Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

9.2.1 dödade min internet koppling

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Insatllerade OS 9.2.1 US. Ja jag kör US vilket jag faktiskt fått från Apple (det tog crika 20 samtal att få det men nu har jag det).

Vad händer? Allt flyter på fint. Men jag kan inte komma ut på internet. Jag har bredband hemma. I tcp/ip panelen syns alla DHCP uppgifter precis som på 9.1. Men trots detta kommer jag inte ut.

Hjälp!
Jhonny från Apple Professional Support hjälp mig! Det har du gjort förr.
Jag ringde till de "goofsheads" som sitter på Apple Consumer Support - och de kan verkligen tricket att reta upp en. Bjäbb bjäbb installera en ny system mapp. Argh!

Kan någon säga hur jag tar mig till Proffs support via talsvars växeln?

Eller nån som vet vad det är för fel?

[ 22-08-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Jag tänkte bara hjälpa dig på traven lite...
Den Jhonny du säker är högst troligen:

JHONNY WIDING
[email protected]
+353863072181 ( Phone )

Denna information finns bland jobbansökningarna här på 99mac.
(han har säkert en annan mail adress normalt men...)

Hälsa Jhonny från oss på Macoteket om du får tag på honom.

Grattis, jag har upplevt samma problem under testandet av 9.2 och 9.2.1. Det verkar som om kopplingen mellan TCP/IP och programmen inte funkar ordentligt. TCP/IP får sina IP och data från DCHP-servern men när man sen ska surfa/kolla epost så kommer inget program ut på nätet. Det är helskumt, och jag har inte hittat någon systematisk fix. Man fiddlar runt med olika inställningar och så funkar det igen, plötsligt. Mycket underligt...

/Per

Har du några tips på detta "fiddlande" runt i systemet?

För nu fungerar inte internet varken i 9.2.1 eller X.

Jag har mejlat Jhonny. Hjälten min från Apple support. Får se om han hör av sig. Annars får jag ringa senare. Tack!

[ 22-08-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Håller på och kollar runt om någon sett problemet och vad det beror på och om det fins någon lösning. Tyvärr inget svar på direkten. .. men så fort jag vet så skickar jag ett mail.

Tack Macoteket., Ska skicka alla kunder som behöver sladdar till er

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Har du några tips på detta "fiddlande" runt i systemet?

Tyvärr vet jag inte nån fix som garanterat funkar ännu. Jag har bytt TCP/IP-inställningar fram och tillbaka, med omstarter, avstäningar, ram-zappningar och hela baletten där emellan. Jag har både ethernet och Airport att välja på så det finns många möjliga kombinationer. Plötsligt börjar det funka igen, men varför det vet jag inte. Både min PowerBook G4 och kuben beter sig så här.

Prova med att kasta TCP/IP-inställningar och MacTCP DNR.
Starta om och gör nya inställningar. Kolla också att du inte råkar ha dubbla språkversioner av TCP/IP-inställningarna

Kan du pinga routern ? Kan du pinga dns servern ?

Stäng av Diskwarrior tillägget om du har det och N2mp3.

..

Att kasta bort MacTCP och TCP/IP-inställningarna hjälpte inte.

Inte heller en zappa pramen eller en super zappa pramen.

Jag står kvar på "Gå" fortfarande.

Nån som hört läst något mer?

• Oregistrerad
  • 2001-08-22 20:33

Jag installerade just 9.21 på min Powerbook G4, det verkar funka bra för mej. Bredband via LAN, men jag har fast IP, manuellt konfigurerad. Har ej testat via DHCP, sakll göra det senare, har en router som skall koplas in. Jag formaterade om disken och installerade systemet från början, 9.1 US, sen 9.21 uppdateringen. Har bara testat med Exporer och Sherlock just nu. Återkommer om jag får problem med Entourage, Airport m.m.

