- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej hej
Är det möjligt att få Logic att inte markera ett helt spår när man väljer "en rad"?
Tack
Mikael
Inte vad jag vet. Många funktioner som appliceras på hela spåret är ju kopplade till denna funktion, exempelvis solo. Varför vill du kunna göra det, och varför blir det jobbigt att bara klicka bredvid spåret?
/Jont Olof
Trodde inte heller att det fanns något val.
Problemet är (förutom att jag aldrig lär mig) att när jag spelar in röst så brukar jag ha två kanaler och spela in vers på kanal A och sedan vers 2 på kanal B, vers 3 på kanal A igen osv osv.
Om man använder piltangenterna för att byta kanal så markerar den hela raden. Om man sitter och lyssnar igenom vers 4 som är sist i låten och tycker att man borde sjunga om den så brukar jag av en ren reflex se att versen är markerad och trycka delete.
Efter att ha sjungt om vers 4 så lyssnar man igenom hela låten och då märker man att vers 2 (som självklart blev den bästa) helt plötsligt saknas.
Jag är så gott som säker på att jag inte hade det här problemet i Logic 4.81.
Jaja. Får troligen vänja mig med att trycka utanför och sedan trycka på den igen för att få det rätt. Tack dock!
Personligen brukar jag spela in sången sektionsvis, och göra detta i loopläge. Om sångaren då får sjunga samma vers ett tiotal gånger kan man alltid hitta någon tagning som blev bäst. I detta läge skapar Logic nya kloner av sångspåret för varje ny tagning. Sedan repeterar jag proceduren för alla sektioner i låten tills allt är inspelat (detta givet att sångaren inte har specifika önskemål om att få sjunga allt i ett sträck). Det genererar en herrans massa sångspår, men när man sedan går igenom verserna och valt ut den version man vill ha, kan man radera spåren allteftersom. Om man dessutom låter bli att välja "delete files" när frågan kommer upp så har man allt material kvar om man märker att man senare inte är nöjd med resultatet! Jag tycker det är ett supersmidigt sätt att jobba på och det går snabbt som tusan!
Lycka till i alla fall och synd om ditt arbetssätt blir tillstökat! Det är aldrig kul att tvingas lära en gammal hund sitta, det vet jag alltför väl av egen erfarenhet!
/Jont Olof
Personligen brukar jag spela in sången sektionsvis, och göra detta i loopläge. Om sångaren då får sjunga samma vers ett tiotal gånger kan man alltid hitta någon tagning som blev bäst. I detta läge skapar Logic nya kloner av sångspåret för varje ny tagning. Sedan repeterar jag proceduren för alla sektioner i låten tills allt är inspelat (detta givet att sångaren inte har specifika önskemål om att få sjunga allt i ett sträck). /Jont Olof
Hm, du får gärna precisera hur du menar. Menar du att Logic byter kanal vid varje loop? Eller läggs alla inspelningar i en hög och att du sedan själv får dra ut den på egna kanaler innan du börjar lyssna igenon alla tagningar?
Nej, för varje loop så skapar Logic ett nytt track. Men i logic så kan flera tracks vara kopplade till samma ljudobject, dvs motsvarande samma regel på ett mixerbord. På så sätt kan man alltså få tio diskreta spår där varje spår motsvarar en ny tagning och att växla mellan tagningarna görs snabbt och enkelt genom att av-muta det spår man vill höra. Liknande funktion finns också i ProTools, fast där läggs alla tagningarna i lager på samma spår och man väljer mellan tagningarna genom att högerklika på ljudfilen. Båda sätten funkar väldigt bra, men när jag vant mig vid Logics sätt att hantera funktionen trivs jag med att jag "ser" alla tagningar.
En av det största fördelarna med Logic i detta avseende är om man gjort ett gäng sångtagningar där en är perfekt, sånär som på ett eller ett par ord. Då är det bara att leta upp en annan tagning där dessa fraser blivit schysst sjungna och sedan göra lite digital magi i form av klipp och klistra mellan spåren. Detta går att göra i andra system också, men personligen diggar jag Logics lösning.
Lite svamligt kanske, men jag hoppas budskapet gick fram.
/Jont Olof
Jag brukar göra i ordning tex 10 likadana kanaler (EQ; kompressor, effekter etc). Sedan spelar jag in 10 tagningar sång (och växlar mellan spåren för hand). Därefter väljer jag och vrakar, klipper och klistrar tills jag har den ultimata tagningen (tack gode gud för crossfade).
Jag anar dock att din metod gör att jag slipper starta/stoppa och byta kanal för hand. Vilket ju är extra värdefullt om jag spelar in mig själv. Är det så? jag fattar fortfarande inte riktigt hur du menar...
Jag förstår hur det fungerar men inte hur jag får igång det.
