Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows blir Open Source, nästan.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-02-13 16:44

Han verka ha annat att tänka på:

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_6905885.asp

Tur det, kanske.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-02-15 00:05
Ursprungligen av stfm:

Han verka ha annat att tänka på:

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_6905885.asp

Tur det, kanske.

Den ofantliga skada han har orsakat mänskligheten är det inte mer än rätt att han betalar tillbaka lite.

Han borde lägga lite pengar på att vaksinera sitt OS åxå.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-16 09:15

hmm.. synd att det inte vetkar va nått om NTFS i koden.. då kanske linux äntligen fått write stöd på vettigt sätt

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-16 10:30

Buckner: Seriösa linux-utvecklare skulle inte studera den koden med kikare på 500 meters håll ens...

Från Computer Swedens förstasida idag:

Citat:

Kodläcka kan bli positiv
Att delar av Microsofts källkod till Windows NT och 2000 läckt ut på internet behöver inte betyda katastrof. Inte om vänligt inställda personer granskar koden och rapporterar eventuella fel till Microsoft.

Tja, vad ska man säga? Trist för dem att så få är "vänligt inställda" till Microsoft då!

Eller för att hålla en lite allvarligare ton – jag har svårt att tro att den community av oberoende programmerare som tittar på linux-koden skulle börja ägna sin tid åt Windows istället, och jag är tveksam till att särskilt många hackers som jobbar på Windows skulle lägga ner en massa ideellt jobb på att täppa till säkerhetshål åt Microsoft.

Vem är det för det första som ger sig in på att ladda ner källkoden, (och kanske sprida den vidare) med risk för att bli stämd av Microsoft? Jag tror inte den här koden drar till sig den snällaste publiken helt enkelt. Jag vet inte exakt hur de lagar som skyddar Windows ser ut. Det vore intressant att veta om det är
1) olagligt att bara ladda ner och titta på koden,
2) om man ger sig in på olagligheter så fort man ändrar i den, eller
3) om det är först när man sprider den vidare som man begår ett brott.

I de två första fallen kan man ju glömma att någon skulle skicka tillbaka kod med tilltäppta säkerhhetshål till Microsoft. Och även i det sistnämnda fallet, så törs man nog gissa att majoriteten av dem som gett sig in på att ladda ner källkoden via Kazaa eller liknande, inte direkt vill skylta med att de har gjort det. (Med tanke på att man kan dra på sig misstankar i onödan.)

Det är så jag resonerar med hjälp av lite "bondförnuft" i alla fall, men rätta mig gärna om jag tänker fel.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-16 20:29
Ursprungligen av nillon:

Buckner: Seriösa linux-utvecklare skulle inte studera den koden med kikare på 500 meters håll ens...

då får en oseriös gör a det då.
Skiter i vilket, write support utan ful-lösning skulle vara bra

Så länge det inte rör sig om patenterade algoritmer så verkar det faktiskt kunna vara fritt fram att efterapa eventuella funna algoritmer, så länge man inte plankar dem rakt av (vilket är ett brott mot copyrightlagstiftningen). Det brottsliga ligger tydligen i stället i att komma över själva källkoden, men vad jag hört så behövs det bara att någon som läst källkoden postar medvetet vagt formulerade "gissningar" om hur det fungerar. Typ något i stil med "jag har egentligen ingen aning, men jag gissar på att en skrivoperation i NTFS går till ungefär enligt de här principerna..." och så skriver denne sedan i ren text hur det går till. Om någon annan sedan använder de instruktionerna för att implementera en ny NTFS-drivrutin för Linux begår denne tydligen inga lagbrott - åtminstone är det så jag förstått det hela.

btw: Läste nyss att den läckta källkoden nu lett till att ett säkerhetshål i Internet Explorer 5.x upptäckts! Man kan uppenbarligen skapa en bmp-bild med en särskild uppbyggnad (något offsetvärde som skulle ligga över 2^31) som leder till att IE drabbas av buffer overflow och får fullständigt psykbryt. Fram med ritprogrammen nu bara, gott folk!

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-16 12:23

Hehe, "Rapporterar eventuella fel"

Bevaka tråden