God afton,
jag sitter här hemma och laddar över allt från min fars Pc till min Mac för att göra en säkerhetskopia innan jag skall lägga in XP på hans maskin. Nå, för formens skull kan det vara bra att veta att jag kör Panther på min iMac och pappa har Win98 på sin...
Till att börja med fungerar det inte dela pappas skrivare med min mac, det vill inte, macen hittar inte drivrutinerna även om de finns där och jag har kört samma skrivare direkt från Macen även om den då hostar och fräser lite, den är nog inte kompatibel till 100% ( det är en Epson EPL-5700L ).
Nå det löser sig ju genom att man sparar i pdf och lyfter över till pappas burk och skriver ut...
Extra jobb, men det står jag ut med... Men så tänkte jag att om jag byter till XP så kanske maskinerna snackar nätverk med varandra och kan börja hälsa lite mer normalt, kanske rent utav skaka hand, eller bärvåg eller vad det nu bli med tanke på att jag kör Airport...
Så jag börjar säkerhetskopiera, till min förskräckelse inträfar då detta att när jag laddar över mappen
StrateGIS 1 och först kontrollerar storleken så säger min mac att mappen är
OBS --> : 506 MB på skiva ( 29'806'151 byte ) och även om jag hade trea i matte så inte ens jag räknar så illa !? Samma mapp när den ligger på min hårddisk är
OBS --> : 31 MB på skiva ( 29'806'151 byte ) och det kan man ju acceptera...
Jag har varit och kontrolerat på PC'n och då är samma mapp 28 MB...
Vad är detta !? Har min älskade Mac feber, gula hund, ebola !?
Eller är det en sådan skillnad i systemens uppfattning av "byte" !?