Räcker det att sätta REC på Audio 1, klicka i någon magisk knapp och sedan loopa säg 12 bars. Varje gång den loopar så lägger den upp ett nytt spår (Audio 1b?) och sedan ett tredje spår osv osv.
Om det är så så är det ju helt fantastiskt men var ligger den magiska knappen som gör att det börjar spelas in på en ny kanal när det loopas?
Jag förstår hur det fungerar men inte hur jag får igång det.
Räcker det att sätta REC på Audio 1, klicka i någon magisk knapp och sedan loopa säg 12 bars. Varje gång den loopar så lägger den upp ett nytt spår (Audio 1b?) och sedan ett tredje spår osv osv.
Om det är så så är det ju helt fantastiskt men var ligger den magiska knappen som gör att det börjar spelas in på en ny kanal när det loopas?
Korrekt, med skillnaden att om ditt originalspår heter Lead Sång så kommer alla spår i arrangefönstret heta Lead Sång. Och någon "magisk knapp" finns inte, mer än just på och avknappen för cycle. Om du sedan växlar till ljudlagret av environments så kommer du fortfarande bara ha en och samma regel, nämligen Lead Sång som kommer spela upp ljudet oavsett vilken av tagningarna du valt.
Att komma ihåg är att Logic prioriterar spelat ljudspår uppifrån och ner. Detta gör att, om man glömt att radera eller muta en tidigare tagning som då ligger kvar ovanför inspelat material, så spelar Logic fortfarande den gamla tagningen. Om man bara mutar det spåret så är problemet löst.
/JO
Jag brukar göra i ordning tex 10 likadana kanaler (EQ; kompressor, effekter etc). Sedan spelar jag in 10 tagningar sång (och växlar mellan spåren för hand). Därefter väljer jag och vrakar, klipper och klistrar tills jag har den ultimata tagningen (tack gode gud för crossfade).
Om man lägger kompressor och effekter på ett spår och sedan spelar in spelas det in med kompressor och effekter då?
Tänkte väl det.
ConnyW. Om du ändå ska ha samma effekter på alla kanaler vore det inte enklare att slussa alla de 10 kanalerna till en buss och sedan lägga kompressor och effekter på den bussen?
Bussar ger ju endast additiv verkan. Om du exempelvis vill lägga en EQ så får du inte den effekt man normalt söker, även om det självklart går att lösa exempelvis genom att routa alla kanalers output till en given buss.
Edit:
Förlåt, läste ditt förra inlägg lite för snabbt. Du menade väl det jag sa, antar jag
/JO
Tänkte väl det.
ConnyW. Om du ändå ska ha samma effekter på alla kanaler vore det inte enklare att slussa alla de 10 kanalerna till en buss och sedan lägga kompressor och effekter på den bussen?
Jo, i princip skulle jag ju kunna bussa alla kanaler före regel och sedan lägga allt som behövs (kompr, EQ, effekt etc på bussen) men precis som Jont Olov skriver blir det inte samma sak som att ha separata kanaler. Dessutom är det (när leadsång, körer etc är lagda) väldigt enkelt att göra om EQ, ställa nivåer etc på respektive kanal så att det alla olika kanaler ligger bra i mixen. I slutproduktionen ska ju inte allt bussas och då måste jag ju ändå lägga upp allt på separata kanaler.
Då känns Jont Olovs knep som väldigt mycket mer användbart och kommer att bespara mig en massa tid. Ska hem och pröva så fort som möjligt (sitter just nu på en PC-jävel).
/Conny
Precis Conny!
Här följer en utförlig genom gång.
I logic har man audio objects. Dessa representerar kanalerna på ett mixerbord och kan tilldelas olika egenskaper i form av vad de ska göra. Dessa kan vara audio tracks (vanlig regel på mixbord), Logic Instrument, aux-kanaler, busar, outputs osv. Detta är en av anledningarna till att Logic för många anses vara krångligt. Det är också det som ger Logic sin verkliga styrka. Men jag ska inte gräva ner mig i Environment nu. Det viktiga är att veta att ett audio object kan vara en mixregel på ett mixer bord.
I arrange-fönstret skapar du spår som du tilldelar ett audio object och för ljud är detta ett audio track ( till skillnad från exempelvis ett audio intrument om du vill lägga en EVB3). Nåja, det fina med detta är att ljudspåren i arrangefönstret inte är hårdkopplade till en regel i mixern. Flera spår kan alltså vara kopplade till samma kanal (ie lead sång) på mixern.
När du vill spela in första versen, så väljer du bara ditt sångspår, markerar looplängden till första versen och trycker record. Inspelningen kör då tagning efter tagning och för varje ny loop-vända skapas ett nytt spår i arrangefönstret, men alla dessa nyskapade spår (som alla heter Leadsång) pekar mot samma audio object, dvs samma regel i mixern och ovasett vilken av dessa spår som spelar kommer samma inserts, effekter och eq att påverka alla spår. Micket micket trevligt!!
