Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Struligt 10.3.2

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon fler än jag som har konstanta problem med 10.3.2? Skrivbordet beter sig mycket underligt med dubbla filer av samma namn och jag har stora problem med firewire hårddiskar och volymer som försvinner titt som tätt. Dessa går oftast att rädda med de vanliga diskverktygen Diskwarior eller techtool men inte idag då jag fick använda data rescue för att överhuvudtaget återfå filerna från firewire disken. Det är ju inget fysiskt fel på disken det är bara att filstrukturen verkar bli skadad på volymerna då den inte går att montera. På firewire kedjan finns en pod, iSight och tre firewire diskar inkopplade till en Powermac DP 1.25Ghz.

Åtgärder redan gjorda: Skrivit nollor på alla tre firewire diskarna, byggt om filstrukturerna, installerat om Mac OSX, kört hardware diagnostics. Problemen kvarstår dock, diskarna mår bra i några dagar men ballar ur förr eller senare. Framförallt Maxtor disken på 250GB är instabil.

• Medlem
  • 2004-02-20 19:31

Tja,

Kan inte påstå att jag sett problem med diskar men 10.3.2 verkar skapa problem för många Mac användare och jag har iaf blivit övertygad om att mina nuvarande problem är 10.3.2 relaterede och
inte hårdvara eller behörigheter som strular

För mig är det 2 problem som återkommer och som leder till forcerad omstart

1. Mail hänger vid uppstart och knäcker finder och Dock. Dvs badbollen dyker upp , går inte att döda , terminal kommandon hänger också dvs ingen respons från skrivna kommandon, remote login fungerar inte. Ibland kan jag rädda den här situationen genom att koppla in/ur nätverksladden men för det mesta är det ombootning som gäller.

2. Ibland när jag ska lägga till en ny bookmark i Safari så tokhänger Safari och samma symptom som tidigare dvs jag måste hard reseta burken.

Ett tag trodde jag att det kunde vara typ minnesproblem eller liknande men när jag kollade på Apples "discussion lists" fann jag att MÅNGA ser ut att ha liknande problem. En del tycks kunna lösa detta genom att uppgradera firmware i sina routers etc men många har valt att gå tillbaka till 10.3.1
som lösning.

Så för att testa om det är något liknande jag råkat ut för gjorde jag det samma.

Dvs backupade alla viktiga filer
Formaterade om disken med Disk Utility.
Installerade om Panther men la ej på 10.3.2 -> Systemet gick stabilt under en hel vecka.

Så, ok tänkte jag och la på 10.3.2, tog inte ett dygn innan jag satt där igen med minst en hängning
i mail eller Safari.

Ner med burken till 10.3.1 och problemen borta...

Så kom en säkerthetsuppdatering, och min idiot, i hastigheten valde jag att även installera 10.3.2 och
tja, där sitter jag igen. Men den här gången orkar jag bara inte göra om allt igen. Väntar otåligt på
10.3.3 och att det ska fixa mina ständiga hängningar vilket innebär minst 1 gång per dag.

Kan väl tilläga att jag provat det mesta

Reparera behörigheter
Kontrollera disken med disk utility
Zappat PRAM
nada...

Men eftersom 10.3.1 fungerar , och flera med mig tycks ha samma typ av problem skyller jag det
hela på 10.3.2 och väntar otåligt på nästa fix.

Vid ett tillfälle gick det t.o.m så långt att jag inte ens kunde få igång inloggningsrutan utan var tvungen
att starta upp i console läge, slänga alla cache filer och en massa preference filer för att överhuvudtaget kunna logga in. Då blev jag riktigt orolig.. backuper tas var och varannan dag just nu.

Någon annan som har liknande problem med hängande mail vid uppstart ? Safari som tvärdör när man drar en länk till bookmarks ?

Mvh
/Ulf

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 19:46

Daniel,

hur fungerar din dator utan diskar och övrigt inkopplat? börja så, om problemen kvarstår så vet du att att det inte är detta i allafall. En kollega till mig hade en lång fw kedja som b.la bidrog till att datorn tappade kontakten med USB enheter etc.
alla problem försvann när han delade upp kedjan på bägge portarna. Det kan i hans och iditt fall röra sig om att datorn inte klarar av att leverera ström till alla enheter, eller att strömförsörjningen till någon enhet inte är stabil. Datorer hatar instabil strömförsörjning. Detta kan leda till att hårddisk armen " halkar " till och skriver ett dåligt block, vilket i sin tur kan få svåra domino effekter.

Sen vore det intressant att veta i vilket skick din dator befinner sig i i övrigt. Har du partionerarat mycket? bad idea..

har du ordentligt med takhöjd? OSX behöver minst 3-4 GB i marginal till full disk för att fungera bra. Har du kollat att datorn firmware var ok innan du installlerade OSX. Det gör du med program uppdaterarern i os9.

hoppas ovan hälper

1
Bevaka tråden