Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Word

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gott folk

Jag har installerat en helt fräsch Office 2001 på min mac PBG3 (MacOS 9.2.2). När jag startar Word och skriver en kort (max tio ord) blajtext och väljer Verktyg:Stavning och Grammatik så får jag detta till svar:

Jag har provat att tilldela Word 50 meg extra - ingen bättring.

Jag har kollat att Teckenkonvertering (i Tillägg) är samma version som Teckenkonvertering-filerna. (S1-1.6)

Det enda jag inte kollat (vet inte hur) är att "rätt språkfiler" är installerade. Men med tanke på att jag installerat för bara någon timme sedan känns det inte speciellt troligt att jag (eller någon annan) lyckats strula till det där.

Vad tusan är det som är fel, och vad ska göras för att lösa det? Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 17:01

Ligger Office-mappen i programmappen eller direkt på hårddisken? Office gillar inte parenteserna i mappnamnet Program (Mac OS 9) eller Applications (Mac OS 9) utan vill vara direkt på hd:n. Kolla det!

Kolla också att du inte har ett "utländskt" Teckenkonverteringstillägg. Text Encoding Converter. M.a.o. du får inte ha 2 upplagor av detta tillägg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ligger Office-mappen i programmappen eller direkt på hårddisken? Office gillar inte parenteserna i mappnamnet Program (Mac OS 9) eller Applications (Mac OS 9) utan vill vara direkt på hd:n. Kolla det!

Det visade sig att detta förslag - som vid första anblicken verkar precis hur fånigt som helst! - var EXAKT vad som behövdes! Uppenbarligen stod inte mondo65 för fånigheten, det var Microsoft som bidrog med den...

Hur som helst - stort tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-14 22:46

När du ändå är i farten kan du fixa ett annat välkänt problem. Se till att du inte har dubbletter av textkonverteringsfilerna. Finns i mappen System Folder : Text Encodings i ett amerikanskt system. (Vet inte vad det heter i ett svenskt system.)

Det ska bara finnas 15 filer i mappen, och alla ska vara på engelska eller svenska. Spara den senaste versionen av filerna, dumpa resten. Jag har v 1.6, alltså för Mac OS 9.2 US, på min dator.

Jag tror att dubbletterna installeras av Internet Explorer eller Outlook Express.

Du ska ha följande filer där och inga andra:

Arabic Encodings
Central European Encodings
Chinese Encodings
Chinese Encodings Supplement
Cyrillic Encodings
Greek Encodings
Hebrew Encodings
Indic Encodings
Japanese Encodings
Korean Encodings
Symbol Encodings
Thai Encodings
Turkish Encodings
Unicode Encodings
Western Language Encodings

  • Medlem
  • 2003-09-20 17:41

Jag tackar oxå ödmjukast.

1
Bevaka tråden