Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer det nya startljud egentligen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under 90-talet så hade ju nästan varje ny modell Apple släppte ett nytt startljud.
Nu har det varit samma i bra många år och missförstå mig inte, det är inget fel på det som används idag. Jag undrar bara lite över vad som hände?

Har ett svagt minne av att "startljuds-manin" på Apple försvann i samma veva som den gode Jobs kom tillbaka vid rodret.

..eller minns jag fel?

hahahaha...

UNDERBART !!!
mera såna här frågor !!!

Jag eftersökte också det för ett par år sedan, men det hela gick tydligen i graven när Jobs styrde upp skutan igen...

Och det hade varit otroligt trevligt att kunna starta datorn och höra "Good morning Dave" från filmen 2001...

Ärligt talat är dagens startljud gräsligt. Ett durackord som låter hemskt. På lite volym får man vekligen reda på att det inte direkt är finlyssning man ska syssla med med dom inbyggda högtalaren. Ljudet är för svårt för det inbyggda. Jag vill inte ha en demo på det varje gång jag ska starta. Nå då kan man dra ner volymen men ska det behöva vara så?

John

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 07:25

(Tar på mig asbestoverallen, stålhjälmen och skyddsglasögonen och gömmer mig djupt nere i bunkern.)

*flamebait ON*

Nej! Rör inte mitt startljud! Apple har tagit bort hundkon, den leende startgubben och gränssnittsljuden. De har satt dit en animerad docka men märkligt nog behållit papperskorgen (som jag aldrig använder).

Vad kommer härnäst? En VIT muspekare? En startmeny? Nä, då kan man lika gärna köra Windows. Mac OS X har blivit mer och mer som Windows: mer och mer komplicerat istället för mer och mer användarvänligt. Vad ska vanliga användare med kommandoraden till? Vad ska de ha fleranvändarsystemet till, och rättigheter?

Jag vill inte ha en massa gadgets och blaffiga menyer. Jag vill ha en rent, avskalat, snabbt, snyggt och användarvänligt gränssnitt utan krusiduller. Om jag vill ha ett segt och otrevligt system med ett blaffigt gränssnitt installerar jag Windows XP.

Naturligtvis överdriver jag, men utvecklingen är oroande. Vart är Macen på väg? Vart är Apple på väg? Quo vadis Apple?

*flamebait OFF*

OK, ni kan börja skjuta nu.

[ 21. Januari 2003, 07:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Och det hade varit otroligt trevligt att kunna starta datorn och höra "Good morning Dave" från filmen 2001...

Jag hade oftast blivit förvirrad och undrat vem Dave är. Dessutom startar jag sällan om (var annan månad?) så hur startljudet låter spelar liten roll.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-01-21 08:53

Ledsen Mondo men om man ska basera ett system på Unix så följer det med några saker som inte går att ändra då. Olika rättighterer och möjlighet till flera användare är bara två av dom. Om man nu ska ta ett sådant system är det då inte bättre att gå hela vägen istället för att försöka stympa det bara för att det ska bli mer "användarvänligt"? Det är redan nu ganska lätt att använda bara man låter bli vissa saker. Jag brukar jämföra det med att köra bil, är du inte bra på bilar ska du inte in under motorhuven, bara tanka, byt olja och kör. Likadant med OSX... man MÅSTE inte vara inne i Terminalen bara för att den finns där

Lägg ett ljudklipp i startup items om ni vill ha unika startljud

Jag tycker startljudet låter som första accordet i Jan Johansens låt "Se på mig"?

MVH Mattias

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-01-21 11:48

Helt klart är det dags för ett nytt startljud.
Det har väl varit samma på alla Power Macar om jag inte tar fel?
Tacka vet jag gamla LC... "Plong!"

1
Bevaka tråden