Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KRIS! Min dator ser ut som DOS när jag startar.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 12:30

Jag har en PowerBook 17" och efter en omstart så slutade den fungera!

Den bootar knappt upp. Man kommer till den gråa rutan när appleloggan precis ska komma upp. Då avbryts allt och den går ut i nått slags DOS-fönster(ingen datakille).
Står massa med rader som jag inte fattar nånting av men nånting om "mounting" och att den är readonly och att jag ska logga in som "root". Jag har inte aktiverat nån rot vad jag vet. Vad fan gör jag!?? Jag har massa viktiga jobb på datorn som jag inte tagit backup på!

Hjälp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 12:39

(låter som du startar upp med cmd-s nedtryckt)

Prova starta med shift-s intryckt (safe mode).
Ryck ut externa hårddiskar och cd-brännare om du har några inkopplade.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 17:31
Ursprungligen av Linus:

(låter som du startar upp med cmd-s nedtryckt)

Prova starta med shift-s intryckt (safe mode).
Ryck ut externa hårddiskar och cd-brännare om du har några inkopplade.

shift ska väl räcka va?

Låt texten rulla klart och skriv sedan "fsck -y", tryck enter och låt den jobba till den säger antingen "file system was modified" eller "filesystem appears to be OK". Om den säger att den ändrat filsystemet, ge då samma kommando (fsck -y) igen, tills den (förhoppningsvis) säger att det är OK. Kommandot försöker reparera filstrukturen på skivan om den har blivit galen.

Om du får fram meddelandet att filsystemet verkar OK, skriv "reboot" och klicka enter.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 12:43

läs här på formet och testade "äpple+alt+r eller nått och boota om tre gånger....

jag hade nog min tjejs mp3spelare i......det löste sig!

tack!!

IOF har Nicklas Högås rätt fast bara om vi pratar älder än Panther - för Panther gäller fsck +f och inget annat. Att upprepa ett kommando gör man sedan enklast med att använda "uppåtpilen", ja man slipper skriva om själva strängen då.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 17:30
Ursprungligen av [email protected]:

IOF har Nicklas Högås rätt fast bara om vi pratar älder än Panther - för Panther gäller fsck +f och inget annat. Att upprepa ett kommando gör man sedan enklast med att använda "uppåtpilen", ja man slipper skriva om själva strängen då.

njja, skillnade är att i panther (lixom man kan ha i jaguar) levereras hd:n med journaling påslaget och då tillåts inte reparation om man inte skriver fsck +y +f
Men eftersom journaling kan både vara avslaget i panther och påslaget i jaguar så spelar operativet inte mycket skillnad...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 17:36

Kan nog stämma Jonny.

Hoppsan, det verkar som jag inte uppgraderar mina kunskaper lika snabbt som mitt system. Kollade lite på apples support-sidor om det, och har ett par frågor:

1) Om man håller ner shift under uppstart, är det samma skivreparation som genomförs då som när man kör fsck?

2) Varför +y i stället för -y? Har det att göra med om man kör tcsh eller bash?

3) Vad betyder egentligen flaggan f? Manualens förklaring "Force fsck to check `clean' filesystems when preening" säger mig ingenting.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 18:08

+ var en felstavningsgrej... självklart skall det vara -

men +-knappen skriver - vid single user uppstart... det sitter i fingrarna I guess.

f = force... man tvingar disken att acceptera fix

btw. jag tror den fsck man gör vid shift-start bara körs en gång, ibland krävs flera fsck efter varann för att fixa filstrujtur.

• Medlem
  • 2004-02-10 21:27
Ursprungligen av Jonny Larsen:

+ var en felstavningsgrej... självklart skall det vara -

men +-knappen skriver - vid single user uppstart... det sitter i fingrarna I guess.

det är välan för att man då använder amerikansk teckenuppsättning? det är alltså fler tangenter det berör.

Jepp Jonny - mitt slarvfel, sorry

Ungefär så ja - på min MDD så måste jag använda "+" ( samma tangent som "?" ) för att det ska bli ett "-" när jag kör fsck

1
Bevaka tråden