• Oregistrerad
  • 2001-08-22 20:37

Förresten, "super zappa pramen", vad är det? Är det nåt annat än en vanlig zap? nåt som jag missat eller...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ken:
Förresten, "super zappa pramen", vad är det? Är det nåt annat än en vanlig zap? nåt som jag missat eller...

Tja det är ett trick som Apple Professional Support kan lära ut vid behov. Jag fick lära mig det när X gjorde så att jag tappade allt ljud i 9.x.

Jag ska också installera om hela datorn inkl formattering - så snart min CD-brännare kommer på posten... *hoppas i morgon*

• Oregistrerad
  • 2001-08-23 01:18

Mattias, lär gärna ut SuperZappen till oss andra!

/Micke Seid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-23 03:02

detta kanske är super-zappen: det finns en liten knapp på moderbordet som nollställer det, brukar vara alldeles brevid batteriet - annars så kan man ju alltid plocka ut batteriet för att uppnå samma effekt...
Men hur man gör på en imac talar jag inte om..

(no clue)

Jag vill inte det eftersom det man ska göra innebär att man kan förstöra datorn och det vill jag inte vara ansvarig till. Jag är nervös nog när jag ska göra det själv och det är inget du ska behöva göra egentligen.

Jag har nu letat som en liten iller på internet för att se om jag kan hitta några lösningar på det problem jag har. Ett steg på vägen har jag hittat.
Detta hittade jag på Versiontracker under kommentarerna ang. MacOS 9.2.1 Uppdateringen:

"When I installed it, my DSL not only no longer worked but completely froze up the computer. After several hours I discovered the work around is to:
Uninstall the Enternet Application from the CD. Do a sherlock search of Enternet, delete all files and then NSL delete all files. Go into preferences and remove any Enternet and NSL files/folders still lurking and THEN delete the TCP/IP PREFERENCES making sure you´ve copied the CP info down. Reboot and re-install Enternet. Works like a charm.When I installed it, my DSL not only no longer worked but completely froze up the computer. After several hours I discovered the work around is to:
Uninstall the Enternet Application from the CD. Do a sherlock search of Enternet, delete all files and then NSL delete all files. Go into preferences and remove any Enternet and NSL files/folders still lurking and THEN delete the TCP/IP PREFERENCES making sure you´ve copied the CP info down. Reboot and re-install Enternet. Works like a charm."

Jag testade detta och nu fungerade internet!
I min iver att återställa min dator till _min_ dator slog jag på alla extensions och control panels jag saknade och startade om och vips så försvann internet uppkopplingen igen.

Så det verkar vara en krock mellan systemet och något av de program jag har installerat. Nu ska jag bara hitta vilket... *suck*

Önskan att göra en omformattering bara blir större och större...
Kommer min CD-brännare idag blir det så.

ps. vilken snygg svenska jag hade... ds.

[ 23-08-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

• Oregistrerad
  • 2001-08-23 10:21

Jag har nu installerat alla mina program, Entourage, etc. TCP/IP´n funkar fortfarande perfekt. har också flyttat över en massa extensions och Control Panels från gamla systemet, inga problem. Har inte testat Airport/DHCP ännu.

Mattias, jag skulle också vilja veta hur man "super zappar", behövs inte just nu, men för kommande behov. Det är ju inte ditt fel om nån sabbar sin dator, det finns ju många sätt att göra det på. Kom igen, dela med dej av visdomen...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ken:
Mattias, jag skulle också vilja veta hur man "super zappar". Det är ju inte ditt fel om nån sabbar sin dator.

Tja detta med att sabba sin dator får en ny dimension med "super zappa". Du kan förstöra moderkortet och har du gjort detta själv tror inte någon garanti i världen hjälper. Tyvärr Ken - denna surt köpta erfarenhet kommer jag behålla för mig själv. Jag vill inte vara med om att jag bidragit till att någon total havererar sin dator. Det får Apple Support göra... =/
Hoppas du förstår Ken.

1
Bevaka tråden