God afton!
Jag borde varit i säng för länge sedan, men jag hittade ett program som jag var tvungen att testa lite först. Det heter Dent du midi och släpper man en MIDI-fil på programmets fönster levererar det en mapp med alla spåren i separata filer. Ett VÄLDIGT trevligt användningsområde för dessa filer är att markera allihop och sedan släppa dem i GarageBand. Vips har man importerat sin MIDI-fil! Är man ivrig och trycker "Play" direkt blir man dock besviken, eftersom alla spåren sätts till Grand Piano som default och det låter ganska intressant... Man får snällt sätta sig och byta instrument på spåren först innan det blir användbart.
Personligen kommer jag nog att använda detta utmärkta verktyg för att plocka enskilda spår och då framför allt trummor. Jag har inte tålamod att leta reda på lämpliga loopar ur Apples sortiment (ja, jag har Jam Pack oxå...) utan tycker det är lättare att knycka en grund från någon låt man känner till med samma stuk, för att sedan vid behov pilla vidare i GarageBands MIDI-editor. Detta förutsätter ju förstås att man står ut med MIDI-trummor, samt att filen man knycker från är gjord med lite känsla...
Mycket nöje!
/Göran