När tagningen är klar kommer man alltså ha, säg, tio spår som alla heter "Lead sång" och som alla pekar på samma regel i mixern. Per default är alla spår utom den sista tagningen mutade, så att plocka fram mute-verktyger är på sin plats. Genom att muta, och avmuta dessa tagningar så kan man alltså enkelt välja vilket spår man tycker passa bäst. Det är också väldigt enkelt att klippa mellan spåren och redigera mellan tagningar (och jag håller med Conny, Crossfades är oumbärligt).
När man sedan har klippt ihop den optimala mixen kan man börja radera tagningar och spår i arrangefönstret ( en lite rättning till mitt eget tidigare inlägg: Alla omtagningar av inspelningen tillhör en och samma ljudfil varför man måste radera alla sångspårens ljudregioner för att få frågan om man vill spara eller radera filen från senaste tagningen) för att städa upp utseendet. En liten varning utfärdas dock.
Obs!
Det finns en bugg i Logic som gör att om man zoomat in så bara några få spår är synliga i höjdled, och sedan börjar radera ljudspår från senaste inspelningen så kan spår som ligger "under" synbart fält i arrangefönstret hoppa till fel spår. Detta kan få konsekvenser om man exempelvis har midi-tracks längre ner som på så sätt hoppar till andra midispår och börjar spela fel instrument. En enkel lösning på problemet är att zooma ut så alla spår syns innan man börjar radera! Här har dessutom Logic en underbar Keycommand som inte finns tilldelad default nämligen Save zoom 1, 2, 3 och recall zoom 1, 2, 3. Dessa fungerar som lagringar och återkallande av tidigare zoom-inställningar och är en funktion som jag inte skulle klara mig utan nu när jag vant mig vid den. Att spara zoom ett till helt utzoomat läge, 2 till halvstort och 3 till extremt zoomat gör att man snabbt kan växla zoomläge utan laggningar när Logic skall uppdatera in och utzoomning. Exelent funktion för folk med lite långsammare datorer.
Hoppas det framgått hur man kan göra!
/Jont Olof
... I arrange-fönstret skapar du spår som du tilldelar ett audio object och för ljud är detta ett audio track ...
...alla dessa nyskapade spår (som alla heter Leadsång) pekar mot samma audio object, dvs samma regel i mixern ...
... Alla omtagningar av inspelningen tillhör en och samma ljudfil varför man måste radera alla sångspårens ljudregioner för att få frågan om man vill spara eller radera filen från senaste tagningen) för att städa upp utseendet.
SUPER!
Vilken kille. jag ska genast öka på din karma.
Ovan ser du dock några saker som gör mig förbryllad. Vilket val ska jag göra på kanalen? Jag ska tydligen inte välja tex "Audio track 12"?! (sitter just nu vid en PC och kan inte kolla i Logic). Jag förstår att alla tagningar pekar mot samma regel på mixerbordet men hur får jag datorn att göra den automatiska switchen så att den spelar in på en ny kanal vid varje loop?
Ok, alla tagningar tillhör samma ljudfil. Men den är ju uppklippt i och med att den börjar om i början på varje tex vers. Är det ändå samma ljudfil? Så om jag raderar den första tagningen, försvinner då alla andra tagningar oxå on jag inte först gör något kommando?
En sak till... Hur talar jag om för datorn vilka olika zoom-lägen jag vill ha? Vilket commando använder jag sedanför att switcha mellan dessa. Låter oxå jäkligt bra. Sitter just nu och för musen upp och ner på skärmen för att zooma in/ut. Man blir jäkligt trött i armen av det. Suck!
/Conny
SUPER!
Vilken kille. jag ska genast öka på din karma.
Tack tack! Det är bara kul om man kan vara till hjälp!
Ovan ser du dock några saker som gör mig förbryllad. Vilket val ska jag göra på kanalen? Jag ska tydligen inte välja tex "Audio track 12"?! (sitter just nu vid en PC och kan inte kolla i Logic). Jag förstår att alla tagningar pekar mot samma regel på mixerbordet men hur får jag datorn att göra den automatiska switchen så att den spelar in på en ny kanal vid varje loop?
