Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från ikon till avatar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-02-18 16:13

Hur gör man en tillräckligt liten, enl 99Mac's statuter alltså, avatar från en ikon?

Det lättaste är att öppna ikonen i något bildbehandlingsprogram t.ex GraphicConverter (sök på versiontracker.com) och helt enkelt förminska bilden till rätt antal pixlar, dra även ner kvaliteten lite för att göra filen så liten som möjligt om det behövs.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-02-18 16:23
Ursprungligen av macspock:

Det lättaste är att öppna ikonen i något bildbehandlingsprogram t.ex GraphicConverter (sök på versiontracker.com) och helt enkelt förminska bilden till rätt antal pixlar, dra även ner kvaliteten lite för att göra filen så liten som möjligt om det behövs.

Det har jag nog försökt. Kvaliteten blir dock undermålig med en massa svarta sorgkanter, både i GC neddraget till 64 x 64 pixlar och rel lågupplöst.
Då ikonen är så pass frän vill jag om möjligt känna igen som avatar.

Testa IconGrabber. Dra och släpp filen på programfönstret. Ikonerna öppnas sedan i Förhandsvisning/Preview där du exporterar den valda ikonen i ett format som klarar transparens, t ex Photoshop-format. Skala sedan ner i bilden i ett bildbehandlingsprogram. Då ska du förhoppningsvis slippa alla svarta kanter.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-02-18 19:33
Ursprungligen av Christofer:

Testa IconGrabber. Dra och släpp filen på programfönstret. Ikonerna öppnas sedan i Förhandsvisning/Preview där du exporterar den valda ikonen i ett format som klarar transparens, t ex Photoshop-format. Skala sedan ner i bilden i ett bildbehandlingsprogram. Då ska du förhoppningsvis slippa alla svarta kanter.

Där satt den!! Hell Christofer!

Eller:

Förstora ikonen till lagom storlek i Finder. Tryck shift-cmd-4 och dra en rektangel runt bilden. Konvertera PDF'en till JPG med preview.

Ciryon

Jag lyfter denna urgamla tråd och frågar om det finns något program som gör det IconGrabber gjorde? Jag tänkte snickra några egna ikoner för att ha till ett par backupscript och tänkte utgå från bland annat ikonen för hemmamappen och iPhoto.

Det duger inte riktigt att dra en rektangel runt ikonen då genomskinligheten inte följer med. Förslag?

Edit: Jag kan förtydliga genom att säga att IconGrabber inte verkar finnas längre. Inte ens domännamnet enigmarelle.com är registrerat längre.

FastIcns är oöverträffad och kan konvertera till Leopards stora ikoner. http://projects.digitalwaters.net/index.php?q=fasticns

Riktigt bra! Tackar!

1
Bevaka tråden