Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PDA?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-02-18 15:42

Det är lätt att simulera hur det känns att surfa i låg upplösning :

Ursprungligen av stfm:

Det är lätt att simulera hur det känns att surfa i låg upplösning :

Visst surfa lågupplöst är ju inte kul men med en liten högupplöst skärm med någon typ av smidig zoom så funkar det ju.
Palms skärmar har ju också blivit mycket bättre på relativt kort tid.

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 11:06

åhh jag vill juhe ha en newton.. kan inte ngn bara råka _ge_ men en

Det tråkigaste med Newton-nedläggningen var att den kom precis när Apple börjat få lite stil på produkten. Newton 2000 hade ju mycket högre prestanda än de gamla, som kritiserades för att de var alldeles för långsamma. Därmed var prestandaproblemet löst. Nästa steg borde blivit att få ner storleken.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-22 21:02

Gör ett litet exjobb om PDAs, mest PocketPC, just nu. Tror inte att Apple kommer/bör satsa på PDA-marknaden. Den är för snårig i nuläget. Att släppa en PDA-produkt just nu är ganska riskabelt med tanke på att ingen vet exakt åt vilket håll PDA marknaden pekar. Men visst hade det varit skjyst med en iPAL med ett snyggt stabilt light-OSX, 20 GB och GSM.

Ursprungligen av c5j:

Gör ett litet exjobb om PDAs, mest PocketPC, just nu. Tror inte att Apple kommer/bör satsa på PDA-marknaden. Den är för snårig i nuläget. Att släppa en PDA-produkt just nu är ganska riskabelt med tanke på att ingen vet exakt åt vilket håll PDA marknaden pekar. Men visst hade det varit skjyst med en iPAL med ett snyggt stabilt light-OSX, 20 GB och GSM.

I princip vet ju ingen exakt vart någon marknad pekar överhuvudtaget ändå släpps det ju produkter hela tiden i alla genrer , kommer man upp med något riktigt bra så säljer det om priset är rätt och produkten marknadsförs på rätt sätt.

En fullfjädrad Apple PDA variant kommer , var så säker men det verkar som om Jobs efter sina tidigare antiPDA uttalanden valt att gå baklänges och först lansera iPoden och sedan gett den fler och fler PDA funktioner.

Apple behöver ju bara lansera en liten intelligent högupplösande färgskärm med Penninmatning BT och Airport som kan fjärrkommunicera med macar och enkelt kopplas ihop med iPod.

Senast redigerat 2004-02-23 13:11
  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:09

Det skulle va så najs. Stor som en Sony Clicé TH55. WiFI, Blåtand, IrDA, ethernet, och GSM. ngn hårddisk hade nog inte behövsts.. Den skulle bli så förbannat dyr juhe. men det skulle vara najs. Mjölkvit, miniosx. åhhh -dräggel- inte för att jag tror att den skulle kunna konkurera med nuvarnade PocketPC maskiner. som varovaranan person springer omkring med. Det måste vara ett sånt väldans lågt pris på den då.

Men man kan ju alltid drömma. d^_^b

Ursprungligen av DimeR:

Det skulle va så najs. Stor som en Sony Clicé TH55. WiFI, Blåtand, IrDA, ethernet, och GSM. ngn hårddisk hade nog inte behövsts.. Den skulle bli så förbannat dyr juhe. men det skulle vara najs. Mjölkvit, miniosx. åhhh -dräggel- inte för att jag tror att den skulle kunna konkurera med nuvarnade PocketPC maskiner. som varovaranan person springer omkring med. Det måste vara ett sånt väldans lågt pris på den då.

Men man kan ju alltid drömma. d^_^b

Apple skulle kunna producera och sälja en liten intelligent skärm med BT och WiFi/Airport för runt 3-4.000 kr. den skulle definitivt äta en hel del av pocketpc's marknadsandelar. Men IrDA ethernet och GSM är nog inte nödvändigt att den utrustas med som standard. Räcker med en expansionsplats.

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 13:36
Ursprungligen av jazzper:

Apple skulle kunna producera och sälja en liten intelligent skärm med BT och WiFi/Airport för runt 3-4.000 kr. den skulle definitivt äta en hel del av pocketpc's marknadsandelar. Men IrDA ethernet och GSM är nog inte nödvändigt att den utrustas med som standard. Räcker med en expansionsplats.

Iofs.. sitter det WiFi i så känns Ethernet lite overkill. men ändå bra o ha, Jag känner mer som har användning för Ethernet än WiFi. -jag tex- jag har ingen AirPort hemma =/ IrDA är juhe standard på allt nu förtiden känns det som, även om jag tycker det borde vara BT på allt ist.

I standard skulle den kunna vara.

300+200px skärm. mer behövs eg inte.
BT för alla våra blåtandade grejer.
WiFi alt Ehternet. känns bra att kunna kålla 99:an på den
inbyggt minne. ca 256mb eller så.
minneskort platser.

men mer känner onödigt.

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 13:40

som ngt sånt här?

Ursprungligen av DimeR:

som ngt sånt här?

Antagligen som den översta men lite bredare och konstruerad på ett nytt och mer hålllbart sätt.
Upplösningen borde bli minst 480X320.

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 14:11

Antagligen som den översta men lite bredare och konstruerad på ett nytt och mer hålllbart sätt.
Upplösningen borde bli minst 480X320.

