Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö fungerar inte när jag kör ftp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Varje gång jag försöker flytta filer mellan datorer från min Panther server 3.2 får
jag felet "Invalid argument". Alla andra filer som inte har svenska tecken går det utan
problem att flytta.

Tacksam för hjälp eller hänvisning till var jag kan få tag på hjälpen.

/maxi

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 18:42

Kan det vara så att ftp protokollet inte klarar av filnamn som använder sig av UTF-8 och/eller Latin-1?

Jo, jag kollade inställningar och det är Latin-1. Men jag hittar ingenstans var jag kan ändra till UTF-16.
Jag skulle vilja att den inbyggda ftp-servern inte brydde sig om vilka tecken den skickar eller tar emot.

/maxi

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 19:33

Kan du beskriva lite mer hur du gör?

I server admin finns det inte några inställningar mer än på och av (avancerad).
Då går jag till systeminställningar =>internationellt=>beteende=>svenska/Latin.
Sedan hittar jag inga fler inställningar som jag kan hänvisa till Latin-1.

åäö ska man aldrig använda sig av

ÅÄÖ skall du inte använda dig av när du kör FTP.

• Oregistrerad
  • 2004-02-21 11:59

Alla, så kallade, internationella tecken fungerar inte att använda med FTP ihop med OS X server.
Dessa filer blir mer eller mindre korrupta när du får upp dem på din server. Tecknen ersätts med mycket skumma andra tecken som sedan inte kan läsas av t ex backup-program eller klon-program.

• Medlem
  • 2004-03-08 20:28

Får samma problem även om jag kör CrushFTP. Vilket ftp program skall man egentligen avnända så att det är lätt att lägga till användare men ändå åäö fungerar...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-08 20:39
Ursprungligen av Tim:

Får samma problem även om jag kör CrushFTP. Vilket ftp program skall man egentligen avnända så att det är lätt att lägga till användare men ändå åäö fungerar...

Jag tror att konklusionen av den här tråden är att det inte funkar med ÅÄÖ och FTP oavsett vilket program du använder.

• Medlem
  • 2004-03-08 20:58

Är inte det otroligt sunkigt, det är ju så mycket snack om att OS X är överlägset. Jag som just har migrerat från Windows 98 som ftp server.

Fungerar inte på PC heller...

(Standarden för FTP är en av de äldsta av de funktioner som internet har. I den standarden slås fast att tillåtna tecken i filnamn är de flesta av de tecken som finns i ASCI-tabellen, som saknar ÅÄÖ). Så på internet, inga ÅÄÖ. Så det har inte med Mac och PC att göra, även om det kan se ut så.)

• Oregistrerad
  • 2004-03-08 23:12

Finns det program som hanterar Å, Ä och Ö så går det bredvid protokollet och fular sig…
Leder ofrånkomligt till att det bara fungerar med ett eller annat klientprogram…
Finns iofs ftp-server för Å, Ä och Ö på mac oxå - men det är fulprogram som man skall undvika…

1
Bevaka tråden