Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen iBook - hur synka allt?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen har jag fått en iBook av min arbetsgivare! (det är så man minskar sjukskrivningar egentligen)

Men nu funderar jag på hur jag på smidigaste sätt kan synka mail, filer och liknande mellan iBooken och min gamla PM G4/450. Eller faktiskt - har ni några bra knep öht på hur jag ska utnyttja de här båda datorerna på bästa sätt? Eget nätverk kanske?

/B

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 22:42

Jag kör med det enklaste av enkla för att synka mellan min stationära och min laptop. Steg ett var att koppla ihop datorerna med en ethernetkabel och dra över allt från den gamla datorn till den nya. Sedan bestämde jag mig för att min stationära dator var "huvuddator". Sedan dess har jag arbetat med filerna från den stationära datorn när jag är under täckning av mitt eget AirPort-nätverk och jobbat med laptopen. När jag är på resande fot sparar jag inte något i den ordinarie filstrukturen på laptopen, utan "sparar som" i en speciell mapp som jag kallar "att synka". Sedan när jag är tillbaka hemma ersätter jag filerna på stationära med filerna från "att synka"-mappen. Då och då raderar jag filhierarkin på laptopen och drar över hela faderullan från den stationära igen.

Väldigt smutsigt och enkelt, men för mig funkar det. Länkar, kalendrar, och email fixar sig automatiskt med hjälp av .mac-medlemskap...

PS: Gratulerar till din nya iBook!

BUMP!

måste ju finnas ett bättre/smidigare sätt än så bland alla som har flera datorer på det här forumet...?

/B

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-16 07:29

Min lösning:

En extern LaCie firewiredisk där jag har alla mina dokument, typsnitt osv. Jag jobbar enbart mot den externa disken. Det enda jag använder den lokala disken till är temporär lagring av filer och såklart programinstallationer. I många fall är det oerhört värdefullt att ha mycket disk ledigt internt. När man ska tömma dv-kameran tex.

Mejlen synkar jag genom att bara använda IMAP. Fungerar utmärkt, och jag har fem konton som jag kör det på på lite olika datorer.

Kalendrar synkar jag genom att ha en primär dator för redigering av kalendrarna som jag sedan publicerar på en webdav-server, och synkar till de andra datorerna. Funkar bra.

Som en sista grej har jag både webmejl för alla konton och en vCal-parser på nätet som är kopplad till min webdav-server.

Jag har även en extern 120 GB disk som jag backar upp min lilla externa till varje dag med Synchronize Pro X . Man kan inte vara nog försiktig...

1
Bevaka tråden