Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra mac från PC

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går ju fint att styra macen från en pc med remote desktop. Finns det något sätt att styra en mac från en pc? Så att man t.ex. kan stänga av macen från pc:n. Förslag på programvara mottages tacksamt. Kanske finns det någon som kan lite kommandon för pc:ns terminal som man kan använda.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-12 22:04

Jag kör Timbuktu mot både Windowsbaserat och macar. Fungerar bra på båda plattformarna, men är faktiskt aningens vassare på macen. Finns även till OS9.

Tack! Skall testa det.

VNC funkar mellan så gott som alla plattformar

http://www.realvnc.com

Angående VNC:
Styr macen (och snart även hemdatorn) med min Palm Tungsten T... Fungerar faktiskt rätt bra.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-13 10:14

Jag har inte prövat VNC men lever åtminstone i uppfattningen att det kräver en del mer kunskap vid installationen (rätta mig gärna om jag har fel). Timbuktu kostar en slant men är oöverträffat lätt att installera, konfigurera och använda.

Nove VNC är faktisk rigtigt lätt.. Man startar en server på den dator man vill styra å loggar sedan in med en vnc klient på datorn man styr ifrån.. går på ca 10 min.. å roligt är det oxå..

å det är gratis...

• Oregistrerad
  • 2004-02-13 10:22

Bara att aktivera "fjärinloggning" via Secure SHell

Tackar för alla inlägg. VNC har jag inte testat ännu mellan mac/pc.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-13 10:52

OSXvnc är väldigt enkelt att få igång, och funkar rätt ok.
Det enda problem jag har haft är att tangentuppsättningen blir lite knas, vissa tecken flyttar till andra tangenter.

Då Windows inte har nån Terminal i samma bemärkelse som OS X eller Linux, så kan du ladda hem putty. Detta program låter dig ansluta över SSH till din mac. Via ssh kan du ju sen stönga av starta om, flytta filer etc... de mesta med andra ord.

• Oregistrerad
  • 2004-02-13 15:39
Ursprungligen av Pontus Sörlin:

Det går ju fint att styramacen från en pc med remote desktop. Finns det något sätt att styraen mac från en pc? Så att man t.ex. kan stänga av macen från pc:n.

*retas*

1
Bevaka tråden