Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstant level-out

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en massa .aif-filer som jag plockar samman filer från för specifika ändamål. Jag har tröttnat på att level-out fluktuerar hela tiden, från fil till fil alltså. Vid uppspelning får jag sitta och vakta regeln så att lyssnarna inte somnar, eller hoppar högt.

Jag skulle vilja ha alla .aif-filer normaliserade så att de har samma level-out, och jag vill göra det i ett nafs. Tips? Program?

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-19 01:15

Testa Pro Tools FREE. Tyvärr bara OS9 (ej classic).

1. Skapa ny session och imporera dina aiff-filer.
2. Dra in allihopa till ett audio-spår och markera alla regioner på spåret.
(Tyvärr måste du dra en fil i taget från listan in på spåret)
3. Välj AudioSuite-pluggen Normalize och ställ in den på
"Create individual files" och "Region by region". Processa filerna.
4. Markera alla processade regioner. Välj "export selected as files"
(SHIFT-ÄPPLE-K) och välj format, mapp och allt det där.

Klart!

/Jens

Tackar för det tipset, men det faller på att jag inte längre kan starta native 9,

Det måste fungera native X, eller i västa fall i Classic, och hekst inte kosta kofta.

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 07:33

Testa Bias Peak, det finns en "batch" funktion där den kan stega igenom alla filer och normalisera dom, under file menyn.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-19 10:02

Du kan ju även öppna upp filerna i vilket ljudediteringsprogram som helst och köra dem genom en limiter. Sätt taket till -0,5 dB och sedan drar du i thresholden tills du tycker att du får rätt styrka på ljudet. Akta dig dock för att dra för mycket så att du får missljud. Du tappar även i musikens dynamik om du kör limitern för hårt.

/Conny

--> emilsson

Kollar det. Tack

--> Conny W

Manuell batchning mao. Den var kul.

Filerna är för många för att jag ska orka köra dem en och en genom en limiter. Det är just batchning jag är ute efter, i ett prgram som gär att köra i X och som inte kostar kofta.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-19 12:32

Ok, "massa" betyder tydligen i det här fallet "en jävla massa". Då förstår jag att du inte vill göra det manuellt. Fast personligen tycker jag det är bättre, eftersom du då kan använda öronen (vilket brukar ge bäst resultat). Normalisering funkar inte alltid så bra. det är ju inte bara nivån som bestämmer hur starkt du/lyssnaren uppfattar musiken. Fast allt måste ju såklart ställas i förhållande till arbetsinsats och om det är värt det.

Testa Bias Peak och se om du blir nöjd.

/Conny

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-19 12:35

Du skriver inte i vilket sammanhang du spelar upp låtarna, men ett annat alternativ är ju (om det finns budget) att skaffa lite hårdvara (compressor, limiter etc) som du kör allt genom innan det går till utlyssning.

... just a thought.

/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 13:00
Ursprungligen av leonardo:

--> emilsson

Kollar det. Tack

--> Conny W

Manuell batchning mao. Den var kul.

Filerna är för många för att jag ska orka köra dem en och en genom en limiter. Det är just batchning jag är ute efter, i ett prgram som gär att köra i X och som inte kostar kofta.

Du får test Bias Peak fullt fungerande i 14 dagar, så länge du inte har några miljoner ljudfiler så ska väl det räcka.

http://www.bias-inc.com/downloads/freeTrials/

Jo, massan är "en dj-vla massa", runt femton hundra. Alla är av samma karaktär; Klassisk musik från adagio-, largo- och lento-partier av allsköns tonsättare från 1500 och till dags dato, oftast utsnitt ur definerade verkdelar, tonade in och tonade ut. Problemet är att inspelningarna kommer från olika källor och nivån på dem är olika.

De används i ceremoniella sammanhang och jag gör en CD med lämpligt urval inför en viss tillställning och bränner ner till CD. Ibland blir det bara så j-vla tokigt när nivån hoppar upp och ner och jag får sitta och vakta regeln för att det ska bli ungefär samma ljudtryck i lokalen. Jag kommer sällan ihåg vilka spår det var som ställde till det och vill åtgärda alla spår på en gång.

Oftast sker uppspelningen i en lokal med ganska bristfällig akustik och på deras egen anläggning, som ibland kan vara skrattretande billig, men jag har inte möjlighet att välja, utan får acceptera det som finns i huset. Jag gjorde en sådan insats i går och dey blev kattskit med tre spår som kommit från en annan källa och var betydligt "ljudligare" än mitt andra material. Börjar tröttna på detta nu. ;-((

Bias Peak ser ut att vara värt att undersöka närmare.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-19 14:01

Det kan bli så jäkligt att du ändå måste in i vissa låtar manuellt och pilla. Klassisk musik är ju väldigt känslig för brus och det finns en risk att du får en del brus om du höjer nivån för mycket på en svag inspelning. Då kommer det att krävas lite brusreducering etc.

Testa och kör tex Bias och sen kan du ju gå in och justera de få filer som ej funkar för hand.

Lycka till!

Jo. Jag tror nu inte att risken är så stor. Majoriteten av spåren är hyfsat justerade redan, utan det handlar om min ilska med en del nytt material som hamnat för högt. Visst finns det en risk att en del spår kommer att hissas, men inte så mycket att bruset blir begänsande. Tack dock för att Du väckte den frågan. Jag hade missat totalt att den risken finns, låt vara att den är närmast akademisk.

1
Bevaka tråden