Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett gäng nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 22:29

Finns det något snabbkommando för att byta inmatningsspråk i OS X?

Vart ligger cashfilerna till Safari? Behöver hämta några QT-filer som var på en hemsida.

Jag skulle behöva ett enkelt litet program som kan spela in ljudfiler från mikrofonen i min iBook, gärna komprimerade. Finns det något som följer med OS X, eller något freeware som man kan ladda hem?

Är det verkligen bara att dra applikationer till sopkorgen när man vill avinstallera dem? Brukar inte installationsprogramen lägga filer på andra ställen och göra massa andra hemskheter?

1) Gå till "Systeminställningar..." klicka på "Internationellt" och välj "Indatameny". Klicka på "Alternativ..."-knappen. Där kan du aktivera och avaktivera funktionen. Språken den hoppar mellan är de som är markerade i "Indatameny" som du passerade innan.

2) ~(användarmapp):Bibliotek:Caches:Safari Vet inte riktigt vilket format filerna sparas i, men det ser ut som en salig röra Om du kan lite HTML och lyckas luska ut den direkt adressen till filen så kan testa t ex Deep Vaccum (gratis) för att dra ner filen. Om man känner att man vill lätta plånboken lite kan man även köpa QuickTime Pro som då tillåter att man sparar ner filmer (om inte den som skapat QT-filen valt bort möjligheten).

3) Audio Recorder är ett litet gratisprogram som spelar in ljud och alternativt sparar som MP3.

4) De flesta installationsprogam har tyvärr ingen avinstallerarfunktion. Oftast kan du bara dra dem till papperskorgen, men passa även på att göra en sökning i "Bibliotek"-mappen på programnamnet. Då kan du hitta en del filer som annars bli kvarlämnade.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 23:43
Ursprungligen av Christofer:

2) ~(användarmapp):Bibliotek:Caches:Safari Vet inte riktigt vilket format filerna sparas i, men det ser ut som en salig röra

Ja, där var det inte lätt att hitta nått...

Men tack för alla svaren. Det blir definitivt karma för det där!

• Medlem
  • 2004-02-16 23:25

Kolla båda "Biblioteken". Jag tycker det dräller av filer lite här och där när man installerar en del program, långt ner i biblioteket.

Skrivarproblem

Jag har precis installerat OS X 10.2.3 på en beige G3 333 MHz men får inte min laserskrivare att fungera. Den fungerade i system 9.1 precis innan jag installerade OS X. Laserskrivaren är en LaserWriter Select 360 utan faxkort.
Vad gör jag?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-17 09:03
Ursprungligen av janbergstedt:

Jag har precis installerat OS X 10.2.3 på en beige G3 333 MHz men får inte min laserskrivare att fungera. Den fungerade i system 9.1 precis innan jag installerade OS X. Laserskrivaren är en LaserWriter Select 360 utan faxkort.
Vad gör jag?

Jag tror tyvärr inte att du kan få den att fungera. Det finns inga drivrutiner för skrivare med LokalTalk/Seriel anslutning i OS X.

Vad gör jag?

CUPS (Common Unix Printing System) som finns med Panther (och kan laddas ner separat också) stöder den. Fast hur du skall få OS X att känna igen den.. Det vet jag tyvärr icke.

Den klassas lite som "antik". Även om det är en fullt fungerande laserskrivare.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-17 14:17
Ursprungligen av Christopher Anderton:

CUPS (Common Unix Printing System) som finns med Panther (och kan laddas ner separat också) stöder den. Fast hur du skall få OS X att känna igen den.. Det vet jag tyvärr icke.

Den klassas lite som "antik". Även om det är en fullt fungerande laserskrivare.

Problemet är att CUPS har drivrutiner till skrivaren. MEN du kan inte få OSX att prata LokalTalk med skrivaren och då spelar det ingen roll om du har en drivare för den eller inte.
Jag har själv försökt med att koppla den igenom LokalTalkBridge till EtherNet och visst, jävlas man kan man få det att fungera något sådär. Men bra går det inte och att få tag på en gammal LokalTalkBridge är inte det lättaste...

LocalTalk heter det.. orkar inte ändra.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-17 14:19
Ursprungligen av dala:

Finns det något snabbkommando för att byta inmatningsspråk i OS X?

