Tja,
Kan inte påstå att jag sett problem med diskar men 10.3.2 verkar skapa problem för många Mac användare och jag har iaf blivit övertygad om att mina nuvarande problem är 10.3.2 relaterede och
inte hårdvara eller behörigheter som strular
För mig är det 2 problem som återkommer och som leder till forcerad omstart
1. Mail hänger vid uppstart och knäcker finder och Dock. Dvs badbollen dyker upp , går inte att döda , terminal kommandon hänger också dvs ingen respons från skrivna kommandon, remote login fungerar inte. Ibland kan jag rädda den här situationen genom att koppla in/ur nätverksladden men för det mesta är det ombootning som gäller.
2. Ibland när jag ska lägga till en ny bookmark i Safari så tokhänger Safari och samma symptom som tidigare dvs jag måste hard reseta burken.
Ett tag trodde jag att det kunde vara typ minnesproblem eller liknande men när jag kollade på Apples "discussion lists" fann jag att MÅNGA ser ut att ha liknande problem. En del tycks kunna lösa detta genom att uppgradera firmware i sina routers etc men många har valt att gå tillbaka till 10.3.1
som lösning.
Så för att testa om det är något liknande jag råkat ut för gjorde jag det samma.
Dvs backupade alla viktiga filer
Formaterade om disken med Disk Utility.
Installerade om Panther men la ej på 10.3.2 -> Systemet gick stabilt under en hel vecka.
Så, ok tänkte jag och la på 10.3.2, tog inte ett dygn innan jag satt där igen med minst en hängning
i mail eller Safari.
Ner med burken till 10.3.1 och problemen borta...
Så kom en säkerthetsuppdatering, och min idiot, i hastigheten valde jag att även installera 10.3.2 och
tja, där sitter jag igen. Men den här gången orkar jag bara inte göra om allt igen. Väntar otåligt på
10.3.3 och att det ska fixa mina ständiga hängningar vilket innebär minst 1 gång per dag.
Kan väl tilläga att jag provat det mesta
Reparera behörigheter
Kontrollera disken med disk utility
Zappat PRAM
nada...
Men eftersom 10.3.1 fungerar , och flera med mig tycks ha samma typ av problem skyller jag det
hela på 10.3.2 och väntar otåligt på nästa fix.
Vid ett tillfälle gick det t.o.m så långt att jag inte ens kunde få igång inloggningsrutan utan var tvungen
att starta upp i console läge, slänga alla cache filer och en massa preference filer för att överhuvudtaget kunna logga in. Då blev jag riktigt orolig.. backuper tas var och varannan dag just nu.
Någon annan som har liknande problem med hängande mail vid uppstart ? Safari som tvärdör när man drar en länk till bookmarks ?
Mvh
/Ulf