Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Popwire Compression Master 2.2.2

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 17:15

New Fixes 2.2.2
----------------

1. Audio was cut before video when using Real Audio

2. Support for extended characters (åäö etc.)

3. Real Audio files was not removed from Temp folder

New Changes 2.2.2
----------------

1. Removed VBR Unconstrained (not applicable) from Real Video menu

2. Removed CBR Unconstrained (not applicable) from Real Video menu

3. Removed VBR Bitrate (not applicable) from Real Audio menu

4. Removed VBR Quality (not applicable) from Real Audio menu

5. Changed Max Key frame limit to max 10 sec for Real Video

New Fixes 2.2.1
----------------

1. Resize problem in watermark filter

2. Audio/Video sync problem due to some input formats

3. Preview more stable

New Enhancements 2.2
----------------

1. Support for 3/2 pulldown

2. Support for Real format output

3. Support for MPEG-1 output

4. Support for MPEG-2 output

5. Support for Timecode in .mov

6. Support to configure packet size in MPEG-2

7. Support for Black magic 10 bit output

8. Support for Targa Cine YUV output

9. Added fade in/fade out filter

10. Added Dust and Scratches filter

Specifications:

System Requirements: Apple G4, 256MB RAM, Mac OS X 10.2 or better, QuickTime 6.5

• Features:

• Batch processing in the background

• Multi Processor support

• Native YCbCr and RGB processing

• Setting manager

• Meta data support

• Automatic Optimization of color conversion

• Hinting according to IETF, ISMA and 3GPP

• Drag and drop support

• Automatic input format detection

• XML support

• 2-pass encoding

• Preview etc

• Input formats:

• MPEG2 (transport, program, elementary)

• MPEG1 (muxed)

• QuickTime: MJPEG, RAW, PCM, IMA, MPEG4 Video, AAC, AMR NB, AVID*, Pixlet, Animation, Blackmagic, Graphics, Apple video, Apple Component

• AVI: wRAW, PCM

• MP4: MPEG4 Video, AAC

• 3GPP: MPEG4 Video, AAC, AMR NB, AMR WB, H.263

• WAV

• MP3 etc

• Output formats:

• QuickTime: MJPEG, YCbCr (YUV), PCM, AAC, MPEG4 Video, AMR NB, H.263

• Real: Video & Audio (8, 9 & 10)

• MPEG4: MPEG4 Video, AAC

• 3GP: MPEG4 Video, AAC, AMR NB, H.263

• WAV

• MP3 etc

• Filters:

• 3:2 pulldown

• Deinterlace

• Resize & Crop

• Noise Reduction

• Black White Restore

• Contrast

• Smoothing

• Gamma correction

• Hue, Saturation, Brightness

• Audio Balance

• Channels

• High and low pass

• Normalize/Volume adjustment

• Sharpening etc

Download here!

Senast redigerat 2004-02-24 17:17

Kul att se närvaro från Popwire folket!

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 22:35

Jag och ett par andra är här ibland, men det blir inte alltid så mkt skrivande av..

Har ni kommentarer och frågor kring Compression Master så har jag bevakning av tråden.

Tjäna Kent! Kanske en liten översiktlig beskrivning av vad programmet är till för vore på sin plats för de som inte är insatta i den fascinerande världen av kompression?

/Ola

Ola. Compression Master kan jämnföras med MPEG4 världens Cleaner.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 09:29

Compression Master är den produkten som ska ta över efter Cleaner, som var fantastisk för flertalet år sedan men som inte riktigt håller måttet när det kommer till stabilitet, kvalitet eller anpassning till nya standarder.

Så kortfattat är Compression Master ett program för att komprimera video, oavsett när det ska till Mobiltelefoner, Internet eller TV. Vi har lagt ner mycket tid på att se till att vi följer standarder och att ha ett brett utbud av format både in och ut med hög kvalitet.

Om det är något ni känner att ni saknar eller gillar så ser vi fram emot feedback, även om det är i formen "Cleaner är bättre för att xxxxx och xxxxx eller xxxxx."

Kul att Kenth var här. Hälsa till Kaj!