Valet av audio track kan vara lite förbryllande. Men om du valt att ett spår är kopplat till ett givet audio objekt och trycker return, så får du ett nytt spår som pekar till samma AO. Användbart om du vill göra motsvarande Loop Rec fast manuellt. Om du trycker ner Ctrl+Shift + Return så får du ett nytt spår som pekar till nästa spår i listan över audio objects. Detta kan dock leda till viss förvirring eftersom Logic inte ser skillnad på olika audio objects. Detta är bra, om man vet hur Logic fungerar, men det kan också leda till stor förvirring. Så länge du har audio tracks som kommer "efter" det spår du nu jobbar på så får du mycket riktigt ett nytt spår med ett nytt track (se bild)
http://homepage.mac.com/jontolof/.Pictures/ChooseATLiten.jpg
Här syns att jag har valt guitarr 1 som mitt audio track. Men efterföljande track är Guitar 10 (också en miss i Logic). Som ni ser i spårlistan så har jag redan gjort Ctrl-Shift-return men det ljudobjekt som skapades var inte Guitar 2 utan Guitar 10. Hade det markerade spåret varit kopplat till Lead Song så hade jag fått ett spår som pekade till något helt annat, kanske ett midiinstrument eller ett Logic instrument. I det läger är det bara att gå in som jag gjort på bilden och välja rätt kanal.
Det är också viktigt att man inte blandar ihop modifiering av spår med modifiering av audio objectet. Se bild 2
http://homepage.mac.com/jontolof/.Pictures/Tracks&AO.jpg
Den röda ringen visar var man väljer Audio Object (dvs exempelvis kanal på mixern) till det givna spåret. Den Gula ringen visar var man modifierar det givna Audio Objektet och således ändrar egenskaperna för regeln på mixern. Detta är viktigt att hålla reda på och en sak som jag ofta strulade med i början.
Ok, alla tagningar tillhör samma ljudfil. Men den är ju uppklippt i och med att den börjar om i början på varje tex vers. Är det ändå samma ljudfil? Så om jag raderar den första tagningen, försvinner då alla andra tagningar oxå on jag inte först gör något kommando?
Ja, det är fortfarande samma ljudfil, men frågan om du vill radera ljudfilen kommer inte upp förrän alla "klipp", dvs alla spår som har information kopplad till ljudfilen, är raderade!
En sak till... Hur talar jag om för datorn vilka olika zoom-lägen jag vill ha? Vilket commando använder jag sedanför att switcha mellan dessa. Låter oxå jäkligt bra. Sitter just nu och för musen upp och ner på skärmen för att zooma in/ut. Man blir jäkligt trött i armen av det. Suck!
För att zooma steglöst använder du Ctrl + piltangenter. För att skapa snabbzoomar så måste du gå in i listan över Key commands och tilldela vissa knappkombinationer till Zoom 1, 2, 3 osv. Detta gör du genom att välja Key Commands undet Logic Platinum. -> Inställningar -> Key Commands. Och i listan söker efter zoom. Där finns Recall Zoom 1 Recall Zoom 2 Recall Zoom 3 samt Save as Zoom 1 osv. Jag har tilldelat F5 till F7 för Recall zoom och Shift F5 till Shift F7 för att spara. Sedan är det bara att gå ur Key Commands och börja spara Zoom lägen. Du zoomar in tills du har rätt zoomläge och väljer sedan den tangentkombination du valt för Save as! Sedan är det bara att växlar järnet mellan olika zoomlägen!
/Jont Olof
Det är också väldigt enkelt att klippa mellan spåren och redigera mellan tagningar (och jag håller med Conny, Crossfades är oumbärligt).
När vi ändå är igång. Hur fungerar crossfades? Har aldrig använt det.
Märks det att jag har kört Logic nästan varje dag sedan 1998?
Kan trycka på rec och stop, det är ungefär allt.
När vi ändå är igång. Hur fungerar crossfades? Har aldrig använt det.
Märks det att jag har kört Logic nästan varje dag sedan 1998?
Kan trycka på rec och stop, det är ungefär allt.
Bland verktygen har du en symbol som ser ut som ett liggande V. När du har två tagningar (ljudfiler) som ligger emot varandra tex om du klippt mitt i sången kan du undvika ett litet knäpp som uppstår i övergången mellan klippen genom att lägga en kort, kort crossfade över de båda klippen. Välj verktyget, klicka i slutet på den vänstra tagningen, håll inne musknappen, dra åt höger, släpp när du kommit en bit in i den högra tagningen. Nu har du gjort en crossfade mellan de båda tagningarna. Värdet på crossfaden (hur lång den är) ser du uppe i vänstra hörnet. Där kan du även dubbelklicka på värdet och ändra det om du vill.
Du änvänder samma verktyg för att göra en in eller ut-fade på en tagning. Det enklaste är att pova sig fram. Det är väldigt enkelt. Genom att ändra lite andra värden kan du även förändra utseendet på kurvan (från rät linje till kurva).
/Conny
Väl värt att notera år också att alla snabbkommandon kan skrivas om efter egna önskemål via Key Commands-listan. Ett tips är dock att vänja sig vid någon standarduppsättning eftersom man annars kan bli förvirrad när man byter studio för exempelvis mix eller påläggsinspelning.