Från Computer Swedens förstasida idag:
Kodläcka kan bli positiv
Att delar av Microsofts källkod till Windows NT och 2000 läckt ut på internet behöver inte betyda katastrof. Inte om vänligt inställda personer granskar koden och rapporterar eventuella fel till Microsoft.
Tja, vad ska man säga? Trist för dem att så få är "vänligt inställda" till Microsoft då!
Eller för att hålla en lite allvarligare ton – jag har svårt att tro att den community av oberoende programmerare som tittar på linux-koden skulle börja ägna sin tid åt Windows istället, och jag är tveksam till att särskilt många hackers som jobbar på Windows skulle lägga ner en massa ideellt jobb på att täppa till säkerhetshål åt Microsoft.
Vem är det för det första som ger sig in på att ladda ner källkoden, (och kanske sprida den vidare) med risk för att bli stämd av Microsoft? Jag tror inte den här koden drar till sig den snällaste publiken helt enkelt. Jag vet inte exakt hur de lagar som skyddar Windows ser ut. Det vore intressant att veta om det är
1) olagligt att bara ladda ner och titta på koden,
2) om man ger sig in på olagligheter så fort man ändrar i den, eller
3) om det är först när man sprider den vidare som man begår ett brott.
I de två första fallen kan man ju glömma att någon skulle skicka tillbaka kod med tilltäppta säkerhhetshål till Microsoft. Och även i det sistnämnda fallet, så törs man nog gissa att majoriteten av dem som gett sig in på att ladda ner källkoden via Kazaa eller liknande, inte direkt vill skylta med att de har gjort det. (Med tanke på att man kan dra på sig misstankar i onödan.)
Det är så jag resonerar med hjälp av lite "bondförnuft" i alla fall, men rätta mig gärna om jag tänker fel.