Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual G4 som inte funkar när jag kommer till jobbet nästa dag.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en stationär Dual G4 som inte funkar när jag kommer till jobbet nästa dag.
Vet inte om den går i vila och vägrar vakna, men förmodl är det så, då jag har den inställd på att vila efter 3 tim inaktivitet.
Den bara "halv-vaknar" när jag kommer på till jobbet på morgonen, så jag måste varje gång tving-döda den, och starta igen. Trist.

Kör Mac OSX 10.3.2.

What to doooooo!?

Vilken modell menar du när du säger "Dual G4"?
Liksom i den andra tråden där det var problem med uppvaknande ur vila på en bärbar dator är det nog närmast en "PMU-reset" som borde göras.

Stäng av datorn och öppna den. Peta gärna på exempelvis en FireWire anslutning på datorn medan den är avstängd och strömmen är inkopplad på jordat el-uttag. Detta för att inte vara statiskt laddad.
Leta sedan rätt på en liten svart/grå knapp med metall runt om som sitter på moderkortet. PMU-knappen. Den sitter på olika ställen på olika Power Mac-modeller. Tryck till knappen en gång. Stäng igen maskinen och starta upp den igen som vanligt. Datumet kommer att vara "nollställt". I övrigt ska allt vara som vanligt.

Hoppas det hjälper.

Jag har en Dual 1 GHz MDD. Kaninte se att en PMU-reset skulle hjälpa, men visst kan jag testa det. Vad losar jag mer när jag gör en sån? Johan på Kullander säger att resetknappen inne i datorn ska man nästan aldrig använda, den är bara för extrema fall då din dator verkar helt död. Därför är jag lite skeptisk till den knappen. Finns ingen "softreset" man kan göra (förutom PRAM) i uppstartsprocessen istället?

Ursprungligen av sjovall:

Jag har en Dual 1 GHz MDD. Kaninte se att en PMU-reset skulle hjälpa, men visst kan jag testa det. Vad losar jag mer när jag gör en sån? Johan på Kullander säger att resetknappen inne i datorn ska man nästan aldrig använda, den är bara för extrema fall då din dator verkar helt död. Därför är jag lite skeptisk till den knappen. Finns ingen "softreset" man kan göra (förutom PRAM) i uppstartsprocessen istället?

Äh, jag vet inte.
Jag har tryckt på PMU-resetknappen vid flera tillfällen på min maskin. Har då inte gjort någon skada.
Man ska kanske inte göra det varje vecka, men om datorn beter sig skummt (och man ar uteslutit tredjeparts program och hårdvara) så är det en bra sak att pröva.

Vad bra att Turbojanne hade lösningen på ditt problem!

• Medlem
  • Sverige
  • 2004-02-13 08:46

Jag har samma typ av dator och problem som "sjovall" beskriver. Jag har letat överallt efter en lösning utan resultat. Jag hoppas verkligen någon här har ett svar på problemet.

Har ni tex ett Adaptec SCSI kort istoppat, så är det ett välkänt faktum att den "dödar" en masskin som gått i vila. Har gått runt probelmet genom att inte ta ned den i vila, utan bara jobbat med skärmsläckaren alt stängt av den.

Ahhh! Jag har ju ett Adaptec SCSI-kort. Dammit! Det ska jag dra ut fort så det ryker. Återkommer med resultatet...

Jahoo! Nu funkar vila och vakna utan problem. Tack Turbojanne!!!

sls..kör så det ryker

1
Bevaka tråden