om kortare leveranser. Låter ju schysst.

Eftersom det skiljer sig så lite i pris så kommer jag nog att vända mig till en lokal mac återförsäljare dock.

Ok, vissa har ju fått vänta över 1 månad tror jag det var.

Oj då, något man ju gärna undviker.
Vill inte ens fundera hur det skulle vara att beställa från Tyskland till exempel

Hehe exakt

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 14:48

1GB minne finns för närvarande på komplett.se för 3.357 kr inkl moms.

Jag tjänade många tusen när jag flög till Miami och köpte min PB G4 17", men snackar man iBook så är det nog svårt att få den intjänad på en resa.
Kullander & Kullander är de bästa återförsäljarna tycker jag, oavsett var man bor.

1
Bevaka tråden