Sant.. mer hållbart. plexiskiva framför displayen. så e d löst. hållbar på insidan. tja. inga rörliga delar, så är den rätt hållbar. Men säg ngt som e hållbart med sån avancerad teknik i eg. som inte omges av en giganstisk låda med skumplast.

Samma chassikonstruktion som på iBook/iPod, snygg, o bra. blir lätt repig, men har man den i en söt väska så skall det nog inte vara nåra problem.

och ja 480*320 är känndes mer rimlogt. -jag som tänkte fel-

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 14:20

Mkt minne o GSM tycker jag den borde ha. Flera GB för att rymma mp3. Man orkar ju inte släpa med sig både iPod och iPal och mobbe. Kanske en mini ipod hd?

Ursprungligen av c5j:

Mkt minne o GSM tycker jag den borde ha. Flera GB för att rymma mp3. Man orkar ju inte släpa med sig både iPod och iPal och mobbe. Kanske en mini ipod hd?

"iPals" Tanke är väl att man genom Wifi ska kunna vara trådlöst uppkopplad mot internet och sin egen dator eller .mac där man har musik filmer och info. Angående GSM så lär ju Apple hellre vilja satsa på Ip-telefoni p.g.a dess uppenbara fördelar billigt effektivt och nätets utbredning jämfört med GSM.

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 15:36

"iPals" Tanke är väl att man genom Wifi ska kunna vara trådlöst uppkopplad mot internet och sin egen dator eller .mac där man har musik filmer och info. Angående GSM så lär ju Apple hellre vilja satsa på Ip-telefoni p.g.a dess uppenbara fördelar billigt effektivt och nätets utbredning jämfört med GSM.

IP-tel. ja tack.. men tills dess borde det finnas GSMslot..

http://creativecoremedia.com/mso.swf

Är det detta Apple också jobbar på.

Och är det detta MS hoppas kommer att bli en ipod dödare?

Vissa funktioner här tycker jag ser intressant ut faktiskt.

Detta är tillviss del den idé Apple haft om ipal, om nu Apple haft planer på ipal.

Senast redigerat 2006-03-03 20:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-03 22:07
Ursprungligen av draags:

http://creativecoremedia.com/mso.swf

Är det detta Apple också jobbar på.

Och är det detta MS hoppas kommer att bli en ipod dödare?

Vissa funktioner här tycker jag ser intressant ut faktiskt.

Detta är tillviss del den idé Apple haft om ipal, om nu Apple haft planer på ipal.

Vissa grejer är intressant och vissa känns så mycket (för mycket) microsoft - dom gör bra saker - inte så många men några bra saker som är sjukt "intelligenta" bland annat onenote - entourage etc.

men konceptet som sådant håller inte ihop om man dels ska behöva en så "stor" apparat som man dessutom behöver använda penna till hela tiden

som du skrev
¨
/Tangen

En sak som Apple kanske tänker på är att man ska slippa att behöva använda en penna varje gång man ska göra nått.

Jag är ej så insatt men vad är onenote - entourage? Och vad gör det så sjukt intelligent?

Jag ifrågasätter ej utan är enbart nyfiken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 14:59

Nee, onenote är ett anteckningsprogram som är som en tablet version av ett anteckningsblock där man kan handskissa, skriva, spela in meddelanden, bifoga nästan vad som helst - om du kollar i Office paketet för mac (2004) så finns det ytterligare en vy för word som heter anteckningsboksvy eller nåt lite som den - fast mycket bättre - det togs fram bara till Tablet PC´s men ligger numer i office paketet för PC.

Entourage är mail (och mer) klienten för mac - som är vad jag börjar upptäcka mycket större än bara ett mail/kontaktsystem - fungerar för kalender, projekt, bifoga dokument inom varje projekt, hålla reda på hur mycket tid man lagt ner på ett projekt etc etc.

sjukt intelligenta är dom kanske inte - men eftersom Apple inte verkar vilja releasa ett system som är lite mer "PRO-Applikation" än kombinationen av Mail, iCal, Adressboken så är Entourage ett "grymt bra" alternativ...

/Tangen

Imorgon lanseras premiär visas antagligen Microsofts Origami, en pda, mini pc, tablet.

Om nu Apple kommer göra något liknande - vad har de som kommer göra att det blir bättre än Origami? För vad jag har hört är MS rätt bra på att göra os till dessa.

Designen kommer troligtvis bli bra som den brukar.

Men i detta segment - kan Apple sin sak här och vågar de chansa på detta.

Är det verkligen troligt att de kommer med något i samma veva som alla andra.

Jag kan sakna en produkt likt denne, något som inte är stor - som är liten och som man kan sitta med i soffan när man ser på tv. Som man kan ta med sig överallt.

Vad skulle det vara? pda är i stort sett ute då telefonerna tagit över och är det större är det ju i stort sett lika stort som min iBook? Det blir kul att se i morgon vad det ms kommer med, och ännu roligare den 1 april!

Jo visserligen, jag har idag en pbook 12" men jag skulle gärna kunna tänka mig ha något mindre- pekskärm - bara för att kolla mail, surfa, kalender, film, musik och kanske styra ett mediacenter.

Om man vill göra tyngre grejer så tror jag inte detta kan konkurera med bärbara datorer, men för nöjes skull så ja.

Kanske kan Apple utnyttja detta med ipod - en device som inte är så mycket större och som är som en ipod fast med utökade funktioner ..

Vad vet jag - inte ett skit.

Bevaka tråden