Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig, tack!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 21:12

Hej!

Väntar just nu på min första mac på ett väldigt långt tag, nämligen en ibook G4.

Har dock en del frågor som jag skulle vilja få besvarade (som apples-support inte bryr sig om att svara på)

1. Vad behövs för att koppla ibooken till, dels en tv-apparat, men även en extern datorskärm? Det finns väl adaptrar som man måste köpa va, var hittar jag dessa?

2. Någon som har ett tips på en billig och bra mus, samt datorväska som jag kan ha till ibooken? (väskan ska mer vara som ett skydd då jag lägger den i min ryggsäck) Har för mig att jag har sett någon diskussion om en väska som har dykardräktsmaterial, men hittar inte den. Är det den bästa för det ändamålet, eller finns det någon bättre?

3. Följer iLife 04 med datorn?

jättetack till den som orkar svara på mina frågor

iBook till TV: AV kabel kan du köpa via Apple Store. Den stoppar du in i datorn och i den andra änden finns en gul, röd och vit sladd. Dessa tre skall in i TV:n. Fungerar väldigt bra/lätt.

Mus: Älskar personligen Apples egna mus. Köp den vita med eller utan blåtand, har samma färg som din iBook. Vill du har fler än en knapp eller ett scrolljul får du åka till Siba eller andra återförsäljare för ett inköp.

Extern skärm: Sladd för att koppla till extern skärm fäljer med datorn. (Tror det är från iBook till VGA, men är inte helt säker)

Väska köpte jag på Apple Store till min PowerBook. Specialsydd för min 15" PB. Titta om det finns liknande för iBook.

iLife följer med, dock vet jag inte om det följer med på CD-skiva

Hoppas detta hjälper.

Ursprungligen av Randall:

iLife följer med, dock vet jag inte om det följer med på CD-skiva

Fyller i med att iLife levereras tillsammans med iBooken dels på en DVD (med GarageBand), och en CD (utan GarageBand).

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 21:24

1. Teveadapter vet jag inte om det följer med - men kostar annars några hundringar.
Bildskärmsadapter för extern skall ingå (om det är för analog eller digital signal vet jag inte)
Båda dessa saker står i produktinfon på applestore om du är nyfiken

2. Mus kan du ta vad som helst (usb). Finns ju massa från små konstiga till stora konstiga med femhundrafjorton knappar.
Hittar du ingen skoj väska på macoteket.se ?

2. Skall det väl göra med alla datorer levererade efter 1februari. Är inte hundra på datum, men även det står att läsa på apple.se

Kan väl få ett litet tack fast jag inte svarade så bra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 21:33

1. På iBooken sitter en sk mini-VGA-port (för att spara fysisk plats antar jag). Adapter för att koppla in vanlig VGA-skärm medföljer.

2. Om du inte äe en av de många som hatar Apples puck-mus så kan du nog få tag på en billigt eller gratis på tex ..........nu.
Om du (som jag) vill ha en treknapparsmus med scrollhjul, så är nog den enklaste och billigaste en helt vanlig (URL=http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49684&group=normal&stamp=1077051988&extended_info=290126]Logitech Pilot Wheel Mouse[/URL].

3. iLife '04 kostar pengar, men medföljer alla nya datorer. Steve Jobs sa det på keynote och jag har för mig han sa "starting TODAY." (På keynote 7 januari sa han det).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 21:40

För att koppla ihop iBook till en TV måste du som sagt köpa en TV-adapter från Apple. Den ena änden kopplar du in i iBooken och i den andra änden finns två uttag, en S-video utgång och en kompositvideo utgång. S-video är en sladd som har en kontakt i ena änden och tre kontakter i andra änden (röd, gul, vit). Fråga i vilken Radio/TV butik som helst, så får du rätt modell. Kompositvideo är en enda enkel sladd som du kopplar in i TV:ns antenningång.

Edit: Du behöver bara använda en av dessa lösningar. Adapter + S-video eller adapter + komposit.