Hmm.. Jag har testat CM, och det var mycket lovande.. Lite kritik då. Förrutom metallgränsittet, som jag tyvärr för mig till tankarna på ihop hackat shareware program. Priset? Vad jag fick fram så var det fantatiska summor det handlade om. Det är något som måste ändras om man vill ersätta Cleaner. Eller rättare sagt, man måste ha en tydlig prismodell.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 21:12

Jag har inte lagt mig i priset så mkt, men när jag tog en snabb flukt på discreets butik så låg vårt pris mer än 200 Euro lägre än Cleaner 6..? Nu kanske det är billigare hos vanliga återförsäljare och så, jag har inte kollat.

Vad tyckte du om funktionaliteten, kvaliten och den biten?

Hm, vet inte vad jag fick priset ifrån. Kan ha blandat ihop det med Envivios lösningar My bad. (som ville sälja en kodnings licens för 300 000 kronor).

Compression Master är ett grymt kompetent program. Bra funktioner som inte finns någon annanstans lättåtkommligt.
Bra kvalité etc etc. Å andra sidan så satte jag mig inte allt för mycket i den demo version jag testade. Kanske dags för en 99mac test av mig och Jürgen B?

Det som är lite synd är att programmet som sådant är tämligen okänt. Tror att det kan ha en rätt så bred användarbas.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 09:28

Jag hävdar att Mastern är mycket bättre än Cleaner, men jag är eventuellt lite partisk..

En test vore nog inte fel alls. Jag lägger in en förfrågan..

Det är ett av problemen vi har, att folk inte känner till oss och Mastern. För den som är intresserad så har vi dessutom en Compression Engine som är servervarianten av Mastern, funkar på MacOS X och Solaris och har klustringsmöjligheter. Apple visade flertalet klustrade Engines på Xserves (4 el 8 maskiner tror jag) på WWDC. Mycket vackert när massor av Xserves blir upplysta av raderna med blå dioder..

Well, vi kommer säkert att kontakta dig för en mer djuplodande test. När kan jag inte säga dock. Skulle vara intressant att testa Compression Engine också.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 11:29

Ser fram emot det!

Hmm, var det bara du som vågade sig på en rövare och testa mastern? Kanske borde skrivit att det är en 30 dagars gratis trial.

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 10:52

Real-filer huggs av

Nu har jag testat Popwire Compression Master för kodning av lite Real audio-filer.

Mitt första intryck av PCM är ganska gott, precis som Cleaner har sina fördelar och nackdelar verkar PCM också ha sina fördelar och nackdelar.

Men jag har problem med att mina real-filer "klipps av", filerna är 30 sek långa AIFF-filer som PCM vägrar göra längre än 18 sekunder, de huggs av på slutet. Är det en begränsning i trial-versionen, eller är det en bugg?

Jag ska testa att mecka lite mer med real-inställningen i PCM nu och se vad som händer...

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 11:06

Det stämmer, när man har en trial-serienyckel så begränsas filerna till ungefär 20 sekunder, beroende bla. på hur den var packeterad i input-filen.

Glad att du gillar Mastern, vad var det för nackdelar som du hittat med den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 16:49

Hello Kent!
Jag har som snabbast testat Mastern och måste säga den kändes rörig. Ev. är allt väldigt logiskt och så när man lär sig det, men både COMPRESSOR och CLEANER kändes mer "rakt på sak och rätt". Time will tell.

Annars så har jag jäkla strul med att få den att ta emot filer. Den klagar på att den hittar filen osv. Inte för att jag vill vara besk eller så, men det känns lite i betastadiet fortfarande (testade mastern för c:a ett år sedan då det precis kom - var inte ett alternativ till Cleaner då).

Ska testa lite mer, återkommer med synpunkter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 17:01

Tråkigt:
- Fortfarande ej stöd för Sorenson 3 Pro output

- Fortfarande ej komplett QuickTime-stöd (vill kunna exportera till/från allt som QT stödjer, Apple 8-bit och 10-bit, Animation, Pixlett m.m.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 17:16

Tråkigt:
- Kan inte lägga till filer what so ever... (QuickTime DV, QuickTime Apple 8-bit, QuickTime Apple 10-bit, QuickTime Animation…)

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 17:24

Jag tror när du vant dig vid gränssnittet så kommer du förstå mer varför vi lagt upp det som vi gjort. Målet var inte att kopiera någon annans sätt att göra saker, utan att försöka hitta ett bra arbetssätt baserat på hur vi skulle vilja att saker funkar och hur vårt backend funkar.

