Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur rippa kopieringsskyddad cd ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:24

Hej, jag har Ugglas klassiska mästerverk som jag skulle vilja lägga in på ipodden, men cd-spelaren spottar bara ut cd´n igen... finns något tips ?

/Magnus

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 10:54

Ring skivbolaget och skäll ut dom för att de sålt dej en trasig CD-skiva så skickar de nog en riktig CD-skiva till dej som går att rippa.

Ursprungligen av mangan:

Hej, jag har Ugglas klassiska mästerverk som jag skulle vilja lägga in på ipodden, men cd-spelaren spottar bara ut cd´n igen... finns något tips ?

/Magnus

Skivbolagen skjuter sig själva i foten när de levererar skivor som inte ens är spelbara. Många bilstereoapparater tar inte emot kopieringsskyddade skivor, till stort förtret för skivnasarna. De får ju en sur kund på halsen och får ta tillbaks skivan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 21:30

Jag har bara haft problem med skivorna som det står CopyControl på, Lars Winnerbäck-Söndermarken, Placebo-Sleeping with ghosts, Pet Shop Boy-Pop Art The Hits tex.. iTunes hänger sig när man försöker importera.. tar också tacksammt mot lösningar, eller så ska jag ringa å klaga jag med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 22:59
Ursprungligen av markus:

Jag har bara haft problem med skivorna som det står CopyControl på, Lars Winnerbäck-Söndermarken, Placebo-Sleeping with ghosts, Pet Shop Boy-Pop Art The Hits tex.. iTunes hänger sig när man försöker importera.. tar också tacksammt mot lösningar, eller så ska jag ringa å klaga jag med.

För mig har det ibland funkat genom att först avmarkera första låten. Importera. Sedan har det gått med den första. Det har laggat ganska mycket dock. Man får ha tålamod.

Självklart ska du ringa och klaga. Det är ju f-jvl som det är nu. Omodernt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-11 16:38

Tack för tipset, fungerade utmärkt! Väldigt effektivt skydd måste jag säga..

Jag har en riktigt gammal cd-spelare till datorn som läser de flesta kopieringsskydden.

(Riktigt gammal är i detta fall från den tiden PowerMac var Blå-vit och på 350 MHz)

Just Ugglas klassiska rippade jag utan problem med Combo-spelaren i min MDD.

  • Medlem
  • Boston
  • 2004-02-11 17:18

Tycker att det nästan alltid funkar om man provar lite olika operativsystem. Jag har WinXP, MacOS 9 & 10.1 på jobbet och 10.2 hemma, nå'nstans brukar det funka felfritt...

Nå't av kopieringsskyddssystemen har diskar brända i två sessioner och då funkar det utmärkt att bränna en ny skiva av sessionen som bara innehåller musiken och sen rippa den. Det är mitt enda tips.

Worst case senario - ladda ner skivan som komplement. Köper jag en skiva ska den på iPoden, så är det bara...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 09:43

Nya Latin Kings skivan hade ett kopierings system emot tjejens md så det gick inte att spela in från den men jag drog en kopia på audio filerna bara i toast och brände en ny fast utan skyddet..funkade jätte bra att spela in på md´n nu...Konstigt skydd...

Sitter med liknande problem med en av mina skivor. Här är det "I Am Sam Soundtrack" som strular. iTunes listar upp innehållet på skivan, men kan varken spela eller importera spåren. iTunes hänger sig förvisso inte, men drar igenom filerna på fem sekunder... precis som att de inte finns (har även provat att avmarkera första spåret). Toast ger ett felmeddelande om jag provar att kopiera skivan (i hopp om att kopian skulle fungera). Någon som har en lösning som skulle fungera på Macen? Har provat på PC när jag satt fast i det träsket, även där utan resultat...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 10:59

Har haft ett par skivor hemma som varit ospelbara på min iMac med 10.3.3 och iTunes 4.2 men efter ett tips här om att testa på en äldre maskin så tog jag med dessa till jobb och se på f-n om det inte fungerade här!

Kör OS 9.2.2 och iTunes 2.0.4 och här hämtades alla låtar in med titlar och rubbet - utan problem!
Rippade, packade filerna och ska slänga in dem i iTunes hemma!

Skivorna jag haft problem med är:
Kent - Vapen & Ammunition (har bara snurrat hemma)
Iron Maiden - Dance of death (importerade bara vissa låtar hemma)
Per Gessle - Mazarin (importerade bara vissa låtar hemma)

Någon som vet om jag kan installera iTunes 2.0.4 hemma och köra den under Classic för att på den vägen kunna ta in skivor eller krockar det med den redan installerade versionen av iTunes under OS X?

Micke

Micke, jag tror att det snarare är din äldre cd-läsare som gör att du kan rippa på jobbet. Kan någon bekräfta att det skulle skilja sig mellan olika versioner av iTunes eller OS?

Kent (vapen..) har jag lyckats rippa genom en Neanderthalsraffinerad metod genom att rita över den yttre "ringen" på CD'n med en Wyteboardpenna (el typ vattenlöslig dito)... och sen var det bara att köra.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-04 13:17

Dator: G4 (AGP) 450 MHz. CD-RW/DVD-kombo från LG (52x-32x-52x-16x). Mac OS X 10.3.2. iTunes 4.2. drprofile till kombodriven. Kombon fungerar både med iTunes och Skivverktyg.

CD: Helene Sjöholm (titel har jag glömt) kopieringsskyddad. Går utmärkt att rippa i iTunes utan några som helst problem.

Norah Jones (Nya skivan) kopieringsskyddad. Går utmärkt att rippa i iTunes utan några som helst problem. Rippar inte på en PC. Rippar inte på syrrans G3 (B/W) 450 Mhz, 10.3.2. etc.

EDIT---

Helene Sjöholm-skivan rippar på pappas G5:a också. Har inte testat Norah Jones.

Hyffsat nöjd med min LG-kombo

Senast redigerat 2004-03-04 13:41
  • Medlem
  • Östersund
  • 2004-03-04 13:30

Ealge-Eye Cherrys senaste ("kopieringsskyddad") går bra att rippa om man håller ner shift då man matar in CD-skivan. Också ett mycket sofistikerat skydd.....

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 12:25

...märkligt om det kan vara så att betydligt äldre prylar fungerar bättre än nya (apropå Davids inlägg). Om utvecklingen går framåt borde det väl inte vara så här, eller? Någon som vet varför och vad det kan bero på?
Micke

Ursprungligen av Micke Rehn:

...märkligt om det kan vara så att betydligt äldre prylar fungerar bättre än nya (apropå Davids inlägg). Om utvecklingen går framåt borde det väl inte vara så här, eller? Någon som vet varför och vad det kan bero på?
Micke

Desperata skivbolag, som inte vill se nya vägar.

  • Medlem
  • 2004-03-05 13:25
Ursprungligen av Micke Rehn:

...märkligt om det kan vara så att betydligt äldre prylar fungerar bättre än nya (apropå Davids inlägg). Om utvecklingen går framåt borde det väl inte vara så här, eller? Någon som vet varför och vad det kan bero på?
Micke

Äldre prylar fungerar inte bättre, de fungerar inte alls med kopieringsskyddet.

Jag rippar precis i denna stund Pop Art, på en gammal 8600. Funkar prima. Fö är den snabbare än en G5:a i det legendariska "Lamebrain-testet".

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 13:17

Alla ni som köpt/köper CP (Copy Protected)-skivor, har ni lämnat tillbaka de än? Gör ni inte det få vi ju dras med junket...

Senast redigerat 2004-03-05 13:32
1
Bevaka tråden