- Gäst
- Oregistrerad ●
Tror ni att Apple kommer att slå ihop sig med tex IBM i framtiden?Vad jag fårstår så samarbetar de ju just nu,eller vad det heter.
Jag har ingen aning själv,men det vore intressant att höra vad ni tror/tycker.
Det viktigaste för mig är att Apple inte går i konkurs,så jag fortfarande kan spela in musik och njuta.
Nå?Vad sägs?
David
Kort svar: Nej.
Lite längre svar: Jag tror inte att Apple kommer att slå sig ihop med något annat företag annat än att de eventuellt fortsätter med att köpa upp mindre företag. IBM skulle inte ha så mycket att vinna på att köpa upp Apple tror jag. Dels skulle det rimma illa med deras allmänna inriktning, och dels tror jag att IBM har mer att tjäna på att vara leverantör åt ett innovativt Apple som säljer många av deras processorer. Apple går väl i övrigt med riktigt bra vinst och har en ordentligt tilltagen buffert, så det ska mycket till innan de skulle tvingas i konkurs.
Det är högst osannolikt att Apple kommer att slå ihop sig med något företag och framförallt inte IBM. Apple och IBM är två helt olika företag i avseende på deras affärsidé. Apple är ett inovativt företag som värdesätter design, användarvänlighet, funktion och nu på sista tiden (med Unix i botten ) även kraftfullhet. IBM däremot har många olika segment inte minst inom mjukvarusektorn. Jag kan bara spekulera var IBM's affärsidé kan vara men jag skulle gissa att det bl.a. är att vara ledande inom toppteknologi, att ha helhetslösningar för industriell-IT, ... och liknande.
Svar: Nej, Apple kommer inte att slå ihop sig med något företag, i alla fall inte inom en överskådlig framtid.
Det är högst osannolikt att Apple kommer att slå ihop sig med något företag och framförallt inte IBM. Apple och IBM är två helt olika företag i avseende på deras affärsidé. Apple är ett inovativt företag som värdesätter design, användarvänlighet, funktion och nu på sista tiden (med Unix i botten ) även kraftfullhet. IBM däremot har många olika segment inte minst inom mjukvarusektorn.
Låter lite som Volvo och Ford, eller Saab och GM...
Låter lite som Volvo och Ford, eller Saab och GM...
Det är inte helt omöjligt men jag tror i alla fall att det är ganska osannolikt.
Volvo, Ford, SAAB och GM har alla samma affärsidé det är väl därför Ford och GM endast har köpt bilsegmentet från Volvo respektive SAAB.
Apple däremot skiljer sig ganska mycket från IBM vad det gäller affärsidén. Men men man ska aldrig säga aldrig därför har jag reviderat mitt "högst osannolikt" till "ganska osannolikt".
Apples buffert minskar ju förvisso hela tiden, den ligger nu på ca $4,8 miljarder. För ett par år sedan ( 5 eller 10, minns inte) hade dom 15 miljarder i sin krigskassa. Så om det fortsätter i samma takt så lär nog Apple behöva IBM eller något annat företag som kan backa dom finansiellt om ett par år. Tyvärr.
Apples buffert minskar ju förvisso hela tiden, den ligger nu på ca $4,8 miljarder. För ett par år sedan ( 5 eller 10, minns inte) hade dom 15 miljarder i sin krigskassa. Så om det fortsätter i samma takt så lär nog Apple behöva IBM eller något annat företag som kan backa dom finansiellt om ett par år. Tyvärr.
Det där stämmer ju inte Apple har haft en relativt konstant summa i sin "krigskista" dom senaste åren i alla fall om man räknar i dollar. Räknat i kronor så har det ju dock varierat en hel del.
Tycker själv att Apple för några år sedan borde ha investerat en del av sitt kapital för att expandera sin marknadsandel men det kanske är på gång nu när alla tecken börjar stå på Apples sida.
Det där stämmer ju inte Apple har haft en relativt konstant summa i sin "krigskista" dom senaste åren i alla fall om man räknar i dollar. Räknat i kronor så har det ju dock varierat en hel del.
Inte enligt denna mannen: http://workingknowledge.hbs.edu/pubitem.jhtml?id=3877&t=marketing
Jag läste artikeln nu - du läste fel: Artikelförfattaren nämner att Apples omsättning har sjunkit till cirka 6 miljarder dollar ifrån 12 miljarder 1992.
Bra artikel dock!
Jag läste artikeln nu - du läste fel: Artikelförfattaren nämner att Apples omsättning har sjunkit till cirka 6 miljarder dollar ifrån 12 miljarder 1992.
Bra artikel dock!
Så var det kanske Ber om ursäkt. Men jag tycker att min poäng står kvar ändå, det går betydligt sämre för Apple idag än vad det gjorde för 10 år sedan, och frågan är om de kan överleva med den affärsmodell de använder sig av idag (frågan ställs och försöks svaras på i artikeln som du ser) utan att slå ihop sig med någon annan.
Q: What do you think of what Jobs calls the BMW strategy for the Mac, where you sell a product at a pretty good profit margin to a core group of loyal users and you don't talk much about market share?