Varför den inte tar infiler beror oftast pga xmlparsern vi använder i backenden som tyvärr har grymma problem med specialtecken. Den gillar inte UTF-8 som används i filsystemet och därmed faller tyvärr dom flesta tecken som man är van att använda på macen som åäö och inte bara i filnamnet utan även i någon av katalogerna den ligger i. Det finns en bug rapporterad på det, så det kommer lösas. Du kan prova om det är så att vi inte hanterar formatet eller om det var namnet genom att lägga den på tex. Desktop eller Movies och prova igen.

Vi tar in en hel del format via QuickTime, som Pixlet och Sorenson 3, men när det gäller output så försöker vi i det längsta undvika att använda QuickTime ut pga att Mastern's backend är designad för att köra både på Solaris och MacOS X samt att det funkar väldigt dåligt att distribuera över flera maskiner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 22:51

Okej, förstår. Vi kör en hel del komprimeringar på jobbet - både internt och externt till kunder. Detta är allt från MPEG1 och MPEG 2 (för DVD) till QuickTime Sorenson 3 (vid högre kvalitétskrav) och QT MPEG4 (när det är ont om tid). Hela vårt arkiv av filmer bygger på QT Sorenson 3 för video och MP3 för audio (MP4 hade varit ett bättre val, ja, men vi har som mål att ha stöd för QT5 ett tag till).

Hur är MPEG1 motorn? Har gjort lite snabba tester och den känns lite "ruff i kanterna" om man säger så Har ej testat prestanda om Cleaner, men det MPEG1 motorn är nog inte svår att slå i hastighet. Kvalitén kan dock vara svårare...

Jo, jag "lyckades" lägga till en fil. Tråkigt med sånna problem. Det gör det omöjligt för oss att använda produkten (många personer i sverige har ÅÄÖ i sig, även företag...).

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 15:25

Det kommer komma en Master 2.2.2 under dagen idag (jag postar när den är klar), där är bland annat åäö-problemet löst.

Angående "ruff i kanterna", kan du berätta mer vad du menar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 15:35

Nej, jag gjorde lite snabba MPEG1 tester i helgen och de kändes som om det blev avsevärt mkt mer komprimeringasrtifakter än genom Cleaner. Men jag har som sagt inte haft tid att göra några grundliga tester.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 17:13

Popwire Compression Master 2.2.2

Nu är Popwire Compression Master 2.2.2 ute!

Fixar:

• Audio was cut before video when using Real Audio

• Support for extended characters (åäö etc.)

• Real Audio files was not removed from Temp folder

Ändringar:

• Removed VBR Unconstrained (not applicable) from Real Video menu

• Removed CBR Unconstrained (not applicable) from Real Video menu

• Removed VBR Bitrate (not applicable) from Real Audio menu

• Removed VBR Quality (not applicable) from Real Audio menu

• Changed Max Key frame limit to max 10 sec for Real Video

Ladda ner här

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-17 22:36

Compression Master 3.0 är släppt nu.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-03 13:17

Tjosan, sitter och planerar för att sätta upp ett akriv med videofilmer online. Distansutbildningsfilmer till högskola.
Tänkte att man kunde använda Popwires produkter för att komprimera filmerna.
Typ: WMA & QT low bitrate, QT(H.264) highbitrate.

Men det jobba är ju inte att komprimera filmerna utan att presentera dom på ett bra sätt.
Har letat efter färdiga lösningar men det verkar vara svårt att hitta.

Det jag vill ha är ju enkel hantering och sortering av filerna, kategorier och sökfunktion.
Att sätta lösenord på grupper och enskilda filer.
Pedagogiskt och kunna automatisera så mycket det går.

Någon som har någon förslag?

Började på en ny tråd istället. Om du vill kommentera gör gärna det där.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97309

Senast redigerat 2006-05-03 15:12
1
Bevaka tråden