Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla ihop två datorer med Firewire?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag undrar om man kan kommunicera, överföra filer o likn, mellan två datorer användade firewire...? går det?? tacksam för snabbt svar!!!

Senast redigerat 2004-02-14 23:48

Om du startar den ena datorn som en firewire disk (genom att hålla nere T i uppstart) så är det bara att plugga in en FW kabel, så kommer den datorn upp som en extern hårddisk..

Så du menar? Inte säker på att alla macar går att starta så dock.. har inte lyckats med min PM G3

  • Medlem
  • 2004-02-14 21:58

Du kan tex koppla ihop 2 datorer via firewire och starta om den ena datorn. Håll nera T under uppstart så kommer den att monteras som en hårddisk på den andra datorn. (Gäller Mac).

  • Medlem
  • 2004-02-14 21:59

Hehe, du kan inte varit många sekunder snabbare

Det är en iBook som vill ha lite filer från en PC (win XP)....

  • Medlem
  • 2004-02-14 23:00

Det ska gå att koppla ihop en pc med en mac över firewire. Men då måste du ladda ner ip over firewire till macen (Och då måste du vara registerad utvecklare på apples sida). Xp har inbyggt stöd för ip över firewire (Macens stöd är mycket sämre även med "Ip over firewire"-installerat.

I Panther så finns FireWire-nätverk inbyggt, vet dock inte hur det funkar mot Windows.

Öppna "Systeminställningar...", välj "Nätverk". Gå till popupmenyn "Visa" och välj "Nätverksportinställningar". Klicka på knappen "Ny..." och välj "Inbyggt FireWire". Kan tänka mig att valet "6 till 4" också är relaterat till FireWire om man har en kabel med olika anslutningar i vardera ände.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-15 00:43
Ursprungligen av Christofer:

Kan tänka mig att valet "6 till 4" också är relaterat till FireWire om man har en kabel med olika anslutningar i vardera ände.

Valet »6 till 4« handlar om att ansluta till en dator som har en nätverksadress som följer IPv6-standard från en dator med IPv4.

Varianten med att hålla »T« intryckt vid uppstart borde fungera även mot en Windowsmaskin. Starta upp macen i FWTM (firewire target mode) och koppla in den i pecen med en firewiresladd. Macen uppför sig då precis som vilken FW-disk som helst, och borde (enligt normalt windowsförfarande) kunna monteras utan problem.

Det hela kräver också att pecen har programvara för att läsa HFS/HFS+ installerad.

Ursprungligen av Kalle W:

Valet »6 till 4« handlar om att ansluta till en dator som har en nätverksadress som följer IPv6-standard från en dator med IPv4.

Ahh, där ser man! Man lär sig något nytt varje dag Om jag hade tänkt efter lite så borde jag iofs insett att även om man inte har samma typ av FW-kontakt i ändarna så bör man ju köra samma protokoll :rolleyes:

Ok.. var får man tag i (hfs.. ) saken till windows då?

Ursprungligen av Kalle W:

Valet »6 till 4« handlar om att ansluta till en dator som har en nätverksadress som följer IPv6-standard från en dator med IPv4.

Varianten med att hålla »T« intryckt vid uppstart borde fungera även mot en Windowsmaskin. Starta upp macen i FWTM (firewire target mode) och koppla in den i pecen med en firewiresladd. Macen uppför sig då precis som vilken FW-disk som helst, och borde (enligt normalt windowsförfarande) kunna monteras utan problem.

Det hela kräver också att pecen har programvara för att läsa HFS/HFS+ installerad.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-15 10:26
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Ok.. var får man tag i (hfs.. ) saken till windows då?

Du kan använda tex MacDrive som jag tycker fungerar bra.

har nu hittat pc datorn med över nätverks sladd... flyttar en fil på ca 500 mb och det tar ca 20 minuter?!?!?! why? skulle det gå snabbare med firewire.. och varför är det så segt?

  • Medlem
  • 2004-02-15 01:09

Undrar vad som är problemet när det gäller att implementera ett snabbt IP over Firewire alternativ i OS X. Det inbyggda i Panther är ju inte snabbare än vad de tidiga betaversionerna som kom för flera år sedan var.

har installerat det ocg så... windows hittar nått.. men den döps till Unknown vendor and modell... sen händer det ej nå mer....

1
Bevaka tråden