A: A: Over the long run, no. There are two primary reasons for it. Unlike BMW, which can sell at an enormous premium relative to the core market, 200, 300, 400 percent, Apple's products, while still highly differentiated, have a very hard time selling at a huge premium relative to the core PC market. So problem number one is that PCs have been closing the gap with Apple and are much cheaper. As a consequence Apple continues to find pressure on its prices, which makes it harder for them to sustain a big premium over time. This is why Apple has barely generated any real profits out of its core Mac business in the last three years. Their huge cash horde (about $4.5 billion) was largely generated during the boom, and since that time, they've continued to lose share.
Så var det kanske Ber om ursäkt. Men jag tycker att min poäng står kvar ändå, det går betydligt sämre för Apple idag än vad det gjorde för 10 år sedan, och frågan är om de kan överleva med den affärsmodell de använder sig av idag (frågan ställs och försöks svaras på i artikeln som du ser) utan att slå ihop sig med någon annan.
Q: What do you think of what Jobs calls the BMW strategy for the Mac, where you sell a product at a pretty good profit margin to a core group of loyal users and you don't talk much about market share?
A: A: Over the long run, no. There are two primary reasons for it. Unlike BMW, which can sell at an enormous premium relative to the core market, 200, 300, 400 percent, Apple's products, while still highly differentiated, have a very hard time selling at a huge premium relative to the core PC market. So problem number one is that PCs have been closing the gap with Apple and are much cheaper. As a consequence Apple continues to find pressure on its prices, which makes it harder for them to sustain a big premium over time. This is why Apple has barely generated any real profits out of its core Mac business in the last three years. Their huge cash horde (about $4.5 billion) was largely generated during the boom, and since that time, they've continued to lose share.
Fast för tio år sedan så kostade ju en någorlunda välutrustad powermac runt 50.000 och då sålde ju Apple "egna" skrivare kameror och bild läsare för några miljarder.
BMW och Apple går ju att jämföra på många sätt men Apple skulle behöva en underdivision typ "Jr. Apple" som bara riktar sig till den breda massan precis som vissa bilbolag som utnyttjar sin kostsamma forskning och utveckling för att tillfredställa olika användares önskemål och budget genom olika bilmärken byggda på samma grunder.Förstår inte varför Apple inte satsat några miljarder på just detta
ett yngre och hungrigare dotterbolag skulle kunna gå in på marknader som Apple själva inte tycker det är "värt" att gå in på men ändå är enorma.
Apple's största "problem" är att dom hittills envisats med att behålla sina höga marginaler trots att konkurrensen förändrats på senare år vilket betytt minskande marknadsandel för varje dag.
Tycker det verkar gå åt rätt håll iaf.. hur man än räknar så är det en hel massa kontanter..
Apples kassa:
January 14, 2004 - $4.8 billion
July 16, 2003 - $4.5 billion
April 16, 2003 - $4.5 billion
January 15, 2003 - $4.4 billion
October 16, 2002 - $4.3 billion
July 16, 2002 - $4.3 billion
January 16, 2002 - $4.4 billion
July 17, 2001 - $4.2 billion
April 18, 2001 - $4.1 billion
January 17, 2001 - $4 billion
Som svar på frågan tror jag inte dom kommer slå ihop sig med nåt annat företag inom en överskådlig framtid, finns ingen anledning.
Personligen så tror jag att Apple kommer att gå om Microsoft i framtiden.
Men detta kommer ta länge, länge och mycket länge.
Skulle chansa att Microsoft kommer förlorat sin marknad om cirka 70 år.
Det kan man knappast säga, tekniken kommer ha gått fram så mycket om 70 år så jag tror inte ens att man använder datorer i den form de nu har.
Tror att iPod, iTMS och liknande "prylar" snyggt integrerade med Mac datorerna är Apples framtid.
Att gå över till OpenSource prylar måste ju ha kapat utvecklingskostnaderna markant, nu behöver
de ju bara packetera dem snyggt och integrera dem med allt coolt som de hittar på!
Men Apple måste hitta fler inkomstkällor än enbart datorer då PC maskinerna blir bara billigare och billigare
vilket gör det svårt att bygga coola men dyra datorer...
Ja, vad ska man ta betalt för? Datorerna får inte kosta något, program får inte kosta något. Apple får inte göra vinst på datorerna. Även M$ har bekymmer: Linux + OpenOffice är ett svårslaget alternativ till deras kassakossor.
Ur den synvinkeln är iPod helt rätt, för "hårda" tillbehör får kosta! Även M$ satsar ditåt, med Xbox.
Ja, vad ska man ta betalt för? Datorerna får inte kosta något, program får inte kosta något. Apple får inte göra vinst på datorerna. Även M$ har bekymmer: Linux + OpenOffice är ett svårslaget alternativ till deras kassakossor.
Ur den synvinkeln är iPod helt rätt, för "hårda" tillbehör får kosta! Även M$ satsar ditåt, med Xbox.
MS har ju visserligen förlorat mellan 20 och 50 miljarder kronor på X-Box på bara några år genom sina subventioner.
MS kassako är ju mjukvaran/OSet
Apple's kassako skulle kunna ha varit OSX om dom hade expanderat användarbasen. Ipod är en bra Apple produkt , men hade Apple lagt ner lika mycket jobb på att marknadsföra sina datorer och OSX som dom lagt ner på iPoden dom senaste åren , så skulle Apple ha tjänat betydligt mer i reda pengar. Genom uppgraderingar o.s.v.. Marginalerna på mjukvaror är ju betydligt bättre än på hårdvaror.