Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa extern DVD-brännare (-R/+R -RW/+RW)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 22:41

Tjenare!

Funderar på att skaffa en extern firewire DVD-brännare till min
iMac G4. Har svårt att välja mellan Lacie d2 och Formac Devideon.
Nån som har erfarenhet av någon av dessa brännare eller
kanske båda två och har lust att ge lite omdömen?

http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10107
http://www.formac.com/p_bin/?cid=solutions_drives_devideon

Till Lacie medföljer Capty DVD eller Toast 6. Formacs brännare
bundlas med deras eget Devideon-program. Vilket program
är bäst? Funkar iDVD och/eller DVD Studio Pro med externa
firewire-brännare eller är man hänvisad till de program som
följer med brännaren?

Formac verkar köra med Pioneer A05. Är inte den gammal?
Lacie uppger inte vilken drive som sitter i deras låda. Nån som vet?

Många frågor på en gång...

Mvh / Jens

Köpte en LaCie d2 FireWire & USB 2 brännare precis innan jul av InWarehouse. Ångrar inte en sekund att jag tog modellen som även hade USB 2. Väldigt bra när man skall ansluta och vill få ut data från PC användare (Väldigt ofta saknar dessa maskiner tyvärr FireWire). Dock klarar den inte av att bränna med USB 1.0.

Modellen fungerar perfekt med MacOS X - riktig plug-n-play. Dock fungerar den inte ihop med och kan inte bränna från systemet, iTunes, iPhoto samt iDVD. Dock har jag från Leif (här på 99mac) fått ett litet Freeware program som fixar att iTunes, iPhoto och bränning via OS X fungerar perfekt! Precis lika bra som med Apples egna superdrives. DVDSP fungerar även det helt kanon. Programmet heter PatchBurn och finns för både Jaguar och Panther. Hittar du det inte kan jag skicka det till dig om det skulle vara aktuellt.
Det enda som som skiljer vilket gör mig irriterad är att iDVD inte fungerar ihop med brännaren och inte heller med någon annan externa DVD-brännare vad jag vet.

Hörde på Keynoten från januari Steve säga att iDVD 4 har en packningsfunktion som gör att man kan flytta sina iDVD-projekt med hjälp av t ex en hårdisk eller bränning via OS X eller Toast. Detta gör det då möjligt för dig att göra iDVD projekt på din dator - packa - bränna via Toast - packa upp projektet på en dator från Apple med superdrive och bränna en (riktig) DVD.

DVDSP 2.0 kan öppna iDVD-projekt. Dock inte alltid med perfekt resultat. Med Toast 6 kan man göra DVD menyer, hur det fungerar vet jag inte, troligtvis sämre än andra DVD program.
Hoppas detta hjälper. Vad jag hört och sett är att DVD program som CaptyDVD, Toast 6 m fl inte är fullt lika bra som iDVD. Kan ha fel.

Ja en sak till. LaCie d2 brännaren jag köpte har nu kommit i ny version som bränner dubbelt så snabbt!

Speedmania Burn 8x DVD +/- R/W (vem kom på denna omöjliga kombination av tecken??) kostar 1.790,- exkl moms: http://speedmania.se/store/customer/product.php?productid=81

• Medlem
  • 2004-03-01 18:29

Jag köpte en LaCie d2 med Toast för ett tag sedan.
Använder den med OS 10.2.8
Fungerar bra med Toast.
Men inte med discburner och iTunes.
Innanmätet i denna brännare är samma som NEC ND-2500A.
Har provat med Patchburn 1.1, men får det inte att fungera.
Startar patchprogrammet och får i vänstra delen upp information om brännaren.
Under kolumn driver stär det "no driver".
Har prickat för i högra delen där det står NEC, och kört patchen, men det fungerar inte.
Är det något mera man måste göra?

Det finns ett "hack" som gör att du kan använda den. Sök lite på XLR8yourmac.com så hittar du.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 18:37

Är det alltså LaCie eller Formac som gäller (är bäst) om man ska köpa extern DVD brännare?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-02 19:16

Kör just nu med en Sony DRX-500ULX (lånad). 2 firewire-portar + en USB2. Fungerar suveränt. 8 MB cache.

100%-igt stöd i MacOS X 10.3.x.

Stöder DVD-R, DVD+R, DVD-RW och DVD+RW.

jaha, nu har det gått mer än ett år sedan denna tråd såg dagens ljus. Så min fråga blir vad man ska titta efter i dag. (jag måste ju ha nåt så jag kan installera Tiger vetja!)

1
Bevaka tråden