Ehhh, du menar synka mot vad då ... ? Adressboken går ju mot Palm och telefon (även om iSync inte är når bra synkalternativ tycker jag)
Med jämförelsen till Adressboken menade jag att den "öppna" lösningen (med en applikation och en systemdatabas) innebär att även andra program kan läsa/skriva till databasen (som tex Mailsmith). Adressdatabasen är inte låst till Apple's program på samma sätt som iSync är.
Jag tycker att det skulle vara bättre om iSync var en systemfunktion som andra program (med synkbehov) kunde utnyttja, tex så använder jag Entourage och måste då synka mot min T610a mha av Mobilesync (ett fristående program). Om isync var "öppet" så kunde istället MS (eller kanske Salling) skriva en plugin just för Entourage så att man kan synka det programmet via iSync. Det blir smidigare att kunna synka allt via ett program - ett klick.
Även andra program skulle då relativt enkelt kunna utnyttja synkfunktion mot olika tillbehör som iPod, mobbe, Palm, pocketPC etc genom att programmera plugins... ungefär som Conduits fungerar i Hotsync.
(BTW, varför gillar du inte iSync?)