Du letar förmodligen efter en "sleeve" (modellen på väskor kallas så) till iBooken. Sök på internet eller kolla i MacWorlds annonser så hittar du olika modeller. Annars kan du göra en egen av silvertejp och liggunderlag. Sök på forumet så hittar du beskrivningen.

vettigaste sleeven jag stött på är just den i "dykardräktsmaterial" aka neopren.
kika på sidan två i följande pdf: http://www.tucano.it/ITA/PDF_inglese/pdf/BAGS%20PDF/30_32_bags_neoprene.pdf

vettigaste av den anledningen att den passar som handen i handsken, (eller som smör i solsken?) på din ibook eller min powerbook.

tucanos sleeve hittar man på/hos/i applestore eller någon av apples återförsäljare

good luck!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 22:03
Ursprungligen av wwwandi:

passar som handen i handsken, (eller som smör i solsken?)

Totally off topic...

handen i handsken = passar mycket bra
som smör i solsken = populärt (försvinner fort)

(OBS: Detta är min tolkning av dessa ordstäv.)

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 22:07

Tack för alla svar!
och ja, smör passar inte i solsken.

men kan vara bra i handsken om den är aningen trång.. men huruvida det i sin tur är bra i solsken det vet jag inte. oftast behövs inte vantar om solen skiner, åtminstone inte i skåne. det här är så off topic att jag säger godnatt. och förlåt.

Ursprungligen av oskarrr:

jättetack till den som orkar svara på mina frågor

Du har redan fått ett gäng bra svar, så jag bara kompletterar lite:

1) Det följer med en adapter för att ta göra om iBookens mini-VGA-port till en vanlig VGA-port så att du kan ansluta en extern skärm. Den ser ut såhär:

Vill du ansluta till tv behöver du en Apple Videoadapter som i dagsläget kostar 219 kr på Apple Store och ser ut såhär:

Från den kan du sen ta ut signalen som kompositvideo eller s-video och skaffa en lämplig kabel för att ta denna signal vidare till tv:n (här finns några bilder på kablar).

3) Om du inte få iLife med datorn (folk har rapporterat att de fått nya macar nyligt utan iLife 04) så får du beställa programmet till självkostnadspris (dvs betala för frakten endast).

Meddelande till administratörerna på 99mac: slå på IMG-taggar i detta forum, tack!

Nätverksbyggande

Hej igen!

Tack för hjälpen med mitt förra problem, som dock kvarstår.

Jag har en likadan beige G3 som jag nu byggt en närverk av. Den nya har system 9.1 och är sammankopplad via en Ethernetrouter (?). På den gamla är det inga problem att få tag i hårddisken till den dator med system 10.2.8, det gör jag via väljaren och AppleShare.
Men tvärtom... Hur får jag tag i den andra datorn i system 10.2.8? Kommer jag åt den så kommer jag åt min stenåldersskrivare också (LaserWriter Select 360). Hoppas jag...

TV till Mac - går det?

Alla anvisningar går ut på att koppla Macen till en TV bl a för att visa DVD. Min fråga är går det att koppla t ex videobandspelare till Macen. Vilka kablar fordras och hur gör man. På macsupporten står det (som vanligt) att allt går men ite HUR. Har en PB G4 med en Apple 20" disply kopplad vid DVI adapter.

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 19:29
Ursprungligen av hoken1397:

Alla anvisningar går ut på att koppla Macen till en TV bl a för att visa DVD. Min fråga är går det att koppla t ex videobandspelare till Macen. Vilka kablar fordras och hur gör man. På macsupporten står det (som vanligt) att allt går men ite HUR. Har en PB G4 med en Apple 20" disply kopplad vid DVI adapter.

Finns ingen kontakt direkt för s-video eller antennsignal…
Vad man gör är att man använder FW-porten och en lådda utanför (inlife, macoteket, sosdata m.fl. har säkert massa olika) som förvandlar s-videosignalen till en signal för datorer (mpeg2 ex.v.).

Ursprungligen av Pär:

Finns ingen kontakt direkt för s-video eller antennsignal…
Vad man gör är att man använder FW-porten och en lådda utanför (inlife, macoteket, sosdata m.fl. har säkert massa olika) som förvandlar s-videosignalen till en signal för datorer (mpeg2 ex.v.).

..Och vad är FW-porten för nåt och var sitter den frågar dumstrut

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-27 20:26
Ursprungligen av hoken1397:

..Och vad är FW-porten för nåt och var sitter den frågar dumstrut

Firewire port, nästan som USB...

1
Bevaka tråden