Angränsande fråga: Hur får man OS X att sluta byta inmatningsspråk ideligen? När jag jobbar i Photoshop märker jag ibland hur vissa kortkommandon lägger av, som att zooma med cmd + + eller cmd + -. Svaret får jag när jag går in under inmatningsspråk och märker att USA-tangentbord kryssats för och nu strulat till allt. Kan jag helt stänga av övriga inmatningsspråk? Antar att snabbkommandon för att zooma (cmd + mellanslag / cmd + alt + mellanslag) ställer till det.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-17 15:06
Ursprungligen av skamuel:

Angränsande fråga: Hur får man OS X att sluta byta inmatningsspråk ideligen? När jag jobbar i Photoshop märker jag ibland hur vissa kortkommandon lägger av, som att zooma med cmd + + eller cmd + -. Svaret får jag när jag går in under inmatningsspråk och märker att USA-tangentbord kryssats för och nu strulat till allt. Kan jag helt stänga av övriga inmatningsspråk? Antar att snabbkommandon för att zooma (cmd + mellanslag / cmd + alt + mellanslag) ställer till det.

I OS X 10.3 är det följande:
Programinställningar --> Internationellt --> Indatameny --> Alternativ --> Klicka ur Genvägar.

Ännu fler nybörjarfrågor

Hej!

Jag har installerat system Mac OS X 10.2.8 på min beige G3:a. Jag installerade över system 9.1. Precis innan jag installerade Mac OS X kontrollerade jag att min skrivare, LaserWriter Select 360 fungerade, och det gjorde den. Den är sammankopplad med datorn med en nätverkskabel. Jag har Adobe PS 8.7 installerad. Nu får jag ingen kontakt med skrivaren alls. Ikonerna för olika appleskrivare syns när jag i OS X försöker installera skrivaren.
Finns det någon lösning på detta problem?

Jag ser att jag redan fått svar på min fråga... så är det att vara nybörjare. Jag har letat på Apples hemsida efter CUPS men hittar ingenting. Några tips om var jag kan hitta detta?

Jag ser att jag redan fått svar på min fråga... så är det att vara nybörjare. Jag har letat på Apples hemsida efter CUPS men hittar ingenting. Några tips om var jag kan hitta detta?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15970
http://developer.apple.com/darwin/projects/printing/

Men som sagt. Skrivaren du använder är gammal, och använder sig av en koppling som är antik och inte stöds av OS X. Nästan lättare att skaffa en gammal dator och ha som printserver.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 21:51

Vet ni om det finns någon tangent att hålla inne när man klickar på en länk i Safari som får länken att öppnas i ett nytt fönster? (Alltså inte att ctrl-klicka eller högerklicka och välja "Öppna i nytt fönster".)

håll ner "äpple" när du trycker på en länk så öppnas den i ny tab, det är ju ännu bättre än ett nytt fönster..

vad gäller att ändra inmatningsspråk snabbt så är kortkommandot "option"+"äpple"+"space". då växlar man mellan de språk som valts under international i system preferences.

/A

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 22:08
Ursprungligen av wwwandi:

håll ner "äpple" när du trycker på en länk så öppnas den i ny tab, det är ju ännu bättre än ett nytt fönster..

Tack för äpple/kringla tipset! Fast för mig öppnas det ett nytt fönster. (Som jag ville!:))

Ursprungligen av dala:

Tack för äpple/kringla tipset! Fast för mig öppnas det ett nytt fönster. (Som jag ville!:))

i explorer blir det ett nytt fönster. fine.

i safari (1.2 v125) på min PB blir det en ny tab.
i safari på din burk blir det ett nytt fönster. wierd.

nog för att osx är intuitivt. men att den gör exakt som
användaren helst önskar är ju snudd på fantastiskt.

Ursprungligen av wwwandi:

nog för att osx är intuitivt. men att den gör exakt som
användaren helst önskar är ju snudd på fantastiskt.

Eller så beror det på hur det ser ut i Safaris inställningar, men det låter ju inte som en lika intressant förklaring

Ursprungligen av Christofer:

Eller så beror det på hur det ser ut i Safaris inställningar, men det låter ju inte som en lika intressant förklaring

det begriper vi väl. förstör nu inte stämningen här inne.
messerschmitter! ( eller vad det heter. ; )

1
Bevaka tråden